Jump to content
Annons

Vad gör en discjockey?


debatt

Recommended Posts

För övrigt så minns jag när djn var lika hög som sin publik, stod och lirade i ett svart hörn i lokalen och alla dansarna tittade på festen och varandra istället för på han som skötte musiken. Idag står välmanikyrerade svenska och holländska bodybuilders på en scen i fullt strålkastarljus och är spiknyktra eftersom dom måste hinna med ett gympass innan planet går nästa morgon. Publiken vrålar som på rockkonsert. Vad hände med danskulturen och allt den revolterade mot? När slutade folk knarka och klä sig i dansvänliga kläder och skor?

Klubbkulturen har blivit som Studio 54 när det borde ha blivit som Paradise Garage.

Skit ner er allihop.

De har aldrig slutat knarka, du upptäcker det om du tar av dig skygglapparna och slutar muttra för dig själv 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu förstår jag förvisso att trådskaparen vill provocera. Men DJ-yrket är på intet sätt hotat. Gå in på vilken bar som helst där barpersonalen sköter musiken via tex spotify. Jämför det med stämningen på en riktig klubb där en DJ får folk att dansa. Det handlar inte bara om att spela rätt låtar, det handlar om att spela rätt låtar vid rätt tillfälle. . En låt som funkar kl 02.30 kan vara helt fel kl 23. Därutöver kommer naturligtvis det mervärde en duktig DJ skapar när han/hon mixar ihop låtarna och gör live-remixer på plats.

Det finns studier som visar att baren säljer mer om man har en anställd DJ, jämfört med en spellista.

Jag har några regler jag jobbar efter:

1. Om folk dansar gör jag rätt, punkt slut. Det kanske inte gör mig till en så creddig DJ, men det är ju faktiskt inte det viktiga. Dj-yrket är ett serviceyrke och folk är där för att ha trevligt, låt dem ha det!

2. Det är bra om folk – åtminstånde lite, lite (och kanske särskilt tidigt på kvällen) – känner igen låtarna man spelar. Då är alla lixom med på noterna. En alltför ny låt som ingen hunnit höra på radio ännu brukar ibland mötas av vilsna miner.

3. Det finns ett fönster då en låt är sönderspelad. Detta brukar i regel börja ca 3 - 9 månader efter en låt släppts. Stor variation finns beroende på låtens inneboende ”hållbarhet”. Inom detta fönster bör man hålla sig långt ifrån denna låt.

4. Man måste testa sig fram. Det är omöjligt att veta vad som funkar på dansgolvet utan att först ha prövat, men lite erfarenhet hjälper

5. 90% av din publik skiter i hur du mixar ihop låtarna och minst lika många procent av tiden går till själva låtarna och inte mixarna. Låtvalet bör därför sättas främst.

6. Jag måste inte personligen älska det jag lirar (eller vilja lyssna på det själv), men det är en fördel om jag inte avskyr det.

Link to comment
Dela på andra sajter

...En dj skall spela det publiken vill ha...

...är du en dj som Angello, Ingrosso, Axwell, Guetta eller liknande, då SKA du köra din grej o spela låtar DU gillar...

En DJ ska spela vad han själv vill spela.

Dom andra soporna du nämde spelar vad deras korkade publik vill höra.

Jag orkar inte beatmatcha längre, precis som Ritchie Hawtin tycker jag att det finns roligare saker att göra än att stå o rätta till spelarna hela tiden.

Att bli en riktigt duktig DJ kräver mkt träning. Men att spöa en topp 100 DJ som Carl Cox kan jag lära ut till din mormor på en månad.

Redigerat av Disobedient
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag förvisso att trådskaparen vill provocera. Men DJ-yrket är på intet sätt hotat. Gå in på vilken bar som helst där barpersonalen sköter musiken via tex spotify. Jämför det med stämningen på en riktig klubb där en DJ får folk att dansa. Det handlar inte bara om att spela rätt låtar, det handlar om att spela rätt låtar vid rätt tillfälle. . En låt som funkar kl 02.30 kan vara helt fel kl 23. Därutöver kommer naturligtvis det mervärde en duktig DJ skapar när han/hon mixar ihop låtarna och gör live-remixer på plats.

Det finns studier som visar att baren säljer mer om man har en anställd DJ, jämfört med en spellista.

