Jump to content
Annons

Byta från Floyd Rose till fast stall?


Entombed

Recommended Posts

Hej!

Har en gammal sliten RG från slutet av 80-/början av 90-talet. Den har ett FR-stall som jag är så grymt trött på då jag aldrig lyckas stämma och intonera den korrekt. Kan man byta ut FR-stallet till ett fast stall utan svaj? Eftersom skrället redan har sett sina bästa dar har jag inget emot att fylla igen "stall-hålet", spackla å måla om och vad som än krävs för att bli av med det stallet som sitter på just nu. Vilket sorts stall ska jag kolla upp om detta skulle gå att genomföra?

Tack på förhand! :-)

Redigerat av Entombed
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tack för länken.

Jag har sökt nätet ut och in efter någon tillverkare av ett standardstall som skulle passa rakt av på en Floyd Rose bestyckad kropp...

/Johan

Varsågod! Har också sökt som en tok på detta ämne i flera omgångar utan resultat.

Däremot uppfattade jag aldrig vad för sorts stall som sattes på istället för FR?

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök att hitta samma träslag som resten av kroppen är i om ni ska fylla igen urfräsningen! Annars kan nog sustainen bli rejält sabbad.

Tack för tipset! OM man nu inte skulle komma fram till vilket träslag gitarren är tillverkad i - finns det då nåt "allround-träslag" man skulle kunna använda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gmf har haft ett utbytesstall 5250-010 Stratsvaj Floyd Replacement Krom 1 495,00/st Tyvärr slut för tillfället, men är ett drop-in för floyden. Finns även ersättning för låssadeln. Utbytes översadel till Floyd med 41.3 mm bredd. Om du vill ta bort din låsbara Floydsadel så passar den här i samma skruvhål.

Artnr: Benämning: Pris: Antal:

0623-023 Översadel Floyd Utbyt 41.3 mm 330,00/st

Link to comment
Dela på andra sajter

Gmf har haft ett utbytesstall 5250-010 Stratsvaj Floyd Replacement Krom 1 495,00/st Tyvärr slut för tillfället, men är ett drop-in för floyden. Finns även ersättning för låssadeln. Utbytes översadel till Floyd med 41.3 mm bredd. Om du vill ta bort din låsbara Floydsadel så passar den här i samma skruvhål.

Artnr: Benämning: Pris: Antal:

0623-023 Översadel Floyd Utbyt 41.3 mm 330,00/st

Tack Åke,

Precis vad jag letat efter.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade liknande problem med min RG470 men jag blockerade bara stallet. Funkar utmärkt! Det blir som ett fast stall som inte stämmer ur sig och man slipper att hela gitarren låter skit om man tex tappar en sträng. Plus att det inte skadar med finstämskruvarna.

Jag blockerade det med hjälp av ett vanligt suddgummi. Mät ut hur tjockt det behöver vara, skär ut biten och placera den mellan stallblocket och kroppen så fungerar det lysande!

www.myspace.com/pompeinights

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för alla svar! :-)

Blocker stallet är nog vad jag också skulle rekommendera. Har aldrig gjort det med suddgummi,

men med träbitar 😎

Funkar hur bra som helst. Clapton är ett exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...