Jump to content
Annons

Trumljud ala Paramore


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Fick förfrågan om paramores trumljud. Så jag la in en snutt och skruvade fram en virvel och kick. Frågan jag ställer nu är hur nära ni tycker jag kom. 100% vet jag att det inte är, men intressant att höra från er hur nära ni tycker det kom. Är trött i öronen nu 😄 Klart ett användbart trumljud iaf blev det av det 🙁

Det är en kort snutt och för att få uppfattning om virveln så la jag mitt ljud första och andra slget på introfillet, alltså ett virvelslag och ett kickslag, och orginalljudet inklippt direkt efter. Ja, ni lär ju höra vad som är mitt 🙂

http://www.speedyshare.com/files/20339825/..._drumsounds.mp3

EDIT: Tog mig nog ännu lite närmare i denna version http://www.speedyshare.com/files/20340685/...umsounds_v2.mp3

MVH

Anders

EDIT: det går snabbt och är över snabbt 🙂 Använder mig av SD2 som grund

Lyssna gärna på mitt egna trumljud också och säg vad du tycker. Ville itne skapa ny tråd för detta. http://www.speedyshare.com/files/20379924/...rumsound_v2.mp3

För samplingar till paramoreljudet att själv tanka hem, kolla inlägg #35

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja jäklar du, riktigt close!

Men det där är inte min typ av favvoljud, hehe!

Men visst, för tung pop alldeles utmärkt.

Ah, vad skönt att höra!

Du vet ju hur jag är, bara det är i rätt sammanhang och passar mixen så är det go 😄

Känns ändå bra att ha om någon säger att de vill ha liknande paramore. Då har man nu en grund att ta fram iaf. Men jag gav mig inte på cymbaler osv för dessa tycker jag låter som liveinspelade, och jag tror inte SD2 kan få till dessa. Det tycker jag är svagheten hos de flesta trumpluggar, det är hi hat och cymbaler. Ride brukar funka bättre dock 😲

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon mer som vill kommentera om ni tycker jag är nära? Det jag hörde idag va att kicken behöver en aning kortare svans, samt en aning mer i lägre mellanregistert. Baran uns, och det kanske inte behövs när svansen kortas ner.

Vad tror ni?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är ju inte så paramore direkt, såna där trummor ska va lite för en snabbare låt men rent ljudmässigt tyckte jag du lyckats bra! Sen kanske du inte behöver rippa ljudet helt men det är riktigt nära!

Jag är inte jätteinne på paramore, så vad som kännetecknar dem kanske inte detta är då? Jag tog bara en låt med dem och tänkte att det va deras sound 🙂 Men kul att du också tycker jag är riktigt nära.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en paramore snare o kick sampling ifrån deras senaste(tror jag, kass på paramore) som jag laddade ner ifrån gearslutz för några månader sedan. Tydligen någon som fixa dom ur "rockband" eller hur det nu var. Om nån är sugen på att använda.

Redigerat av MattiasA
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en paramore snare o kick sampling ifrån deras senaste(tror jag, kass på paramore) som jag laddade ner ifrån gearslutz för några månader sedan. Tydligen någon som fixa dom ur "rockband" eller hur det nu var.

Men om det är en audiosamplign så har du väll bara ett anslag? Eller va det multisamplat? Vad är "rockaband" 😆

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är ju inte så paramore direkt, såna där trummor ska va lite för en snabbare låt men rent ljudmässigt tyckte jag du lyckats bra! Sen kanske du inte behöver rippa ljudet helt men det är riktigt nära!

Vadå, det är ju en Paramore-låt haha. Lyssna på When It Rains från Riot!-skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det låter väldigt likt! bra gjort!

du har ingenting du kan dela med dig för oss andra SD2 användare?

Vad kul att jag verkar ha hittat så pass nära ändå! TAck för alla svar!

Det är inte så mycket att dela med just till SD2 användare kanske då jag mixar mycket utanför pluggen. Men om intresse finns så kan jag gå igenom lite vad jag gjort. Problemet med SD2 och många andra pluggar är att virveln oftast har bra bas och diskant, men inte så mycket mellanregister i sig som jag upplevde det som va lite av saknaden för detta ljud. Det jag hittade va att i amb close mickarna så har du bra mycket bättre virvelljud än i närmickningen. Så jag drog ner allt utom virvel i dessa mickar. Drog in panoreringen 50-50 och där fanns en bra grund. Närmicken blandade jeg med en triggning fån drumrehab, samt gjorde jag samma sak med kicken. Kick och virvel stämde jag även upp i SD2. På närmickningarna använde jag även gate för att ta lite dld på efterklangen av virveln och låta den finnas i rumsmickarna istället där den va mycket snyggare. Mer än det så va det bara eq och kompressor som användes 😆

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har säkert hört den här låten Hardis, om du zappat förbi MTV nångång:

- En av deras större hitlåtar.

