Jump to content
Annons

Gå ner i strängtjocklek


adamin (oregistrerad)

Recommended Posts

adamin (oregistrerad)

Vad ska man tänka på om man vill skaffa grövre strängar? har 10 - 46 själv(vill ha 12-56)

klämmer in några frågor:

påverkas intoneringen?

nöter de ner banden mer?

fler frågor får gärna klämmas in och svar också för den delen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Ja du får intonera om guran med fetare strängar. Antar att du ska stämma ned guran också samtidigt? Men intonera är går fort och lätt om det är en tillräckligt bra gura som du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Vad ska man tänka på om man vill skaffa grövre strängar? har 10 - 46 själv(vill ha 12-56)

klämmer in några frågor:

påverkas intoneringen?

nöter de ner banden mer?

fler frågor får gärna klämmas in och svar också för den delen ☺️

Om du går ner i strängtjocklek så är det tunnare strängar du får... inte grövre 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man tänka på om man vill skaffa grövre strängar? har 10 - 46 själv(vill ha 12-56)

klämmer in några frågor:

påverkas intoneringen?

nöter de ner banden mer?

fler frågor får gärna klämmas in och svar också för den delen ☺️

Det man ska tänka på ner man går upp i tjocklek är:

1. Hals justering, dra åt halsen. Eftersom det blir ett enormt tryck när strängarna drar halsen uppåt.

2. Sadeln kan behövas (oftast) filas eller bytas ut.

3. Om du har ett svaj system så måste man spänna även detta. Brukar sitta fjädrar på baksidan av gitarren.

4. Ställa in sträng höjden, (action).

5. Intonering. Den sker alltid när man byt tjocklek eller märke.

Svar på dina frågor:

1. Intoneringen påverkas alltid när man byter tjocklek eller märke.

2. Är lite svårt att säga, beror nog på vem som spelar, men jag har då inte märkt det.

Hoppas att dom här stegen gör att du blir klokare 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
1. Intoneringen påverkas alltid när man byter tjocklek eller märke.

Inte alls alltid att det påverkar när man byter märke. Själv har jag aldrig behövt intonera om när jag kört med andra märken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar nedstämt en helton, kör aldrig med annat än Ddario ligth top heavy bottom. Det ger lättöjda solosträngar och hårdare bassträngar som man kan kompa hårt på. Problemet med sladdriga strängar om man stämmer ner är störst på bassträngarna. Och att spela solon och röja o töja med 0.12 är inte kul även om man har stämt ner en helton.

Testa light top heavy bottom en gång innan ni provar nåt annat! Det ger inte så stor brytning på halsen heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

adamin (oregistrerad)

tack för alla svar hittils. som du säger nilsson så vill jag absolut inte få sladdriga strängar, byte en gång och de var så sladdriga usch. Jag tror inte jag vill stämma ner gitarren, inte vad jag planerade i början i alla fall. Tror sådant verkar vara mer för metal och liknande. Intonering verkar knepigt, tycker ni man borde lämna in den nånstans för de?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en vit Boss stämpedal... Men nu har jag börjat lämna den hemma och stämmer i stället med en billig grej man klämmer fast på gitarrhuvudet, den känner av vibrationerna och funkar lika bra, 150 kr. Och faktum är att Bosspedalen försämrar ljudet! Konstaterade det än en gång idag när jag stod och spelade till bakgrunder med lurar på skallen, ryckte ur alla pedaler och satte sladden direkt från gitarren till stärkaren mitt i en låt. Med annan musik till hör man verkligen att pedaler som inte har tru byepass sabbar ljudet.

Intonerade gitarren också med den lilla stämmaren, funkade kalas fast jag tänkte att den kanske inte känner tonen om man tar den på tolfte bandet. Men det gjorde den. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lobbar för att du ska lära dig intonera gitarren själv, det borde alla gitarrister kunna. Lär du dig det kan du se över intoneringen med jämna mellanrum så den aldrig ligger fel. Det är ju lite drygt/dyrt att lämna iväg den ofta om man vill hålla en bra intonering.

Principen bakom intonering är att man justerar stränglängden så att man har exakt samma pitch på klocktonen vid 12:e bandet som när man har strängen nedtryckt vid 12:e. Detta för att gitarren ska hålla samma stämning oavsett hur högt eller lågt ner på halsen du spelar.

Om pitchen är högre med nedtryckt sträng än med klocktonen har du en för kort stränglängd. Då justerar du skruven tillhörande strängens klack vid stallet så att strängen blir längre, stämmer om, testar igen. Upprepa tills alla strängar är ok.

