Jump to content
Annons

AD/DA plus preamp eller färdigsnickrat.


Gäst

Recommended Posts

Om man vill så kan man ju köpa en omvandlare sedan en premp etc. Men det vanliga är väl ändå att man har ett ljudkort med allt i. Alltså preamp, omvandlare osv i samma.

Vad är det för fördelar/nakdelar med att ha separat omvandlare och sedan preamp. Det är ju inte lika vanligt bland oss hemmaplundrare.

Funderarde nämligen på att göra så, fast har ingen direkt förklaring varför.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena

Använder mig av en ART DI/O AD/DA tillsammans med mitt ESI Juli@ kort i hem PC´n för att få 4 analoga in och ut. ARTen har ett inbyggt rör som man kan färja ljudet med på ett trevligt sätt. Men varför det har blivigt just den här lösningen är mest slumpens verk... 🙂

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja om man vill byta preamp vid olika typer av inspelning; sång, gitarr trummor. Skaffar du dej ett ljudkort med "allt i ett" har du ju låst upp dig. Ett exempel Du skaffar ett ljudkort för 2000kr en AD/DA för 2000kr och en preamp för 2000kr. Eller så köper du ett "alltiett" kort för 6000 för att komma upp i samma ljudkvalité. sen kommer du på att du är missnöjd med ex. ljudkortet då måste hela kedjan säljas.

Om du upplever att ett, eller flera av följande stämmer på dig satsa på ett kort som har allt.

*Ointresserad av att jaga prylar

*Orkar inte med tekniska saker

*Saknar krav på anpassningsbarhet i studion

*Önskar medelmåttiga resultat

*Spelar bara in en viss typ av ljudkälla å du finner ett kort som funkar klockrent för detta.

Själv använder jag tre olika preamps. AD/DA omvandlar genom alesis gamla ADAT:ar och har därav ett ADAT kort från RME hammerfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som föregående inlägg, så är det flexibiliteten som gör det så bra med separata delar. Man kan välja prylar efter budget i början - och när man senare har råd, så kan man byta upp sig på en del i taget i stället för att behöva byta ut allt på en gång.

Själv kör jag med:

RME HDSP9652 ljudkort

RME ADI8 DS, Benchmark ADC1 och DAC1 omvandlare

True Systems P-Solo, Benchmark PRE420 och (snart) Audient MiCO preamps

Varje del kan alltså bytas ut när jag hittar något som hellre vill ha (och har råd att byta... 😐 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Som föregående inlägg, så är det flexibiliteten som gör det så bra med separata delar. Man kan välja prylar efter budget i början - och när man senare har råd, så kan man byta upp sig på en del i taget i stället för att behöva byta ut allt på en gång.

Själv kör jag med:

RME HDSP9652 ljudkort

RME ADI8 DS, Benchmark ADC1 och DAC1 omvandlare

True Systems P-Solo, Benchmark PRE420 och (snart) Audient MiCO preamps

Varje del kan alltså bytas ut när jag hittar något som hellre vill ha (och har råd att byta... 😎 ).

Ja det låter kanon 🙂. Förut hade jag ett apogee duet och var ju mycket mera låst, även om jag inte hade större användning, perfekt då. Nu har jag sålt min portabla studio och kommer anpassa mig mera nu för inspelning av trummor och flerkanaler. Men även kunna ta det i etapper. Först och främst vill jag kunna spela in sång, gitarr. Så vore ju perfekt att kosta på sig en omvandlare och en preamp på två kanaler. Sedan bygga vidare på det.

Tack för svar alla 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja om man vill byta preamp vid olika typer av inspelning; sång, gitarr trummor. Skaffar du dej ett ljudkort med "allt i ett" har du ju låst upp dig. Ett exempel Du skaffar ett ljudkort för 2000kr en AD/DA för 2000kr och en preamp för 2000kr. Eller så köper du ett "alltiett" kort för 6000 för att komma upp i samma ljudkvalité. sen kommer du på att du är missnöjd med ex. ljudkortet då måste hela kedjan säljas.

Om du upplever att ett, eller flera av följande stämmer på dig satsa på ett kort som har allt.

