Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

BestÀmde mig ikvÀll för att lÀra mig mer om SD2. SÄ jag bestÀmde mig för att göra ett trumljud helt inuti pluggen. NÀr detta ÀndÄ gjordes sÄ kan jag ju lika gÀrna slÀnge upp det ifall nÄgon tycker att de skulle vilja jobba vidare med det eller att det Àr bra som det Àr. Men iaf, en mp3 fil med trummor och en vlavinett finns att lyssna pÄ innan man bökar med att ta hem preset filen.

Temat Àr funk, första delen av mp3-filen Àr det heltmixade ljudet frÄn SD2, men efter filelt la jag pÄ ett rum frÄn Bricasti M7 impulserna, bara sÄ man kan höra vad ett rum kan göra med ett annat rÀtt tort ljud.

jaja, ta hem om ni gillar det. Jag gjorde det bara för att lĂ€ra mig pluggen 😉

http://www.speedyshare.com/files/20426151/...ist_Funk_It.s20

Lite Àldre rocktrummor.

http://www.speedyshare.com/files/20510254/Old_rock_drums.s20

En version 2 av rocktrummorna dÀr jag blandat in en virvel till dÄ jag tyckte version 1 hade lite obalans mellan kick och virvel som nu blev bÀttre IMO

http://www.speedyshare.com/files/20513018/...ck_drums_v2.s20

Som ni ser sÄ Àr ljudfilen frÄn version 3, men jag bryde mig inte om att lÀgga upp ny preset för det dÄ det Àr lite mindre dist, lite mindre bas pÄ gitarrerna och bara ett hipass filterlagt pÄ virveln som jag missade förut.

En preset frÄn DieHard!!

http://www.speedyshare.com/files/20945993/Die_Hard.s20

Preset nummer 2 frÄn DieHard

http://www.speedyshare.com/files/20639463/Electrify_Me.s20

I denna preset anvÀnder DieHard WarheadstÀrkaren i amplitube Metal.

http://www.speedyshare.com/files/21013464/Warhead.s20

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Alltid kul höra andras presets, Ă€ven om inte det hĂ€r Ă€r i min smak. Men tyvĂ€rr Anders, det funkar inte. Fick inte upp den och det stod bara fil. Ja det dĂ€r med att jag inte fuck upp den kan ju lĂ€tt misstolkas 😉 Lade till Ă€ndelsen s.20 och dĂ„ gick det att ladda den men den Ă€r tom bara. Inget inre mixat alls dĂ„.

Postat (redigerat)
Alltid kul höra andras presets, Ă€ven om inte det hĂ€r Ă€r i min smak. Men tyvĂ€rr Anders, det funkar inte. Fick inte upp den och det stod bara fil. Ja det dĂ€r med att jag inte fuck upp den kan ju lĂ€tt misstolkas 😉 Lade till Ă€ndelsen s.20 och dĂ„ gick det att ladda den men den Ă€r tom bara. Inget inre mixat alls dĂ„.

Har jag sparat den fel dĂ„? Hur sparar jag presets i SD2 🙂 Ska jag vĂ€lja save poject eller save combined preset?

EDIT: Ny lĂ€nk i första inlĂ€gget. Nu fick den Ă€ndelsen *.s20 🙂

OBS! Pukorna har jag inte brytt mig om.

Som du och sĂ€kert ni andra hör sĂ„ fĂ„r inte trummorna liv förrĂ€n man placerar dem i ett rum. DĂ„ fĂ„r du det dĂ€r hĂ€rliga flĂ„set i botten, och virveln blir mer livfull i sin efterklang. MEn jag brukar vilja ha ljud nĂ„gorlunda torra sĂ„ dĂ€rför gjorde jag preseten rĂ€tt torr, sĂ„ att man kan vĂ€lja sjĂ€lv om man vill SD2:s rum eller ett eget. JAg föredrar bricasti rummen 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
DieHard (oregistrerad)
Postat

Nu funkade det. 🙂 Ska testa lite sjĂ€lv med Bricastis impulserna. Lite för sent nu. Jo det Ă€r bara spara under load/save och save project. Men va lustigt att virveln och bastrumman dök upp lĂ€ngst till höger i fönstret? 🙂 IstĂ€llet för att ersĂ€tta standard? Hur gjorde du för att fĂ„ det sĂ„? 😉

