Jump to content
Annons

Koppla ljudkortet till gitarrförstärkare?


Virvelvind

Recommended Posts

Jag har ett ljudkort (Alesis io14) med instrumentingångar och vanliga line-utgångar (2x tele obalanserad/mono). Skulle vara trevligt om jag kunde använda mjukvarueffekter typ live eller till rep genom att koppla in gitarren direkt till ljudkortet, lägga effekter i datorn och sen dra ljudet till min vanliga gitarrförstärkare. Funkar detta? Antar att line-utgångarna är sk lågimpedans och gitarrförstärkaren förväntar sig högimpedans på sin ingång? Finns det risk att man skadar någon utrustning om man testar?

Om det är som jag misstänker, att det inte funkar pga impedansskillnader, kan man då använda en DI-box "baklänges" för att omvandla signalen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Oj då, rejält dyrare än en vanlig DI-box... Finns inget annat sätt eller billigare alternativ? Vågar jag testa utan nån box mellan och se vad som händer eller riskerar jag att skada mina prylar?

Det finns passiva DI-boxar som du kan använda på båda hållen, har dock inte så mycket koll på vilka dessa är.

Radial engineering gör annars bra grejer, har deras DI-box och funderar på att skaffa re-amp-box också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...