*Ointresserad av att jaga prylar

*Orkar inte med tekniska saker

*Saknar krav på anpassningsbarhet i studion

*Önskar medelmåttiga resultat

*Spelar bara in en viss typ av ljudkälla å du finner ett kort som funkar klockrent för detta.

Själv använder jag tre olika preamps. AD/DA omvandlar genom alesis gamla ADAT:ar och har därav ett ADAT kort från RME hammerfall.

+1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Men om man har ett komplett ljudkort, typ RME Fireface 800. Så måste man väl kunna använda andra preamps än dom inbyggda till det också. Genom att koppla en preamp till en line-in? eller?

Det går jättebra! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man har ett komplett ljudkort, typ RME Fireface 800. Så måste man väl kunna använda andra preamps än dom inbyggda till det också. Genom att koppla en preamp till en line-in? eller?

Visst går det. 😄

Du kan välja andra omvandlare också, genom att använda de digitala I/O som finns (ADAT och SPDIF) - men du kan alltså inte byta ut det som sitter i från början, utan om du bestämmer dig för att byta upp dig, så sitter de ursprungliga kvar och gör inte längre någon nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går jättebra! 🙂
Visst går det. 🙂

Du kan välja andra omvandlare också, genom att använda de digitala I/O som finns (ADAT och SPDIF) - men du kan alltså inte byta ut det som sitter i från början, utan om du bestämmer dig för att byta upp dig, så sitter de ursprungliga kvar och gör inte längre någon nytta.

Tack! Då vet jag att jag tänkt rätt. Och inte varit ute och cyklat. 😎

Redigerat av hertingen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja om man vill byta preamp vid olika typer av inspelning; sång, gitarr trummor. Skaffar du dej ett ljudkort med "allt i ett" har du ju låst upp dig. Ett exempel Du skaffar ett ljudkort för 2000kr en AD/DA för 2000kr och en preamp för 2000kr. Eller så köper du ett "alltiett" kort för 6000 för att komma upp i samma ljudkvalité. sen kommer du på att du är missnöjd med ex. ljudkortet då måste hela kedjan säljas.

Om du upplever att ett, eller flera av följande stämmer på dig satsa på ett kort som har allt.

*Ointresserad av att jaga prylar

*Orkar inte med tekniska saker

*Saknar krav på anpassningsbarhet i studion

*Önskar medelmåttiga resultat

*Spelar bara in en viss typ av ljudkälla å du finner ett kort som funkar klockrent för detta.

Själv använder jag tre olika preamps. AD/DA omvandlar genom alesis gamla ADAT:ar och har därav ett ADAT kort från RME hammerfall.

Jag kan hålla med i stort om de flesta punkterna, men vad menar du med "*Önskar medelmåttiga resultat"? Att det inte

finns några integrerade lösningar som ger resultat som är bättre än medelmåttiga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med i stort om de flesta punkterna, men vad menar du med "*Önskar medelmåttiga resultat"? Att det inte

finns några integrerade lösningar som ger resultat som är bättre än medelmåttiga?

Det finns det 🥰

Du kan få minst lika bra resultat bara att du har mindre valmöjligheter.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns det 🙂

Du kan få minst lika bra resultat bara att du har mindre valmöjligheter.

Ja, precis min poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns det 😏

Du kan få minst lika bra resultat bara att du har mindre valmöjligheter.

Absolut! Jag erkänner att det var en konstig och kanske även direkt felaktigt påstående! Det finns förstås mängder med kort som jag inte testat.

Om du funderar kring att skaffa ett kort som "har allt" kan det dock mycket väl hända att i alla fall en av delarna inte håller "måttet". Ett tips är att skaffa en fristående pre-amp och ett ljudkort m AD/DA. Är kortet bra och omvandlingen funkar är allt ok, men att byta pre-amp beroende på vad man skall rec:a kan vara guldvärt. Dessutom vimlar det av schyssta pre-ampar på 2;a hands marknaden vilket ofta är bra för plånboken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon byta namn på tråden... 😏

Det ena utesluter inte det andra, ljudkort måste man ha oavsett.

Done master 🙂

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...