someone Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Yes, jag har skaffat Cubase äntligen. Men om man ska spela in någonting så kackar ljudet, det blir knastrigt, och det kommer ett eko på ljudet. Jag har ett externt ljudkort. Jag har en väldigt bra mikrofon. Om jag bara spelar in ljud via Windows egna ljudinspelare så funkar allt bra. Men med cubase så funkar det inte. om man mixtrar lite med line-in och out så funkar det ibland, men efter några sekunder så börjar det igen. Någon som vet hur man fixar detta?
JohnRick Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Vad har du för ljudkort? Vad har du för mikrofon? Vad har du för dator? Har du kollat upp inställningarna under devices->device setup->VST audio system, så att rätt drivers används? Har du stängt av ditt interna ljudkort? Har du justerat latencyn i det eventuella interface som medföljer ljudkortet?
Vallin Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Har du valt ASIO drivisarna för ljudkortet i Cubase?
someone Postat 16 januari 2010 Trådstartare Postat 16 januari 2010 Jag har ett nio 2|4 ljudkort. SP B1 mick Har en ny dator (ca 2 månader) Det verkar dock inte som man kan avinstallera ljudkortet från den. jag har mixat lite med sånt, men jag har ju ingen aning om vad dom ska vara inställda på.
JohnRick Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 Du behöver inte avinstallera ljudkortet, bara gå in i enhetshanteraren och avaktivera kortet (och gärna lite annat skit som du inte behöver, såsom wlan?) Men det är inte därför som det spökar, utan antagligen för att du inte har ställt in rätt drivrutiner och/eller samplingsbuffert eller latency i programmet/ljudkortet. Om du går in i tidgare nämnda meny i cubase så ska du hitta ditt ljudkort listat. Se till så att programmet använder de drivrutinerna till att börja med.
someone Postat 16 januari 2010 Trådstartare Postat 16 januari 2010 (redigerat) Det var inställningarna som var felet. Dock om man ska skapa VST instruments, trummor. Så kommer det inget ljud när man trycker på dom olika knapparna. Förlåt för min okunnighet, jag är helt ny inom detta ämnet. [EDIT] Och såklart kan jag inte få ljud när jag spelar in fortfarande. Redigerat 16 januari 2010 av someone
someone Postat 16 januari 2010 Trådstartare Postat 16 januari 2010 Såhär ser det ut. http://f.imagehost.org/view/0117/s_h_r
SadamJR Postat 16 januari 2010 Postat 16 januari 2010 someone sa: Såhär ser det ut.http://f.imagehost.org/view/0117/s_h_r Är du säker på att den här sidan är säker? När jag går vidare från bilden som länken går till, till imagehost.org, kommer det upp en virusvarning och någon slags scanning går igång. Verkar skumt.
someone Postat 16 januari 2010 Trådstartare Postat 16 januari 2010 Jag laddade bara upp den på imagehost. tror inte det är virus där.
Psydex Postat 20 januari 2010 Postat 20 januari 2010 Jag har haft förmodligen exakt samma problem när jag började mixtra med cubase. Jag ser att du kör med ASIO drivers, det som jag gjorde var att jag helt enkelt kör allt ljud som inte har med cubase att göra med det interna ljudkortet och dess drivrutiner. Hade nämligen lite problem med att windows inte ville släppa mitt externa ljudkorts drivrutiner för vissa applikationer. Stängde av datorn, stängde av externa ljudkortet, startade datorn. Kopplade sedan in ljudkortet, det verkar som windows tvingar det interna att ta hand om ljudet nu då den inte hitta något annat. Satte på det externa ljudkortet igen och vipps så var det valbart i Cubase. Jag vet att du kanske inte hade exakt detta problemet, men jag fick knastrande ljud när jag körde med drivrutinerna ASIO som är default. Efter att jag gjorde som jag beskrev ovan, och fick in rätt drivrutiner så funkar det perfekt. Jag misstänker att ASIO drivrutinen jag hade inte fixar att streama ljud lika bra, och därför knastrar och hackar det.
Strummindude Postat 20 januari 2010 Postat 20 januari 2010 (redigerat) someone sa: Såhär ser det ut.http://f.imagehost.org/view/0117/s_h_r Du ska INTE köra med DirectX drivrutinen. Det finns en drivrutin med till ditt externa Novation-ljudkort. Har du installerat den drivrutinen? Det är den du ska använda. Klicka på VST Audio System i menyn till vänster och välj sedan drivrutinen till ditt kort i drop-down menyn. Redigerat 20 januari 2010 av Strummindude
trancer Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Strummindude sa: Du ska INTE köra med DirectX drivrutinen. Det finns en drivrutin med till ditt externa Novation-ljudkort. Har du installerat den drivrutinen? Det är den du ska använda. Klicka på VST Audio System i menyn till vänster och välj sedan drivrutinen till ditt kort i drop-down menyn. Exakt.. ingen trökig latency du har där ha ha 😉 Gör som ovanstående skriver, byt asiodriver till ditt ljudkorts egna ! /Marcus
someone Postat 24 januari 2010 Trådstartare Postat 24 januari 2010 Aah! Gud, jag hade glömt att instalera det nu när jag fått nu dator. Ska genast testa det! Tack för hjälpen!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.