Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

En sub kan vara besvärlig att placera så att det blir riktigt bra - och dessutom är basfrekvenser svåra att tämja, så det är inte alltid man har så mycket nytta av suben (åtminstone inte i ett litet rum, som man ju ofta har i en hemstudio...).

Jag skulle välja att köra utan sub - och i så fall referenslyssna i lurar för att höra den sista biten ner i botten ordentligt.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
hur hadde ni gjort, ska jag behålla mina yamaha hs 50 och köpa till yamaha subbasen eller köpa typ adam a7 och köra utan sub

Köp subben och ställ in allt så korrekt det går så får du nog ett mycket bra monitorsystem.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag kör sub, det är kanon och funkar fint för mig.

Kul att spela med lite tryck i botten.

Och det är ju det hobbyn går ut på, att ha kul när man spelar.

Postat
Jag kör sub, det är kanon och funkar fint för mig.

Kul att spela med lite tryck i botten.

Och det är ju det hobbyn går ut på, att ha kul när man spelar.

Absolut! Att en kort stund doffa på lite så man hör vad som händer är fint. Helt perfekta förhållanden för basljud är nog sällsynt.

Jag kör min enkla Prodipe sub från ca 60 hz och nedåt, topparna kör jag fullrange, använder ingen bascutt på dem, tycker ljudet blir bäst så, har provat olika varianter.

Postat

Beror lite på hur stort rum du har men jag skulle uppgradera till ett par större monitorer och skippa sub om rummet är kortare än ca 5 meter. Om rummet är större så blir det en pris och smakfråga.

Hammurajen (oregistrerad)
Postat

Är inte det här med sub i en studio lite av en paradox? Jag menar, är inte vitsen med att man har monitorer istället för andra högtalare just att man ska få en så rak, neutral och oförvrängd ljudbild som möjligt, fri från "förskönande" basknuffar och loudnesskurvor. Sabbar man inte det här genom att sätta till en sub? Hur ska man veta hur mycket man ska dra på subben utan att det ger onaturligt mycket bas?

Postat (redigerat)
Är inte det här med sub i en studio lite av en paradox? Jag menar, är inte vitsen med att man har monitorer istället för andra högtalare just att man ska få en så rak, neutral och oförvrängd ljudbild som möjligt, fri från "förskönande" basknuffar och loudnesskurvor. Sabbar man inte det här genom att sätta till en sub? Hur ska man veta hur mycket man ska dra på subben utan att det ger onaturligt mycket bas?

Har man inte råd med stora monitorer hör man inte vad som händer när man skruvar ljudet på kagge o elbas...

Det är helt rätt lätt att lura sig själv med att gasa på subben för mycket. Då blir det tvärtom för lite bas i det man mixat om man lyssnar i en vanlig stereo.

Om man spelar upp en cd med bra ljud genom monitorer + sub kan man snart hitta lagom volym på subben, viktigt att ha exakt lagom påskruvat. Bra är att lyssna på olika bra cd genom anläggningen, utan att ändra bas eller diskant, man kan göra det när man pysslar med annat, löder sladdar eller vad som helst. När man lyssnat ett tag blir man van den anläggning man har. Det är inget man lär sig fort, så att lyssna mycket på hur färdigskruvat bra ljud låter genom monitorer + sub är helt nödvändigt.

Man kan ju vända på det och säga att små monitorer faktist ger en förvrängd ljudbild utan sub. Är den musik man mixar rik på lågbas och spelar upp den i små monitorer blir den ju helt sönderkapad i botten. Dvs förvrängd.

Redigerat av Guitar Nilsson
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Rätt inställt så är det kanon med sub. Vi snackar ju inte om Creative LABs grejer här.

Tex hade Bohus Sound Blue Sky system med sub i masteringstudion. (Nu mer är det Focal istället.... namm namm)

http://www.bohussound.com/pdf/BohusBrochure1.pdf

Hade jag haft råd och plats skulle jag nog köpt fullrange, men Sub/sat är en grymt bra kombo för att kunna få små toppar och ändå behålla tyngden i botten.

Redigerat av drloop
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag tycker du ska lyssna på det Claes sa. En sub blir väldigt svår att smälta in i monitorerna. När du tycker att det låter rätt så kanske mixen innehåller alldeles för mycket lågfrekvent ljud eftersom suben får för lite signal i förhållande till monitorerna. Det kan också bli det motvända.

drloop (oregistrerad)
Postat
Jag tycker du ska lyssna på det Claes sa. En sub blir väldigt svår att smälta in i monitorerna. När du tycker att det låter rätt så kanske mixen innehåller alldeles för mycket lågfrekvent ljud eftersom suben får för lite signal i förhållande till monitorerna. Det kan också bli det motvända.

Mina Blue Sky finns bara som sub/sat. Sub smälter fint in.

Alla monitorer måsta man lära sig. Klart om man gasar på mycket bas så kan det bli lurigt att få balans men det kan man ju också lära sig. Det är ju bara att lyssna på referensmixar.

Jag brukar ta med mig Madonnas låt Push när jag skall kolla botten i lådor alt hörlurar. Hör jag inte inte dom lägsta bastonerna tydligt går monitorn bort.

Men jag gör ju en del dansgrejer och även en del grejer för film och då är det gött att höra mullret, något som små närfältare inte fixar.

Men som min mor sa. Var och en blir salig på sin tro.

Postat
Rätt inställt så är det kanon med sub. Vi snackar ju inte om Creative LABs grejer här.