Eller om du sett första filmen av Twilight så känner du kanske igen den här:

Om du inte hört dem så har du det nu iaf. 🙂 Kan tänkte mig att det inte riktigt är den sorts ost du brukar äta. 🥰

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kan tänkte mig att det inte riktigt är den sorts ost du brukar äta. 😄

🙂 Nä inte min ostsmak det där. För smaklös och inget för oss hårda möss. 😄 Låter så pubertalt för mig. Ungefär som Avrila Lavign eller vad hon nu heter. Nä aldrig hört förut. De få gånger jag zappar förbi MTV är det bara något skit som hahhaa nu ska jag skita i hans sko.. 🥰 mmm vad kul. Nu minns jag varför jag aldrig tittar på den här kanalen. Trodde de slutat sända musik överhuvudtaget.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för era svar!

Ang komponenter så använde jag Avatar-kittet, hasch marple virveln tror jag den heter. Sedan stämde jag upp det. Lite kompression och gate inne i SD2. Annars så gjorde jag hela mixen utanför sedan. Triggade även både virvel och kick med extra samples.

Satt lite till idag och ville utgå från denna inställning och göra ett eget ljud. Vill ju inte ha exakt som andra ☺️ Så ge gärna lite feedback på det 😄 Detta är alltså inte inspirerat av paramore, men känns dumt att göra ny tråd. Ska nog pilla lite till med det sen, känns itne helt 100% än.

Skrev ett litet kort intro bara för att få dit lite instrument i ljudbilden för att se hur ljudet sticker ut i en mix. OBS! Övriga instrument la jag inte ner särskilt mycket tid eller energi på, så de låter lite som de gör. LÄNGTAR TILLS MIN MESA KOMMER!!!!

"va en gammal länk här förut"

MVH

Anders

EDUT: Gjorde en liten uppdatering på mitt egna ljud. Sänkte kicken 0,7db och fiade ett reverb från gitarren som grötade till trummorna lite.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket stiligt! Du kör ofta med kombinerade virvlar och kickar? Det gör det ju lite svårare att höra att det är SD2/EZdrummer man använder....och därmed kanske lite intressantara att lyssna på också..?

Jag gör ALLTID det nu för tiden skulle jag vilja påstå. Dels för att ta bort själva soundet lite av SD2, samtidigt som jag tycker att de virval som finns i SD2 blir platta när jag försöker komprimera dom. Så komprimerar jag den triggade samplingen hellre och får ett sjystare sound. Jag har försökt att bara använda SD2, men jag känner alltid att något saknas i mixen då.

Det just jag använder är TL Drumrehab. Men det finns även ett som heter drumagog som också triggar i realtid.

EDIT: Kan säga att i det trumljudet jag skruvade fram som mitt eget och inte paramore-kopia har jag triggat kick en gång, virvel två gånger och puka en gång 😏 Många spår blir det.

EDIT:2 kan säga en annan sak som jag använder mycket i pluggen drumrehab. Det är att i pluggen kan jag förändra sustain och attack på ett mycket snyggare sätt än vad jag kan med gate och kompressor. Detta är guld när man jobba rmed trummor tycker jag. Detta är sånt man annars hade fått automatisera vid varje anslag, vilket hade tagit alldeles för lång tid.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp! Mycket kompressor har du precis som Paramore! Låter jättebra och likt! 😄

Kompressor rules 🙂 VAd kul att du tycker det låter jättebra! Nu väntar jag bara tålmodigt på min nya stärkare. för gitarren också så ska nog det soundet bli ordning på också tillslut. Snacka om att räkna dagarna när man får vänta två månader. Hälften har iaf gått nu.

Känns som att det va en mycket bra idé att ge lite trä till virveln. Nu är det alltså fyra lager av virvel ljud. Ett från SD2, en trigg med lite low mid fyllighet, en med enbart diskant nästan och en för träljudet. Kicken är iaf inte mer än två. SD 2 plus en triggad för lite mer attack. Pukan är också två, en från SD2 och en för att ge lite mer kropp och värme som är triggad.

EDIT: Alla ni som har möjlighet till att köra RTAS-pluggar så rekommenderar jag drumrehab varmt för att ge lite mer liv åt pluggarna!

Måste ju få in en bild på en av mina favopluggar för trummor 🙂

post-12080-1263695245_thumb.jpg

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Vilka var de andra samplingarna som du blandade SD med? SD, det låter ju som Sverigedemokraterna. Men de gillar ju inte att blanda sig. :rolleyes: Men nåväl, jo det låter riktigt roligt det där du åstadkommit nu. Har du fått nåt exakt datum då Mesan kommer? Värsta mardrömmen få svaret tyvärr kommer det dröja två veckor till innan den kommer: AAAAAAAAAAAAHHHH! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...