Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

HÀmtade ut en Thomann T-Bone micscreen idag, köpte av alex30free hÀr pÄ forumet.

Jag tycker det var vÀldigt fina grejer, tysk kvalitet (made in Korea?) NÄn monteringsanvisning fanns inte, men jag satte ihop den med hjÀlp av bilderna pÄ Thomannsajten.

http://www.thomann.de/se/the_tbone_micscre...95bfc9a91b152c2

Men nĂ€r jag fĂ„tt ihop den sĂ„ fĂ„r jag tre bitar över, de syns inte alls pĂ„ sajtbilderna?! Det Ă€r en extra "stolpe" att sĂ€tta micken pĂ„, ett lĂ„ngsmalt bleck med spĂ„r i och en refflad rund mutter med en stjĂ€rnskruv i. Efter en stunds klurande listar jag ut att det mĂ„ste vara gjort för att montera dubbla mickar i tex X/Y eller ortf montering. Att man har den möjligheten framgĂ„r inte av hemsidan, sĂ„ det var lite lyxigt. Jag hade tĂ€nkt köpa ett sĂ„nt bleck, men det funkar sĂ€kert lika bra med det som följer med i den hĂ€r lĂ„dan. 😄

Nu vĂ€ntar jag med spĂ€nning pĂ„ en NeumannTLM102. Det hĂ€r Ă€r fina leksaker Ă„t lĂ„nga farbrorn som inte vill bli stor. 😛

Kanske lÀgger ut ett ljudprov sen, med och utan micscreen i ett ej akustikbehandlat rum.

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat

Ja lyssnar gĂ€rna pĂ„ skillnad med och utan 😛

Var nÀmligen nÀra pÄ att köpa samma men blev aldrig av, efter vad jag lÀste pÄ internet och priset.

SĂ„ en provlysning uppskattas starkt 😄

alex30free (oregistrerad)
Postat

kom den inte med?? jag skickar den och lÀgger den hÀr (scanna) ikvÀll sÄ du ser hur man gör!

Postat
kom den inte med?? jag skickar den och lÀgger den hÀr (scanna) ikvÀll sÄ du ser hur man gör!

Tack, men jag klarar mig utan. Mycket rejÀla o snygga fÀstanordningar!

Postat

det stativet hÄller garanterat INTE

Coola ben pÄ det stativet...!
Postat
Det hĂ€r Ă€r fina leksaker Ă„t lĂ„nga farbrorn som inte vill bli stor. 🙂

Kanske lÀgger ut ett ljudprov sen, med och utan micscreen i ett ej akustikbehandlat rum.

SĂ„ det Ă€r du som Ă€r lĂ„nga farbrorn 🙂

Sugen pÄ nÄt liknande sÄ du fÄr gÀrna slÀnga upp ljudprov med/utan micscreen.

Postat

Ja, gissningstÀvling!!!

Vad kan jag vinna? 😉

/Johan

Postat

Kanon idé. Dock tror jag att det blir lÀtt att höra. Men kul ÀndÄ.

LÀgga ut tvÄ prov, sedan gissa vilken som Àr vilken och sÀga vilken man gillar mest. Inget mix pÄ den alls, utan helt rent.

😉

Postat

Om jag örsker sÄ ska jag testa sÄng/prat med och utan skÀrmen, i en NT2-A.

Sen tÀnkte jag göra lika med ak gitarr fast med en CM3, allas lilla favo pÄ gitarr.

ÅssĂ„ vill jag testa hur mycket av surret frĂ„n portan den tar bort. Den surrar nog ungf lika som en sĂ„n dĂ€r ful datorklump mĂ„nga stackare har pĂ„ golvet.

Ingen eq eller reverb, men dÀremot viss kompressor. Det har man ju alltid till sÄng o gitarr, det lÀr ju pumpa upp de fula rumsljuden, sÄ ett test utan kompressor gör vÀl att man tror att skÀrmen Àr effektivare Àn den egentligen Àr.