Postat (redigerat)
Nu funkade det. 🙂 Ska testa lite sjĂ€lv med Bricastis impulserna. Lite för sent nu. Jo det Ă€r bara spara under load/save och save project. Men va lustigt att virveln och bastrumman dök upp lĂ€ngst till höger i fönstret? 😳 IstĂ€llet för att ersĂ€tta standard? Hur gjorde du för att fĂ„ det sĂ„? đŸ€Ș

Det Ă€r dubbla virvlar och kickar sĂ„ virvel tvĂ„ Ă€r addreserad till D0 och kick tvĂ„ till C0. Dessa ska spela unisont med de andra tvĂ„ för att fĂ„ det ljud som jag hade. Det Ă€r detta som Ă€r x-drum, det va en av sakerna jag hittade igĂ„r. Det va att du kan blanda flera olika trummor, eller om du helt enkelt bara vill addera trummor till ditt kit. SĂ„ om du kollar i mixerfönstret sĂ„ har jag gjort nya reglage för de tvĂ„ andra trummorna precis innan bus 1/2. För att skapa dessa sjĂ€lv sĂ„ vĂ€lj xdrum/new 🙂

För de som anvĂ€nder pro tools sĂ„ gjorde jag sĂ„ att jag la SD2 pĂ„ instrumenttrack men skapade Ă€ven ett midispĂ„r med output SD2 chanel 1. Kopierade sedan trumkompet till midispĂ„ret och markerade allt utom virvel och kick. Tryckte sedan delete sĂ„ bara virvel och kick fanns med pĂ„ midispĂ„ret och oktaverade sedan ner dessa sĂ„ virvel kom pĂ„ D0 och kick pĂ„ C0. Nu ska bĂ„da virvlarna spela samtidigt och bĂ„da kickarna 🙂

Finns det nÄgot sÀtt attaddressera dessa till samma miditon sÄ tar jag tacksamt emot det tipset dÄ jag inte hittade det.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Att mixa in-the-box Ă€r alltid kul, spĂ€nnande och lite sport — och sĂ€rskilt dĂ„ vad gĂ€ller trum-pluggar đŸ€Ș

Postat
Att mixa in-the-box Ă€r alltid kul, spĂ€nnande och lite sport — och sĂ€rskilt dĂ„ vad gĂ€ller trum-pluggar đŸ€Ș

Ja, jag blev faktiskt förvĂ„nad över hur stark mixern Ă€ndĂ„ Ă€r som Ă€r inbyggd 😳 NĂ€stan skĂ€mmas att man inte kollat detta tidigare. Men vissa saker Ă€r önskvĂ€rda. Det första skulle vara nĂ„gra vĂ€ljudande reverb av typen room, plate och hall, skulle inte skada att kunna sĂ€tta som insert. Jag skulle vilja att man i ambience mickarna kunde fĂ„ vĂ€lja vilket rum man vill ha sin trummor i. Kanske till och med kunna ha impulser i pluggen för att fĂ„ sitt eget trumrum 🙂 Jag skulle velat haft nĂ„gon virvel som lĂ€t mer "trĂ€" om sig i pluggen.

MVH

Anders

DieHard (oregistrerad)
Postat

aha okej dĂ„ fattar jag. Trodde x-drum bara var till för elektroniska trummor och dĂ€rför inte kollat vidare om den. Fy skĂ€ms som inte lĂ€st mer om det i manualen. 😛 HĂ„ller helt med dig Gizmosis om dina övriga önskemĂ„l om vad mer som borde finnas i SD. Ska sjĂ€lv ge mig pĂ„ att bara anvĂ€nda de inre pluggarna och mixa till lite trummor. VĂ€cker upp trĂ„den igen om den Ă€r inaktiv dĂ„ och lĂ€gger upp nĂ„t exempel.

Postat

NÄn som kan skruva ihop trummor i SD2 som lÄter som "Lust for life -trummorna" (Iggy Pop)?

Jag har skruvat som bara den men fÄr inte till det.

