Jump to content
Annons

Hur ska jag löda denna kabel?


ErikP120

Recommended Posts

Ska koppla in min Vitalizer Jack (1/4 plugg i/o) till min patchbay och har mikrofonkabel och TRS pluggar att tillgå. Finns det någon variabel här när det är obalanserade i/o men jag använder en balanserad kabel? Kan jag löda precis som vanligt eller ska jag löda ihop + & - eller något annat för att få det att fungera så bra som möjligt?

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack Gilbert. Bilden du länkade till visar vad jag ser ett helt vanligt TRS - TRS kopplingsschema.

Du menar alltså att det inte spelar någon roll att utgångarna från Vitalizer är obalanserade "jacks" och ingångarna på patchpayen är TRS, jag kan löda en vanlig, balanerad, TRS-kabel rakt av och använda i båda ändarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Gilbert. Bilden du länkade till visar vad jag ser ett helt vanligt TRS - TRS kopplingsschema.

Du menar alltså att det inte spelar någon roll att utgångarna från Vitalizer är obalanserade "jacks" och ingångarna på patchpayen är TRS, jag kan löda en vanlig, balanerad, TRS-kabel rakt av och använda i båda ändarna?

Sorry, slarvigt länkat.

http://www.jdbsound.com/art/art510.html

t ex illustration14.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, slarvigt länkat.

http://www.jdbsound.com/art/art510.html

t ex illustration14.

Ingen fara gilbert, var inne och läste på sidan och kollade på fig 14, men när jag såg att du specifikt länkat till bilden så blev jag lite osäker.

Baserat på Din och Claes info så skulle jag göra såhär: Vitalizer jack out -> TS plugg med 2 och 3 ihoplött på tip -> TRS med standardlödning -> patchbay.

Har jag goofat nu eller 😆 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vänta nu, ska man inte löda fast "gound" på TS kontakten? Nu blev jag osäker igen.

Testade att löda nyss och satte: T(kall+varm)S(ground) ---> T(varm)R(kall)S(ground) och när jag kollar i kabeltestaren så går ground på TS både till ground och kall på TRS? hur är det möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Tjena! 🙂

Bygla 1 & 3 om du ska använda TRS i obalanserade jack. 🙂

Om vi översätter pin 1 - pin 3 från XLR så blir det följande. Pin1=Sleeve, Pin2=Tip, Pin3=Ring.

När du har öppnat hylsan och håller TRS-kontakten med tipen framåt och jordskenan på undersidan. Så brukar den högra anslutningen vara tipen och den vänstra vara ringen.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! 🙂

Bygla 1 & 3 om du ska använda TRS i obalanserade jack. 🙂

Om vi översätter pin 1 - pin 3 från XLR så blir det följande. Pin1=Tip, Pin2=ring, Pin3=Sleeve.

När du har öppnat hylsan och håller TRS-kontakten med tipen framåt och jordskenan på undersidan. Så brukar den högra anslutningen vara tipen och den vänstra vara ringen.

Jag ska på inrådan använda en TS-plugg i en apparat med obal. i/o. I andra änden har jag TRS: dvs TS-TRS. Nu har jag lött på två olika sätt men jag vet inte vilket som är bäst. Nyss lödde jag från ts till trs: tip - tip, sleeve - ring och jorden avklippt på ts sidan men på sin vanliga plats på trs sidan.

Det är så jag tolkat länken som finns här ovan, fig. 14.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag ska på inrådan använda en TS-plugg i en apparat med obal. i/o. I andra änden har jag TRS: dvs TS-TRS. Nu har jag lött på två olika sätt men jag vet inte vilket som är bäst. Nyss lödde jag från ts till trs: tip - tip, sleeve - ring och jorden avklippt på ts sidan men på sin vanliga plats på trs sidan.

Det är så jag tolkat länken som finns här ovan, fig. 14.