Tex hade Bohus Sound Blue Sky system med sub i masteringstudion. (Nu mer är det Focal istället.... namm namm)

http://www.bohussound.com/pdf/BohusBrochure1.pdf

Hade jag haft råd och plats skulle jag nog köpt fullrange, men Sub/sat är en grymt bra kombo för att kunna få små toppar och ändå behålla tyngden i botten.

Äntligen en nykter! Skoja bara...

Men har man små sateliter och en sub bör det inta vara så svårt att lära sig gasa suben och de andra lagom genom att lyssna på tex Eagles, deras cd är erkänt perfekta i ljudet. Lika Dire Straits skivor. Och vilka små eller stora monitorer man än har ska man lyssna på mycket cd genom dem, utan att ändra på bas o diskant så man blir van hur det ska låta. Är man ovan tycker man nog ett par skabliga monitorer låter dåligt jmf med hemstereon, typ fan öh inge tryck ju,... Men efter att ha lyssnat mer och mer genom riktiga monitorer ju mer illa hör man att hemstereon låter, till slut åker den ut på Blocket!

Postat
Äntligen en nykter! Skoja bara...

Men har man små sateliter och en sub bör det inta vara så svårt att lära sig gasa suben och de andra lagom genom att lyssna på tex Eagles, deras cd är erkänt perfekta i ljudet. Lika Dire Straits skivor. Och vilka små eller stora monitorer man än har ska man lyssna på mycket cd genom dem, utan att ändra på bas o diskant så man blir van hur det ska låta. Är man ovan tycker man nog ett par skabliga monitorer låter dåligt jmf med hemstereon, typ fan öh inge tryck ju,... Men efter att ha lyssnat mer och mer genom riktiga monitorer ju mer illa hör man att hemstereon låter, till slut åker den ut på Blocket!

Perfekta i ljudet? Välmixade menar du? Är inte det också en fråga om tycke och smak?

Själv lyssnar jag på ungefär sju-åtta olika låtar från väldigt olika artister när jag ska

bedömma monitorer eller hifi-system. Men alla har ju sina knep. Bara att ta med sig

cd-samlingen och köra ☺️

Postat
Perfekta i ljudet? Välmixade menar du? Är inte det också en fråga om tycke och smak?

Själv lyssnar jag på ungefär sju-åtta olika låtar från väldigt olika artister när jag ska

bedömma monitorer eller hifi-system. Men alla har ju sina knep. Bara att ta med sig

cd-samlingen och köra ☺️

Ja visst är det tycke och smak. Ska man gör eurodisco är väl inte Eagles nåt att lyssna på.

Jag brukar ofta ta Bob Marleys "Is this love" som referens. Den har fet bas, men inte så överdriven att en enkel hemstereo klarar den. Mycket av Marleys ljudbilder är mästerverk fast de är så gamla.

Postat
Ja visst är det tycke och smak. Ska man gör eurodisco är väl inte Eagles nåt att lyssna på.

Jag brukar ofta ta Bob Marleys "Is this love" som referens. Den har fet bas, men inte så överdriven att en enkel hemstereo klarar den. Mycket av Marleys ljudbilder är mästerverk fast de är så gamla.

Jag brukar använda t ex följande låtar av olika anledningar, för att bedöma lyssning:

Liberian girl (Michael Jackson)

Love me still (Chaka Khan)

Under attack (ABBA)

Too much love will kill you (Queen)

One night in Bangkok (Chess)

Trough the fire (Chaka Khan)

Don't look back (Boston)

Anthem (Chess)

On the loose (Saga)

Triumfmarschen (AIDA)

Postat (redigerat)

Egentligen ska man inte lyssna på färdiga CD-produktioner när man testar/jämför monitorer utan det är bättre att testa med egna låtar eller (mestadels) oprocessade instrument och röster som man känner till antingen från en egeninspelad CD/fil eller live....

Redigerat av Glaskatten
Postat
Egentligen ska man inte lyssna på färdiga CD-produktioner när man testar/jämför monitorer utan det är bättre att testa med egna låtar eller (mestadels) oprocessade instrument och röster som man känner till antingen från en egeninspelad CD/fil eller live....

Jag tycker det är alldeles utmärkt att lyssna på färdigproducerade CD för att höra skillnader i hur ljudet reproduceras. Ska

jag vara helt ärlig säger det nog mig mer än om jag skulle lyssna på mina egna grejer genom olika monitorer, dels för att de är bättre mixade

men också för att det är lättare att höra monitorernas hela register. Svårt att höra hur monitorerna återger nyanserna i en symfoniorkester

om jag bara ska ta av mitt eget material då jag, tyvärr måste jag säga, aldrig spelat in någon symfoniorkester hemma i studion.

Postat
Svårt att höra hur monitorerna återger nyanserna i en symfoniorkester

om jag bara ska ta av mitt eget material då jag, tyvärr måste jag säga, aldrig spelat in någon symfoniorkester hemma i studion.

Tror du att du någonsin kommer göra det?

Postat
Tror du att du någonsin kommer göra det?

Självklart!

Nej, givetvis inte. Men min poäng var att om jag lysnar på egen musik plus professionellt producerade cd-skivor får jag höra mycket

mer av vad monitorerna kan och inte kan, än om jag bara lyssnar på mina egna låtar. Man får en hel arsenal av komplexa/varierande

ljudbilder till sitt förfogande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.