Jump to content
Annons

DieHard (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Postat

Fast jag tkr inte att firewire har dött helt ännu! I alla fall inte i macvärlden, all ens Firewirekort och diskar måtte ju fortfarande fungera! Undrar om Digi kommer acceptera USB diskar nu som inspelnings diskar...

maart (oregistrerad)
Postat
  stratsvante sa:
Fast jag tkr inte att firewire har dött helt ännu! I alla fall inte i macvärlden, all ens Firewirekort och diskar måtte ju fortfarande fungera! Undrar om Digi kommer acceptera USB diskar nu som inspelnings diskar...

nej, jag håller med. Redan USB2 är ju (på pappret) snabbare än "vanlig" firewire (400) men för oss som håller på med hemmastudios är fw ändå att rekommendera. Däremot är det såklart gött om man kan göra så snabba filöverföringar mellan interna->externa hårddiskar. Fast det finns nog andra flaskhalsar på många moderkort som inte är det absolut nyaste. Men gött att det är på gång!

Postat
  stratsvante sa:

http://www.slashgear.com/ieee-new-firewire...-usb-30-149052/

Förstår inte riktigt varför det inte skulle fungera med USB till pro tools, eftersom det skiljer så lite i prestanda mellan FW400 och USB 2.0

Jag vet ju att Digi rekommenderar FW diskar för inspelning men det känns förlegat.

Vet några som kör på USB som det fungerar bra för och andra som det inte gått så bra med.

Man skall iallafall hålla sig till de rekommenderade hårddisktillverkarna Seagate och Western Digital, så slipper man de mesta av problemen.

Postat

Men USB 2.0s teoretiska hastighet är ju inte ens i närheten av dess faktiskta hastighet och eftersom usb är fortfarande beroende på datorns cpu så måste man nästan anta att firewire 800 fortfarande kommer hålla uppe hastigheter som kan mätas me USB 3.0

Postat
  stratsvante sa:
Men USB 2.0s teoretiska hastighet är ju inte ens i närheten av dess faktiskta hastighet och eftersom usb är fortfarande beroende på datorns cpu så måste man nästan anta att firewire 800 fortfarande kommer hålla uppe hastigheter som kan mätas me USB 3.0

Hur menar du, FW 800 är ju 800 MBps och USB 3.0 är 5.000MBps. Man brukar ju jämföra USB 2.0 med FW 400, då FW 400 ligger runt 400MBps och USB skyltar med ca 480MBps fast dom ligger lägre samt att FW har ett eget processorchip som inte belastar datorns CPU.

Postat (redigerat)

Måste säga att det här låter hur bra som helst även om framtiden får utvisa om det fungerar tillfredsställande för allas ändmål.

Visar det sig att USB 3.0 fungerar hade nog många tyckt det varit väldigt skönt om marknaden kunde enas om en standard, men jag tror att Apple kommer pusha på Firewire väldigt hårt och det dröjer nog inte länge innan vi ser Firewire 5000 (insert passande namn) i våra datorer.

Men jag ska inte säga för mycket. Först måste vi ta reda på om USB 3.0 fungerar!

Skål 🙁

Redigerat av henk2055
Postat

En sak att tänka på, är att USB (även USB3) är ett "dumt" interface, där det fortfarande krävs att datorns CPU initierar all kommunikation (datorn måste alltså ständigt fråga interfacet om det finns någon ny data att hämta) - och det gör att USB alltid kommer att vara mindre effektivt än Firewire, som är ett "intelligent" interface med DMA, där alla enheter kan initiera kommunikationen.

Det är det som gör att Firewire kan ge lägre latency och högre effektivitet.

Visst är det positivt att det utvecklas och blir snabbare, men det hade varit smartare om de hade utvecklat USB till att bli ett DMA-interface, så att man hade sluppit nackdelarna med det. Då hade det kanske gått att skrota Firewire - men det finns redan en Firewire-motsvarighet som heter S3200 och tillåter 3200Mb/s. Om man tittar på jämförelsen av effektiviteten på USB2, som är omkring 50% av den teoretiska hastigheten och Firewire, som ligger runt 75%, så ligger nog USB3 och S3200 väldigt nära varandra i reell hastighet - och eftersom S3200 blev färdigutvecklat redan 2007, så lär det förmodligen komma en ännu snabbare Firewire-version ganska snart. ☺️

Det positiva med de högre hastigheterna, är att man kanske slipper de dyrare MADI-lösningarna för att kunna köra rikigt många I/O på ljudkorten - men för mer "normala" riggar spelar det nog ändå ganska marginell roll.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.