En TRS blir en TS om man byglar Ring och Sleeve

. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Den inrådan du fick är för att blecket i TS jacket hamnar mot ringen på en TRS kontakt där det inte finns nån förbindelse. Därför ska du bygla Ring och Sleeve så är detta inget problem. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Den inrådan du fick är för att blecket i TS jacket hamnar mot ringen på en TRS kontakt där det inte finns nån förbindelse. Därför ska du bygla Ring och Sleeve så är detta inget problem. 🙂

Jepp det har du rätt i, men nu har jag ju köpt TS pluggar och håller på att löda för fullt, så hur löder jag en TS plugg till en TRS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Är output-signalen balanserad genom ett TRS jack så är tipen signal och ringen är inverterad signal. Det är dom 2 du ska löda till tip och sleeve på TS-pluggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är output-signalen balanserad genom ett TRS jack så är tipen signal och ringen är inverterad signal. Det är dom 2 du ska löda till tip och sleeve på TS-pluggen.

Alla inputs och outputs på vitalizern är obalanserade men den ska kopplas till en balanserad patchbay med balanserade kontaker och patchkablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tjena! 🥰

Bygla 1 & 3 om du ska använda TRS i obalanserade jack. 😄

Om vi översätter pin 1 - pin 3 från XLR så blir det följande. Pin1=Sleeve, Pin2=Tip, Pin3=Ring.

När du har öppnat hylsan och håller TRS-kontakten med tipen framåt och jordskenan på undersidan. Så brukar den högra anslutningen vara tipen och den vänstra vara ringen.

Redigerade om inlägget eftersom när jag var och handlade nu gick det upp ett ljus att jag hade hjärnsläpp då jag skrev att XLR pin 1 går till tip.

Det ska vara så här: Pin 1 = Sleeve (ground), Pin 2 = Tip (signal +), Pin 3 = Ring (signal -)

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
edit: läste fel, ok nu har vi nog hittat rätt! Kör på det.

Men, är det korrekt att 1 på TS går till 3 på TRS i kabeltestaren? (Har lött precis som du sa)

kabeltestaren visar TS-TRS: 1-3, 2-2, 3-3.

Från TRS till TS gör du så här:

Tip - Tip

Ring - Sleeve

Sleeve - N.C

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

är det verkligen så mkt billigare att lödda en egen kabel än att köpa en grym kabel i musikaffären??

en bra lödkolv kostar ju en del så det ska väl va ganska många kablar man ska lödda för att det ska betala sig??

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
är det verkligen så mkt billigare att lödda en egen kabel än att köpa en grym kabel i musikaffären??

en bra lödkolv kostar ju en del så det ska väl va ganska många kablar man ska lödda för att det ska betala sig??

Den här fick jag själv löda för den finns inte att köpa... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
ja då är det ju bra om man kan löda en själv...men vad fan har du den kabeln till???

Man plockar ut side-signalen ur en stereosignal

Link to comment
Dela på andra sajter

är det verkligen så mkt billigare att lödda en egen kabel än att köpa en grym kabel i musikaffären??

en bra lödkolv kostar ju en del så det ska väl va ganska många kablar man ska lödda för att det ska betala sig??

Givetvis köper man ingen lödstation om man bara ska löda 5 kablar. Men har man egen studio och vill spara mycket pengar / kunna göra anpassade lösningar för just ens egen setup är lödning viktigt och väldigt pengabesparande. Dessutom kan man ofta rädda trasiga kablar och annat genom lite lödkunskaper, istället för att köpa nytt varje gång något går sönder.

En bra lödstation håller 10-20 år. På den tiden hinner man spara igen dom 1000-2000 kronorna!

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

hahahaha detta är fan överkurs:)

jag kan finna ut av att dra kablar i båten till vhf, gps,ekolod och stereo men detta verkar fan va något annat....

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

du har helt rätt!

men jag menade ur hemstudioperspektiv...en annan sak är ju att man kan få den längd man vill ha...😏

Link to comment
Dela på andra sajter

du har helt rätt!

men jag menade ur hemstudioperspektiv...en annan sak är ju att man kan få den längd man vill ha...😄

Mja! Är man prylnörd så är man 🙂

Då måste man ha en lödkolv så man kan löda sin egen DIN-till-RCA-in-ut-kabel på studs av gamla kabelstumpar när andan faller på och man får lust att köra lite material genom kassett-däcket. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Mja! Är man prylnörd så är man 😄

Då måste man ha en lödkolv så man kan löda sin egen DIN-till-RCA-in-ut-kabel på studs av gamla kabelstumpar när andan faller på och man får lust att köra lite material genom kassett-däcket. 😏

Japp och jag har nu gjort så jag kan fjärrstyra Nuendo med analoga switchar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...