Jump to content
Annons

ticcitocc

Recommended Posts

Varför har mikrofoner XLR-kontakt ? Ljudkortet jag har tänkt köpa (E-MU 1212m) har inga XLR-ingångar men jag antar att det finns någon slags konverter att få tag på. Är det någon skillnad på ljudkvalité beroende på vilken kontakt man har och förlorar jag något på att koppla om den så den passar till mina ingångar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Professionella" mikrofoner standardiserades kring XLR kontakt och 48V fantom-matning kring 60-talet någon gång. Så nu kan man koppla in en modern mikrofon i vilken förförstärkare som helst.

E-Mu 1212m har inga såna kontakter, bland annat för att det inte går att ansluta mikrofoner direkt till kortet. Kortets ingångar förväntar sig linjesignal, utgången från mikrofoner är mycket svagare än det.

Så du behöver en mikrofonförstärkare emellan. En mikrofonförstärkare har oftast en XLR-kontakt på ingången, en knapp för att sätta på och av fantom-matning, en ratt för gain (förstärkning), markering när det är för starkt och en kontakt för utgången.

Ett exempel på en billig mikrofonförstärkare med två kanaler som fungerar för de flesta mikrofoner är M-Audio AudioBuddy.

Men som direkt svar på din fråga -- nej det spelar ingen större roll om vilken typ av kontakt det är, det viktiga är vilken typ av signal som skall gå i kabeln.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men min synth kopplar jag på Midi ingången och behöver således ingen preamp eller liknande ? Hur är det med El-gitarr. Ska men micka upp den och så genom en preamp eller går det koppla en sladd direkt från "Line - out" på förstärkaren ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan givetvis ansluta gitarren via line out på din förstärake dirket till ditt ljudkort. Men, då förlorar du i princip halva ljudet, det som förstärkaren ger, och du får en hård och inte alls trevlig dist (om du använder det). Det ljud du hör från förstärkaren med dina öron är inte detsamma du får om du använder line out. Så uppmicknng rekomenderas. I så fall behöver du som du sa en mick och en mickpreamp.

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med El-gitarr. Ska men micka upp den och så genom en preamp eller går det koppla en sladd direkt från "Line - out" på förstärkaren ?

Ja och ja.

Det beror väl på hur du vill att gitarren ska låta.

Om du har line out på gitarrförstärkaren kan du koppla den till line in på ljudkortet och spela in.

Men visst, har du en schysst låda i din stärkare så... kräma på ordentligt i den, sätt en schysst mikrofon framför, koppla till preamp/mixer och lina till datorn... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massor av preamps. Vilket prisläge är intressant?

Du kan också fundera på om du vill ha en ren och ofärgande eller om du vill ha en med rör - och om du vill ha en utan en massa extra funktioner eller en med kompressor, eq och liknande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst i klassen och med en rimlig prislapp (2750:- ), är svenska Line Audio Design DMP. Den är både ren, ofärgad och lågbrusig. Den har dessutom tillräckligt mycket Gain för att kunna förstärka en bandmic. 😄

Ett annat alternativ utan en massa extra tjafs, är SM Pro Audio PR4 (4 preamps) - och den ligger på 1095:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

ticctocc,

jag var lite slarvig. Jag skulle ha skrivit att det finns en massa olika förförstärkare (kallas ibland micpreamp, ibland annat) på marknaden. AudioBuddy-n är inte så vanlig, vanligast är nog att folk använder en enkel mixer. Priset är ungefär samma som en preamp men man får lite extra funktioner. Kolla också tråden här bredvid på forumet som handlar just om det.

Kan nämna att det verkar vara rea på butikerna just nu. Godkänd mixer, med förförstärkare o sånt, kan man nog få för 600:- idag. Om några veckor studsar väl priset upp till den vanliga tusenlappen igen.

Trombonisten.

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara behöver preampfunktionen, så är det förstås väldigt onödigt att skaffa en mixer. Dessutom får man en längre signalväg genom en mixer än genom en preamp - något som är viktigt att tänka på, framför allt när det gäller billiga mixrar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...