Jump to content
Annons

Lexikon


moberg2236

Recommended Posts

Vad är bättre med lite pengar. Att köpa en pre-amo med bara reverb. eller vänta tills man har råd och köpa ett mixer bord.

Sedan undrar jag hur viktig är micen har en akg d880. borde jag satsa på att köpa en kondensator mic. Så att jag itne sitter massa timmar i onödan och försöker få till en bra röst.

Vad är compressor för nåt.

Sedan undrar jag vad som är speciellt för monitor utgångarna på ljudkortet?

JA det var de frågar som dykt upp i min hjärna sedan förra gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Att köpa en pre-amo med bara reverb. eller vänta tills man har råd och köpa ett mixer bord.

Vad ska du spela in? Behövs verkligen ett mixerbord?

Sedan undrar jag hur viktig är micen har en akg d880. borde jag satsa på att köpa en kondensator mic. Så att jag itne sitter massa timmar i onödan och försöker få till en bra röst.

Återigen, beror på vad du ska spela in.

En kompressor minskar dynamiken, det blir mindre skillnad mellan ljudets starkaste och svagaste punkt.

Gå in på www.homerecording.com och läs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad du menar med lite pengar, men det finns ju billiga mixrar som inte kostar mer än en pre-amp.

Ska du spela in sång och gitarr ett spår i taget skulle jag nog välja en pre-amp, men skit i att lägga extra pengar för att få reverb. Använd pluggar i stället så har du mycket större frihet. Spelar du in med reverb pålagt så är det ju så att säga kört sen, och du får spela in ett nytt spår om det blir för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag e inte så hajj på det här.. det hjag är ute efter är att få lite fyllighet i rösten.. använder en akg d880 som sångmic. och hur jag än lekar med eq'n så blir det antingen som en burk. eller så är rösten för långt fram. och stel som en dö grävling låter den. får liksom inte med Vibrationerna eller vad man ska säga. den bli bara kall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...