Det Ă€r STORA trummor med STORA cymbaler samt mycket OH och mycket rum ... LĂ€ngre kommer jag inte 😛

Postat
aha okej dĂ„ fattar jag. Trodde x-drum bara var till för elektroniska trummor och dĂ€rför inte kollat vidare om den. Fy skĂ€ms som inte lĂ€st mer om det i manualen. 😛 HĂ„ller helt med dig Gizmosis om dina övriga önskemĂ„l om vad mer som borde finnas i SD. Ska sjĂ€lv ge mig pĂ„ att bara anvĂ€nda de inre pluggarna och mixa till lite trummor. VĂ€cker upp trĂ„den igen om den Ă€r inaktiv dĂ„ och lĂ€gger upp nĂ„t exempel.

Ja det kanske Ă€r för elektroniska trummor ocksĂ„. Jag har inte kollat manualen en enda gĂ„ng, sĂ„ det sĂ€tt som jag anvĂ€nde det som kanske inte Ă€r tanken gentligen frĂ„n början 🙂 Men man fĂ„r ju lite extra att leka med. JAg tror aldrig jag öppnat en manual i princip. Kanske kollat nĂ„gon koppling nĂ„gon gĂ„ng vet jag, men itne mycket mer 🙂 Try and learn funkar bĂ€st för mig.

Hoppas du fÄr till nÄgot och lÀgger upp, ska bli kul att höra!

En sak jag kom pĂ„. Ni som tankar hem preseten fĂ„r gĂ€rna sĂ€ga till om ni anvĂ€nder den till nĂ„got. Skulle vara kul att höra det i sĂ„ fall 🙂

MVH

Anders

Postat
NÄn som kan skruva ihop trummor i SD2 som lÄter som "Lust for life -trummorna" (Iggy Pop)?

Jag har skruvat som bara den men fÄr inte till det.

Det Ă€r STORA trummor med STORA cymbaler samt mycket OH och mycket rum ... LĂ€ngre kommer jag inte 😛

Oj du, ja dÀr har du verkligen en utmaning. Jag TROR inte det gÄr att komma nÀra utan att anvÀnda sig av riktig hi hat och cymbaler iaf. Att fÄ dessa sÄ pass "skitiga" i en plugg Àr nog för svÄrt. Men det kanske nÄgon annan har tips pÄ hur man kan göra.

Du har ju en fördel med lÄten. Trummorna spelar helt sjÀlv i början sÄ om jag va du sÄ skulle jag ladda in den snutten i mitt daw och försöka stÀmma SD2 sÄ som de trummorna Àr stÀmda. Skulle Àven nog utgÄ frÄn open kick ljudet och korta ner det med fade-regeln och skruva dÀr ifrÄn. Men det Àr nog ett svÄrt sound att uppnÄ i en plugg tror jag.

Men ge inte upp, skulle vara skitkul om du lyckades ju!

MVH

Anders

Postat (redigerat)

DĂ„ kommer en ny preset idag dĂ„ 🙂 Fyll gĂ€rna pĂ„ med era egna. Denna preset Ă€r vĂ€ll tĂ€nkt som en grund till lite Ă€ldre rock. Nu Ă€r riffet taget frĂ„n AC/DC, men ni som kĂ€nner igen riffet, dra inte paraleller dĂ„ jag inte utgick ett dugg frĂ„n dem nĂ€r jag skruvade fram trummorna. Jag bara spelade ett rockriff till helt enkelt. Lite Ă€r gjort utanför pluggen denna gĂ„ng. Rummet som vanligt frĂ„n bricasti, men hĂ€r har jag Ă€ven lagt digidesigns plugg real tape saturation och Ă€ven lagt pĂ„ lite dist. Annars Ă€r det gjort i SD2 allt. Pukorna Ă€r inte gjorda alls.

jaja, om ni gillar det sĂ„ Ă€r det som sagt fritt att tanka ner preseten 🙂

Preset i första inlÀgget

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
HÀrligt Anders, mera sd2 presets!! det lÄter skitbra!!

Mvh

Björn

Det kom en till iaf nu direkt, fast bara en mindre variant av rocktrummorna. Men lite bĂ€ttre balans dĂ€r mellan kick och virvel tycker jag 😄 Kul du tycker det lĂ„ter bra! Hoppas fler laddar upp sina presets!

MVH

Anders

Postat

Bra initiativ! Skulle vilja ha SD2.0 men har annat att köpa innan jag skaffar det. Och sÄ Àr jag ju sÀ jÀkla lat nÀr det gÀller att skruva fram ljud, jag hellre nÄgon annan göra det Ät mig. DÀrav glÀdjen över denna trÄd!

