Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är en trummis/basist, som funderar på att bygga en liten hemstudio. Jag vill kunna spela in digitaltrummor, bas, gitarr, keybord och sång.

Jag är helt nybörjare på detta med hemstudio och behöver hjälp med vad jag ska ha för grejer. Har ingen aning.

Jag har en bärbar dator som jag tänkte använda.

Vet att jag behöver ett ljudkort. Vilket?

Vet att jag behöver nåt program. Vilket?

Är det vettigt att köpa nåt mixerbord? Isåfall vilket?

Vilka hörlurar funkar bra?

Vilka monitorer funkar bra?

Vad för mick funkar bra att sjunga i?

Är det nåt annat jag behöver?

Kommer spela in ett instrument i taget. Antar att jag vill ha så låg latency som möjligt. Blir väl inte så kul annars.

Budget vet jag inte. Men säg att man kanske börjar runt 5000 kr. Vore bra om det finns möjlighet att bygga ut grejerna med tiden utan att kanske behöva köpa allt nytt.

Kom med förslag på olika lösningar.

Tack på förhand.

MVH/Danne

Annons
Postat

Digidesigns Mbox är nog ett vettigt alternativ.

Jag köpte en 001:a för 10 år sedan och efter att jag installerat programmet hade jag spelat in min första låt efter 10 minuter.

Du får protools med på köpet som är väldigt lätthanterligt och mbox2 har midi in och ut, så du kan koppla in digitaltrumsetet.

Hur latencyn ser ut får du nog fråga någon annan, för det vet jag inte...

Postat

Du menar inte 5000 kr för rubbet, hoppas jag? Det är nog att lägga ribban lite lågt... Vad det gäller ljudkort så kolla efter någon bundle, Wonko nämner ju en där du får PT med, det finns andra där man får t ex Cubase eller något annat program med på köpet. Fast... du kan också strunta i det o ladda hem Reaper, som tycks vara ett fullfjädrat DAW.

Postat
Digidesigns Mbox är nog ett vettigt alternativ.

Jag köpte en 001:a för 10 år sedan och efter att jag installerat programmet hade jag spelat in min första låt efter 10 minuter.

Du får protools med på köpet som är väldigt lätthanterligt och mbox2 har midi in och ut, så du kan koppla in digitaltrumsetet.

Hur latencyn ser ut får du nog fråga någon annan, för det vet jag inte...

Tackar för svaret. Ska kolla upp det.

Funkar Protools till pc?

MVH/Danne

Postat
Du menar inte 5000 kr för rubbet, hoppas jag? Det är nog att lägga ribban lite lågt... Vad det gäller ljudkort så kolla efter någon bundle, Wonko nämner ju en där du får PT med, det finns andra där man får t ex Cubase eller något annat program med på köpet. Fast... du kan också strunta i det o ladda hem Reaper, som tycks vara ett fullfjädrat DAW.

Jo, jag hade tänkt att starta med runt 5000 kr. Fast jag är medveten att jag inte får allt jag räknade upp för dom pengarna. Men ljudkort och programvara samt hörlurar. Det som behövs för att komma igång så att säga. Känns inte nödvändigt att t.ex. köpa monitorer o.s.v. direkt. Utan alltså så att jag kan komma igång och spela in. Och självklart då så billigt och bra som möjligt:-)

Reaper? Är det ett bra program?

Tack för svar. MVH/Danne

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.