Jump to content
Annons

Myspyslåt


Vad får den för betyg då?  

18 röster

  1. 1. Vad får den för betyg då?

    • 1. Den här låten ska kastas
      1
    • 2. Ljudet var bra men låten var dålig
      0
    • 3. Låten var bra men ljudet var dåligt
      5
    • 4. Låten och ljudet var BRA
      4
    • 5. Grymt - Keep up the good work!
      4


Recommended Posts

LÅTNAMN: Take A Walk

ARTIST/GRUPP: Jesper Gustin

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 1:30

KOMPOSITÖR: Jesper Gustin

PRODUCENT: Jesper Gustin

EV. MEDVERKANDE: Jesper Gustin

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: Mp3

STORLEK: 2.1 MB

STATUS: Skiss/Låtidé/Halvfärdig

LÅTLÄNK: http://whiz.mine.nu/Jesper_Gustin_-_Take_A_Walk.mp3

SENASTE VERSIONEN: (8/1 22:40) http://whiz.mine.nu/Jesper_Gustin_-_Take_A_Walk_Ny.mp3

Denna låt är en dags arbete... Så förvänta er inga stordåd! 🙂 hehe, men jag hoppas att jag kan få lite bra feedback på inspelningen och låten!

Tyvärr ligger ingen sång för tillfället och den blir ganska tråkig att lyssna på då... Men jag hoppas att ni står ut ändå och vågar lyssna 🙂

//Jeppe (utbildar sig till ljudingenjör på Piteå musikhögskola)

Redigerat av sirjeppe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag sätter en 5:a, även om jag inte tycker att den var 100% perfekt, men över 90% var jag nöjd med i alla fall.

Trummorna var lite galna, men samtigigt grymma. Kaggen låten skönt och "riktigt" medans pukorna sjunger lite väl mycket. Ser gärna att det blir lite mer driv fram mot slutet.

Början var suverän, en skitbra 1:a låt på en skiva, då man känner "jäklar nu drar det igång". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns helt omixat. Vet inte vad du har för mål med inspelningen, men leta upp lite musiker som spelar åt dig istället..

Låter dock välinspelat osv (jävligt bra rum antar jag), fast har du rört något annat än volymreglarna på mixern?? Är rädd att du kommer få bekymmer med virveln om du ska behålla bastrumman som den är. Är det baskaggemick och överhäng enbart? Virveln känns väldigt "rummig" medans bastrumman är bra mycket närmre.

Eftersom det saknas melodi har jag ingen aning om låten är bra eller dålig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har faktiskt rört mer än volymreglarna, men som det framgår så är det inte alls den slutliga versionen.

Jag håller med om att gitarrerna är omixade och varken sologitarren eller kompgitarren spelar speciellt bra, tanken är faktiskt att jag ska låna in mina kompismusiker 🙂 hehe... Men jag måste få mina riktiga grejor först, för ju nu så är det en linad förstärkare (elgitarr) fast det kommer att bli en uppmikad stålsträngad akustisk som kompgitarr... Sologitarren KANSKE kommer att fortsätta vara en elgitarr dock - för bättre separation och hörbarhet + att det nog kan låta bra tror jag. Men då kommer jag att micka stärkaren såklart.

Nu låter det som jag kommer med massa ursäkter bara 🙂 hahaha, jag är inte fullärd ännu och just nu känns det som att det är det bästa jag kan göra med den utrustning jag har.

Roligt att ni kommenterar trummorna som "riktiga" 🙂 hehe, men det är faktiskt Toontrack som ska ha creds för dom. Det är nämligen Drumkit From Hell (VST plugin, Toontracks hemsida). Så angående ringande pukor... Originalsoundet låter ju sådär (dock har jag EQ:at lite och så) men jag har inga gatear på pukorna eller någon annan processor. Det är bara drumkit from hell, rakt upp och ner - som jag rekommenderar starkt! Kostar 1600:-, vilket inte är speciellt farligt med tanke på vad man får för priset.

Skulle gärna vilja ha en lite utförligare kommentar som bygger vidare på att jag får problem med virveln sedan om kaggen låter sådär! Hur menar du problem och har du något tips på hur jag kan undvika det?

Tack för de fina betygen och kommentarera. Är mycket tacksam för fler 🙂

//Jeppe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att den låter riktigt kanon, känns helt perfekt. Gillar både gitarrljudet som låter smörigt vasst, trummorna är tilltalande och orgeln smälter in bra.

Däremot så hör jag något slags konstant "brum" i bakrunden, efter 7 sekunder på låten. Det är inget man direkt tänker på men lyssnar man ordentligt så hör man det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, brummet finns där... Det kommer från förstärkaren! Men när jag ska lägga om gitarrerna på riktigt så kommer jag att micka upp gitarren akustiskt och då brukar det inte bli brum 😛

Jag har världens sämsta grejor nu... Ni anar inte!!! hahaha

Det enda jag har som är något är mitt kära ljudprogram och trumpluginen jag nämnde förut!! Hahaha... Har inte haft råd att skaffa mer. Men snart kommer det. Jag sitter till och med och mixar på en gammal bergssprängare från typ 92... Jag hör INGENTING! Hahahahaha...

//Jeppe

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiker...

Förlåt jag missade ditt inlägg!!!

Orgeln är ett halvoriginal kanske man kan kalla det 😛 hahaha! Det är ett Clavia Nord Electro 2, riktigt grymt! Så det är varken plugin eller den riktiga varan!

Och till MusicGene... Det ska komma ett litet munspelssolo någonstans i låten har jag planerat, hoppas det blir bra bara 😛 haha... Jag är ingen hejdare på munspel, men jag kan säkert träna in något och trixa till det till ett OK solo åtminstone... Känner faktiskt ingen här uppe som spelar munspel heller så 🙁 I will probably have to do it myself!

//Jeppe

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Det här kan bli riktigt bra. Jag tycker också att soundet får godkänt. Däremot låter det som om det distar otrevligt och jag noterar också jordbrummet

Jag gillar framför allt spelat mellan bas och gitarr.

Låter lite filmmusik.

Chris Isaak, Mark Knopfler, Notting Hillbillies och i den stilen.

Schysst.

Låt oss veta när du kommit ännu längre.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...