Jump to content
Annons

Recommended Posts

• 2 månader senare...
Annons
Postat

förutom melodin, så kan dynamiken göra mycket för skillnaden mellan vers och refräng.....att det liksom händer något mer; extra instrument, stämmor etc...t ex har väl "in the shadows" med de där finnarna (vad de nu heter) egentligen bara två ackord....men det är inget man tänker på. ackord är ju bara en torr beskrivning av vad man hör 🙂

Postat (redigerat)

Kom på en låt till som bör vara med i denna tråd; "Child in time" med Deep Purple. Består i princip av två ackord, Am och G (plus ett F som övergång ibland, kortkort). Tonvikt på Am, eftersom det är solokompet så att säga. Och detta är ju ändå en ganska lång låt.

Btw, "Born in the USA" med Brucan är väl bara ett D-dur hela låten igenom? Har för mig att någon sa det till mig någon gång. Fast det är verkligen inget jag lyssnar på själv, så jag vet inte.

Edit: Glömde att förklara uppbyggnaden på Purple-låten, om någon undrade.

Redigerat av JJRockford
Postat
Kom på en låt till som bör vara med i denna tråd; "Child in time" med Deep Purple.

Btw, "Born in the USA" med Brucan är väl bara ett D-dur hela låten igenom? Har för mig att någon sa det till mig någon gång. Fast det är verkligen inget jag lyssnar på själv, så jag vet inte.

Nä, det är åtminstone två ackord i Born in the USA. Men det finns å andra sidan bara en melodislinga. 😄

För övrigt tycker jag att Bob Hunds "Hörlurar" är en av tidernas bästa tvåackordslåtar. I tuff konkurrens med "Paperback Writer".

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag brukar nog aldrig göra låtar med färre än fem ackord. Det kanske är därför jag inte har en enda av de artister/låtar ni nämner...ändå har jag en del skivor...

😕

:musik

Postat
Hej!

Jag brukar nog aldrig göra låtar med färre än fem ackord. Det kanske är därför jag inte har en enda av de artister/låtar ni nämner...ändå har jag en del skivor...

😕

:musik

I tråden är inte sagt att dessa artister har färre än fem ackord, bara att ackordföljden är densamma. Antalet ackord är, enligt mig, totalt irrelevant, eftersom exempelvis Oasis - Wonderwall innehåller sju stycken och den är verkligen inte avancerad - tvärtom är det en alldeles perfekt nybörjarlåt som varje yngling kan spela efter en kvart.

😆

Postat
Kom på en låt till som bör vara med i denna tråd; "Child in time" med Deep Purple.

Nä, det är åtminstone två ackord i Born in the USA. Men det finns å andra sidan bara en melodislinga. 😳

För övrigt tycker jag att Bob Hunds "Hörlurar" är en av tidernas bästa tvåackordslåtar. I tuff konkurrens med "Paperback Writer".

Otroligt usel låt, särskilt 12"-extended-mixen saom måste vara världens sämsta 12"-"remix". KOnstigt att Brucan inte blivit stämplad som anti-amerikan i USA efter den låten (och lp:n), förresten.

Postat

Jisses, har aldrig haft en aning om vad Bruce sjungt om i låten, har bara tagit för givet att det varit en väldigt patriotisk låt eftersom han väl är ganska populär over där. Men så letade jag upp texten, och tji fick man... 😳

Påminner en del om "Moder Svea" med Magnus Uggla!

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Hela Dylan produktion är ju i stort utan definierade refränger. Missförstå mig rätt, jag har inget enot Dylan eller hans musik.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.