Jump to content
Annons

Hur får man till "mjuka" byten mellan tagningar?


Hallin

Recommended Posts

Hej!

Jag hoppas inte rubriken inte var alltför diffus, nåja det jag undrar över är hur man får till så att det blir "mjuka" övergångar mellan tagningar.

Exempel, jag spelar in en låt med gitarr flrsta riffet går bra så jag stoppar när det är klart och startar ett nytt spår och spelar nästa riff.

Mitt stora problem är att det blir en väldigt tydlig övergång, jag kan inte sätta fingret på vad, men man hör att det sker ett "spårbyte".

Jag har testat lite med fadein respektive fadeout men det blir inte riktigt bra det heller.

Mycket tacksam för svar!

/Hallin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Det beror nog på vilket program du kör med. Ett sätt kan ju vara att ta waven från spår två och lägga in på ditt första och köra crossfade på ett lämpligt ställe. Kanske kan du oxå automatisera volymerna så du tystar ner det som du inte gillar i skarven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att jag ska "punchain" på samma spår istället för att byta? Jag är inte så bekant med termen så därför jag frågar.

Korrekt. Lägg det på samma spår och iscensätt en punch-in-inspelning mellan två ställen på tracket så att den bara spelar in de specifika takter du önskar.

Börja uppspelning lite innan så du följer med i riffet innan din DAW börjar spela in där du har valt.

http://www.ehow.com/video_2379671_punching...-recording.html

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag hoppas inte rubriken inte var alltför diffus, nåja det jag undrar över är hur man får till så att det blir "mjuka" övergångar mellan tagningar.

Exempel, jag spelar in en låt med gitarr flrsta riffet går bra så jag stoppar när det är klart och startar ett nytt spår och spelar nästa riff.

Mitt stora problem är att det blir en väldigt tydlig övergång, jag kan inte sätta fingret på vad, men man hör att det sker ett "spårbyte".

Jag har testat lite med fadein respektive fadeout men det blir inte riktigt bra det heller.

Mycket tacksam för svar!

/Hallin

Hej

Om du använder fade och det inte hjälper. Då kan det vara så att det är PUNSH IN du behöver. PUNCH IN funkar som så att du sätter ut en punkt där programet automatiskt ska börja spela in, mycket bra funktion om du gör misstag i inspelningen. I ditt fall sätter du att programet ska börja spela in precis där du slutade din förra tagning. När du gör detta är det viktigt att du börjar spela lite innan programet börjar spela in, alltså du spelar med i den förra tagningen du spelar exakt samma riff så du kommer in i det. Sedan när du kommer till den delen som inte är inspelad så bara fortsätter du spela riffet utan att stanna. Detta kommer göra att det låter exakt som om du spelade hela riffet rätt igenom utan att göra ett enda misstag

Lycka till !

MVH 8nicolProductions

Redigerat av 8nicolProductions
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Såhär kan en crossfade se ut. Sätt längden på båda regionerna för att definiera storleken på övergången. Längden justeras noggrannas med grid/linjal avstängd.

crossfade.png

Snygg DC-offset... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Gör ett nytt spår. Sen spelar du tillsammans med det andra spåret några takter så att du hittar samma känsla som den tagningen och fortsätter helt enkelt in på nästa parti. Då får du en felfri övergång, om du är tight. Sen klipper du bara ut partiet du ska ha från den nya tagningen och flyttar upp på det första spåret och crossfadear om det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...