Det är viktigt att gitarren är noga stämd när du intonerar, och att du stämmer om strängen du jobbar på efter varje justering. Även viktigt att inte trycka för hårt på strängen vid 12:e när man jämför då det leder till att man får för lång stränglängd. Tryck bara precis så hårt som det behövs för att det inte ska rassla. Försök även ha gitarren i samma vinkel och position som du brukar spela i när du stämmer och jämför.

Som sagt: sök efter guider och videos.

Jag kan bjuda på en som jag tycker är bra: http://www.icepoint.com/guitar/Setting%20u...uitar/index.htm

Där får du även instruktioner på hur man justerar dragstången i halsen, stränghöjd och mickarnas avstånd från strängarna. Det är bara att ge sig på det, inget kan gå sönder så länge du inte är väldigt klumpig och gör något uppenbart fel. Bara att använda sunt förnuft.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lobbar för att du ska lära dig intonera gitarren själv, det borde alla gitarrister kunna. Lär du dig det kan du se över intoneringen med jämna mellanrum så den aldrig ligger fel. Det är ju lite drygt/dyrt att lämna iväg den ofta om man vill hålla en bra intonering.

Principen bakom intonering är att man justerar stränglängden så att man har exakt samma pitch på klocktonen vid 12:e bandet som när man har strängen nedtryckt vid 12:e. Detta för att gitarren ska hålla samma stämning oavsett hur högt eller lågt ner på halsen du spelar.

Om pitchen är högre med nedtryckt sträng än med klocktonen har du en för kort stränglängd. Då justerar du skruven tillhörande strängens klack vid stallet så att strängen blir längre, stämmer om, testar igen. Upprepa tills alla strängar är ok.

Det är viktigt att gitarren är noga stämd när du intonerar, och att du stämmer om strängen du jobbar på efter varje justering. Även viktigt att inte trycka för hårt på strängen vid 12:e när man jämför då det leder till att man får för lång stränglängd. Tryck bara precis så hårt som det behövs för att det inte ska rassla. Försök även ha gitarren i samma vinkel och position som du brukar spela i när du stämmer och jämför.

Som sagt: sök efter guider och videos.

Jag kan bjuda på en som jag tycker är bra: http://www.icepoint.com/guitar/Setting%20u...uitar/index.htm

Där får du även instruktioner på hur man justerar dragstången i halsen, stränghöjd och mickarnas avstånd från strängarna. Det är bara att ge sig på det, inget kan gå sönder så länge du inte är väldigt klumpig och gör något uppenbart fel. Bara att använda sunt förnuft.

Mycket bra skrivet!

Spelar man, som snåla jag, länge på samma strängar får man intonera om gitarren eftersom strängarna blir äldre. Det är mest tunna e-strängen jag får flytta sadeln allt närmare micken på. Men även de andra om det ska vara exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
tack för alla svar hittils. som du säger nilsson så vill jag absolut inte få sladdriga strängar, byte en gång och de var så sladdriga usch. Jag tror inte jag vill stämma ner gitarren, inte vad jag planerade i början i alla fall. Tror sådant verkar vara mer för metal och liknande. Intonering verkar knepigt, tycker ni man borde lämna in den nånstans för de?

Som gröngöling skulle jag absolut lämna in den. Musikaffärer brukar göra det, kostar 300-400 spänn. Dock ingen garant för att de gör det bra. Fick min Hagström felintonerad två gånger på raken!! Och då var det ändå en kille med bra rykte.

Link to comment
Dela på andra sajter

klauskalas (oregistrerad)
Vad ska man tänka på om man vill skaffa grövre strängar? har 10 - 46 själv(vill ha 12-56)

klämmer in några frågor:

påverkas intoneringen?

nöter de ner banden mer?

fler frågor får gärna klämmas in och svar också för den delen 😠

vad rör det sig om för gitarr? intoneringen påverkas ju, men i övrigt så är det inte så farligt, jag har en liknande gretch som på bilden, en solid med bigsby svaj, fast gitarren är en lite billigare variant tillverkad i korea (typ 5 tusen spänn) och jag gick upp till 12 och intonerade den aldrig, nu har jag gått ner ett snäpp till elvor, fortfarande inte intonerat, och den spelar och intonerar fortfarande bra. Men å andra sidan.. Det krävs ju alltid ett bigspy 😉😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...