Postat
Bra initiativ! Skulle vilja ha SD2.0 men har annat att köpa innan jag skaffar det. Och sÄ Àr jag ju sÀ jÀkla lat nÀr det gÀller att skruva fram ljud, jag hellre nÄgon annan göra det Ät mig. DÀrav glÀdjen över denna trÄd!

Kul att du tycker det. Hoppas att fler hakar pĂ„ och lĂ€gger upp sina presets. Kan ju bli en riktig guldgruva tillslut 😄

MVH

Anders

Postat
Det lÄter bra!

Tack! Bara att tanka ner om du vill laborera med preseten sjĂ€lv 😄 Om du har SD2 vill sĂ€ga.

MVH

Anders

Postat
Tack! Bara att tanka ner om du vill laborera med preseten sjĂ€lv 😄 Om du har SD2 vill sĂ€ga.

MVH

Anders

Hmm just det jag tÀnkte frÄga om det behövdes. Laddade ner bÄda Ä tÀnkte om det ena var med enbart trummor i nÄn slags wav-fil. Jag har nÀmligen inget trumprogram men det vore smutt att ha nÄgra fÀrdiga bastrummor och virvlar. Eller fÀrdiga loopar typ...

Postat
Hmm just det jag tÀnkte frÄga om det behövdes. Laddade ner bÄda Ä tÀnkte om det ena var med enbart trummor i nÄn slags wav-fil. Jag har nÀmligen inget trumprogram men det vore smutt att ha nÄgra fÀrdiga bastrummor och virvlar. Eller fÀrdiga loopar typ...

Du kan fĂ„ det av mig om du vill 😄 Vill du ha bĂ„da? eller bara nĂ„gon av dem? Vill du ha dem med eller utan rummet jag la till?

MVH

Anders

Postat
Du kan fĂ„ det av mig om du vill 😄 Vill du ha bĂ„da? eller bara nĂ„gon av dem? Vill du ha dem med eller utan rummet jag la till?

MVH

Anders

Jaa tack gĂ€rna! Helst torra, iaf basbonken. Eller kör dem fĂ€rdigmixade om man fĂ„r klippa klistra som man vill. Börjar bli less pĂ„ att vara geistlös sĂ„ loopar vore kul att leka med. 😄

Postat
Jaa tack gĂ€rna! Helst torra, iaf basbonken. Eller kör dem fĂ€rdigmixade om man fĂ„r klippa klistra som man vill. Börjar bli less pĂ„ att vara geistlös sĂ„ loopar vore kul att leka med. 😄

DĂ„ ska jag fixa nĂ„got lite paket. Kan fĂ„ bĂ„de sĂ„ som de nu Ă€r mixade, men Ă€ven utan effekterna. BĂ„de i loopar och enskilda ljud 😄

MVH

Anders

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

SÄ dÄ har jag slÀngt upp en lÀnk med SD och mix med pluggarna inuit den. Och i den andra Àr det bara att ladda ned preseten.

Edit: har gjort om den helt och hĂ„llet dĂ„ jag upptĂ€ckte att jag gjort lite misstag. Satt kl. 3 pĂ„ natten och insĂ„g inte att jag gjorde en del misstag nĂ€r jag försökte lĂ€ra mig hur det funkade med effekterna internt. Inte smart försöka lĂ€ra sig nĂ„got nytt vid den tiden. 😄

http://www.speedyshare.com/files/20945993/Die_Hard.s20

Redigerat av DieHard
DieHard (oregistrerad)
Postat

Bara komma och hĂ€mta prestets den dagen du skaffar SD dĂ„. Vi lĂ€r vĂ€l se fler, förhoppningsvis, som delar med sig av sina presets av och till 😉

Postat
hahaha 😛 Vem har gjort det dĂ€r?

Oj vad du var snÀll i dag dÄ!!

Jag tycker virveln lÄter grymt bra!!

Mvh

Björn

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Oj vad du var snÀll i dag dÄ!!

Jag tycker virveln lÄter grymt bra!!

Mvh

Björn

Diehard kan betydligt bĂ€ttre Ă€n sĂ„ dĂ€r... i alla fall om man utgĂ„r ifrĂ„n hans uttalanden om andras skapelser. 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.