Stod nyss och sjöng med micken i skÀrmen, fan va, de va ju coolt. Lite svÄrare att se notstÀllet.

Postat
Fan vad liten den var! đŸ˜Č Har köpt en cm3 och det mĂ„ste vara den minsta mik jag skĂ„dat! 😆

Typ som en XLR-kontakt.

Köp en till sÄ kan du fÄ supersnyggt gitarrljud.

Postat

LÄter kanon detta.

VĂ€ntar med spĂ€nning đŸ˜Č

Postat

Har inte orkat göra nÄt prov, men jag har sjungit en hel del med NT2-A i skÀrmen. Och nog dÀmpas rummet ganska mycket. En bra sak Àr att surret frÄn portan försvinner, alltsÄ nÀr jag plus mick Àr ganska nÀra den sÄ jag kan komma Ät knapparna. Om jag sjunger vÀldigt svagt fÄr jag utan skÀrm stÀlla gaten sÄ pass hÄrt att man ibland kunnat höra ett litet "klipp" i textfrasens första ord. Nu kan jag stÀlla en svagare(?) gate och ÀndÄ slippa surret, det surrar nog ungefÀr lika som en stationÀr dator gör, stormembranarna hör ju precis allt, sÄ surret Àr vÀl ett problem alla har.

FÀstena till den tycker jag Àr riktigt bra och rejÀla. Man kan lÀtt vrida skÀrmen ett kvarts varv sÄ att den dÀmpar sÄ den dÀmpar golv och tak i stÀllet för Ät sidorna.

Nu funderar jag bara över om jag tycker det Àr sÄ bra att fÄ ett sÄ hÀr dÀmpat ljud egentligen? Lite av den feta Johnny Cash-basen i rösten försvinner med skÀrmen...

Postat

NÀr jag anvÀnde den provade jag med en rund-upptagande mik, och jag kan sÀga det blev vÀldigt vÀldigt bra! Fick dock lite comb filtering effekter pÄ köpet, sÄ dÀr mÄste man göra en avvÀgning!

Postat
NÀr jag anvÀnde den provade jag med en rund-upptagande mik, och jag kan sÀga det blev vÀldigt vÀldigt bra! Fick dock lite comb filtering effekter pÄ köpet, sÄ dÀr mÄste man göra en avvÀgning!

Jag har bara kört i cardioidlÀget pÄ Röden. Kanske borde jag testa omnilÀget med?

Fan nu vrÀker det ner snö igen, det Àr tammefan otroligt. Ut och pinas med snöskottning igen...

Postat

Hej,

provar det! Jag spelade in ack gura med min mÀtmik Behringer ECM8000 för att se hur hur den pÄverkar ljudet!

Jag har bara kört i cardioidlÀget pÄ Röden. Kanske borde jag testa omnilÀget med?

Fan nu vrÀker det ner snö igen, det Àr tammefan otroligt. Ut och pinas med snöskottning igen...

Postat

Har testat bÄde cardioid, 8 och omni nu inne i skÀrmen. (NT2-A) Omni lÀt sÀmst, cardioid bÀst.

Men.... Spelade i dag in tre lÄtar, först ak gitarr, sen sjöng jag med NT2-A lÀngst in i skÀrmen och "vingarna" hopfÀllda ganska rejÀlt för mesta dÀmpning av rumsakustiken. NÀr jag sen lyssnade mer noggrannt tyckte jag det lÀt sÀmre Àn vad jag Àr van vid, sÄ jag testade att sjunga om ena lÄten pÄ ett nytt spÄr, med vingarna fÀllda rakt ut Ät sidorna, och micken framflyttad ca 30 cm frÄn skÀrmen. NÀr jag sen jÀmförde ljudet pÄ spÄren var det som natt och dag, det maxdÀmpade spÄret som jag kÀmpat med i flera timmar lÀt skit, telefonlur! SÄ jag tÀnker passa mig noga för att dÀmpa för mycket med skÀrmen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.