Jump to content
Annons

Hur var er första gång?


moberg2236

Recommended Posts

Det är första gången för mig. Har köpt in grejjor fixat programvara och så smått börjat spela in och det enda jag känner är att jag har ingen koll alls. Hur var det för er då ni började? Hur länge tog det innan ni hade koll på all hårdvara och all mjukvara och lärde er hantera den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Full koll på mjukvara får man väl aldrig..? Hittar nya funktioner hela tiden.

Edit: Såg nu att du har startat 5 av de 15 senaste trådarna. En tråd för varje fråga... Kan du inte sammanställa dem i en istället? Nästa gång alltså...

Redigerat av ketri
Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är att sätta sig och läsa igenom det mest grundläggande i manualen till programvaran. Du kan också fråga om råd där du köpte programvaran, eftersom de bör känna till det mesta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Hej

Oftast när jag byggt/installerat datorer med syfte till att syssla med musik/ljud produktion så brukar min standardfras bli "nu kommer inget att fungera som du vill, varför då? jo för att du inte kan" detta är helt i sin ordning då det är mycket nytt att lära sig och förstå men eftersom man inte har nån erfarenhet av det så kommer man att göra saker som varken en själv eller tillverkaren hade tänkt sig och då blir det fel och går åt skogen, men med tiden så kommer du att bli bättre på att förstå vad du vill göra och hur du ska använda dina verktyg för att uppnå dina mål och då kommer strulet att bli mindre och resultatet bättre, detta är inte för att du är dum utan just för att du inte kan och det är ok.

Mitt uppenbara råd är att ta det lugnt och (även om det är jobbigt) läsa dina manualer om och om igen och praktisera, det är den enda vägen, det är en konst att lära sig att läsa och förstå manualer och instruktioner men precis som allt annat här i livet så är det den enda vägen, "practice makes perfect" och många vill att det ska låta som deras favorit-produktioner på en gång och att allt ska göra sig själv men det är bara självbedrägeri och slöseri med tid i långa loppet så kontentan är tålamod och mycket trixa, testa och labba samt att läsa/lära/förstå vad andra redan genomgått, det finns inga genvägar, precis som i det verkliga livet.

Skaffa litteratur och surfa runt på nätet i olika forum/tips-sidor etc och till slut så hittar man här och där sådant som leder till att man börjar se att det blir bättre och bättre. "TA TILLVARA PÅ ALLA TIPS"

En viktig detalj som många missar och som många säkert kommer att klanka ned på i mitt resonemang är att du behöver inte de bästa grejjorna för att göra bra ifrån dig, det är kunskapen det hänger på hur du utnyttjar dina resurser, tänk så här: hur lyckades Beatles på sin tid med det de hade då??? du kan nästan köpa vilket "skit" som helst idag och få ett ruskigt bra resultat om du vet vad håller på med, typ man blir ju inte en bra gitarrist för att man har en dyr gitarr om man inte kan spela... that's it!!!

det tog tid om du undrar att lära sig allt och då kan man inte allt ändå....

Lycka till och schkål påre

Link to comment
Dela på andra sajter

[En viktig detalj som många missar och som många säkert kommer att klanka ned på i mitt resonemang är att du behöver inte de bästa grejjorna för att göra bra ifrån dig, det är kunskapen det hänger på hur du utnyttjar dina resurser, tänk så här: hur lyckades Beatles på sin tid med det de hade då??? du kan nästan köpa vilket "skit" som helst idag och få ett ruskigt bra resultat om du vet vad håller på med, typ man blir ju inte en bra gitarrist för att man har en dyr gitarr om man inte kan spela... that's it!

Det är det jag tänker också. Att bara jag slipper bakgrundsbruset så ska nog det andra gå och trixa fram.

Dock hade jag elvis i hjärnan och inte beatles. Tycker beatles har för platt ljud i sina kompositioner.

Redigerat av moberg2236
Link to comment
Dela på andra sajter

mmm.. men det jag har mest problem med just nu är fram tills det är inne i mjukvaran... D.v.s brus och distortion

Det underlättar också om du nämner vad det är för mjukvara du har köpt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Det är det jag tänker också. Att bara jag slipper bakgrundsbruset så ska nog det andra gå och trixa fram.

Dock hade jag elvis i hjärnan och inte beatles. Tycker beatles har för platt ljud i sina kompositioner.

Elvis passar bra också för att inte tala om alla tidiga Louis Armstrong etc ja listan kan göras lång 😉

Botten upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

mic --xlr--> peavey mp400 --ingen aning->ljudkortet

(tog hem peaveyn idag på prov och där följde med kabel med phono plugg i bda ändar)

min kompis Har en gamma vinylspelare och radio i toppskick (en sån där i trä som ser ut som har vikbar lucka) och får nästan en lyrisk känsla av ljudet då jag lägger på en gammal elvis eller chukberry platta. är jag ensam om detta?

Redigerat av moberg2236
Link to comment
Dela på andra sajter

mic --xlr--> peavey mp400 --ingen aning->ljudkortet

(tog hem peaveyn idag på prov och där följde med kabel med phono plugg i bda ändar)

Jag skulle misstänka att MP400 är felinställd på något sätt eller är trasig, så att den låter illa på grund av det - eller så är den inte bättre, helt enkelt... 😉

Enligt MANUALEN, lämnas bara 15V fantommatning - och det kan vara för klent för att vissa kondensatormicar ska låta bra. Det normala är att man har 48V fantommatning.

Det ser dessutom inte ut att finnas någon Gain, så jag tror inte att du kommer att få ut någon vidare bra ljudkvalitet från en sådan burk. Det är bättre att satsa på en bra preamp i stället.

Om kabeln från MP400 till ljudkortet är obalanserad (phono-phono) och dessutom av dålig kvalitet, så finns det även mycket stor risk att du får in störningar som brum och elände i kabeln...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt uppenbara råd är att ta det lugnt och (även om det är jobbigt) läsa dina manualer om och om igen och praktisera, det är den enda vägen

Det går faktiskt att slingra sig förbi manualer, det är ju en liten omväg men om man är tillräckligt nyfiken så går det rätt fort den vägen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man ingen vana alls vid inspelning o dyl, så är det inte att rekommendera att undvika manualerna. När man har hållit på ett tag, så att man har grepp om alla uttryck och begrepp, så är det däremot lättare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Har man ingen vana alls vid inspelning o dyl, så är det inte att rekommendera att undvika manualerna. När man har hållit på ett tag, så att man har grepp om alla uttryck och begrepp, så är det däremot lättare...

WORD!

man gör som man vill beroende nivå av förståelse man vill uppnå och min tes är att det finns en anledning till att de skickat med en manual, samt att med manual så menas inte bara för hårdvara/mjukvara utan även beskrivningar, exempel på hur man använder/förstår hur saker och ting fungerar, t ex en eq, kompressor och framförallt hur hänger saker ihop med varandra.

rock on dudes!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...