Jag har några regler jag jobbar efter:

1. Om folk dansar gör jag rätt, punkt slut. Det kanske inte gör mig till en så creddig DJ, men det är ju faktiskt inte det viktiga. Dj-yrket är ett serviceyrke och folk är där för att ha trevligt, låt dem ha det!

2. Det är bra om folk – åtminstånde lite, lite (och kanske särskilt tidigt på kvällen) – känner igen låtarna man spelar. Då är alla lixom med på noterna. En alltför ny låt som ingen hunnit höra på radio ännu brukar ibland mötas av vilsna miner.

3. Det finns ett fönster då en låt är sönderspelad. Detta brukar i regel börja ca 3 - 9 månader efter en låt släppts. Stor variation finns beroende på låtens inneboende ”hållbarhet”. Inom detta fönster bör man hålla sig långt ifrån denna låt.

4. Man måste testa sig fram. Det är omöjligt att veta vad som funkar på dansgolvet utan att först ha prövat, men lite erfarenhet hjälper

5. 90% av din publik skiter i hur du mixar ihop låtarna och minst lika många procent av tiden går till själva låtarna och inte mixarna. Låtvalet bör därför sättas främst.

6. Jag måste inte personligen älska det jag lirar (eller vilja lyssna på det själv), men det är en fördel om jag inte avskyr det.

1. Om man heter Clabbe så varför inte?

2. Herregud, jag lyssnar på flera tusen låtar varje månad och har inte en suck att känna igen låtar. En DJ rotar frenetiskt och systematiskt efter nya, gamla men framför allt BRA låtar.

3. Vissa letar uppenbarligen inte efter ny musik utan spelar vad alla andra miffon har spelat i en månad som folk verkar snubbla runt till och ropar "sommartider, hej hej....."

4. Är inte ett dugg omöjligt att veta vad som kommer att spränga hela dansgolvet. Lyssna i lurar och blunda, om du trippar iväg är det en låt att spara på.

5. Låter som den siffran stämmer bra, dessvärre KÄNNS det i hela klubben om man gör en grym mix och det boostar siffran till typ 50%, minst. På en riktig klubb blir det ännu mer. Utan ett grymt låtval som har tagit tid att leta fram, test av kombinationer och massa tanke på vad som blir en fräsig resa så har man inget på klubben att göra.

6. Vore jag inte så tuff skulle jag gråta över det uttalandet.

Ledsen om det känns som om jag trampar på dig men du sprider ett virus som vi som genuint älskar klubb musik försöker utrota. Det du står för är vad vi andra kallar för sellout. Men faktum är att om du skulle ändra din attityd så skulle du tjäna mycket mer pengar. Börja häng på EDM produktions forum också så kanske du kan släppa nån ball låt o bidra till scenen du också. Gillar folk din musik behöver du inte jobba på ICA mer om jag säger så. Kommer du in på Beatport topp 100 så tar du 50000kr per spelning direkt, även om du mixar som DJ Hell 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar inte illa upp alls. För vem har sagt att jag spelar på klubb? Jag har slutat spela på klubbar för fler år sedan i och med att jag insåg att man tjänar betydligt bättre på privat och företagsgigg.

Vi alla vet att det är ganska ovanligt med DJ's som får 50 000 per spelning, det rör sig om en handfull personer som rör sig på en internationell arena. Vi andra får vara glada om vi får lira på en fin klubb för 1200 pix/kväll.

När jag spelar drar jag in betydligt bättre än så. Kanske inte 50 000 per gigg, men väl 12 000 för ett företagsgigg. Så visst, jag är en sellout i ordets rätta bemärkelse. Men så är mina kunder väldigt nöjda också.

ps.

Jag jobbar inte på ICA. Men väl har jag en läkarexamen om två månader. Som man känner sig själv känner man andra.

Redigerat av Fabz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där. Vi är helt olika DJ´s med olika filosofier. Själv så mår jag illa av att göra och spela saker som jag inte tycker om. Bokstavligen. Man kanske får gratulera att du inte tar musiken på allvar och kan mjölka boskapen. Skulle jag spela i Stockholm skulle jag gå back:) Enda sättet för en klubb DJ att tjäna pengar är att släppa bra musik och då stiger penningen fort.

Alla vet att det inte finns någon klubbscen i Sverige. Vi verkar vara det enda landet i Europa som inte har någon. Trist faktiskt. Dags att dra härifrån tror ja;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där. Vi är helt olika DJ´s med olika filosofier. Själv så mår jag illa av att göra och spela saker som jag inte tycker om. Bokstavligen. Man kanske får gratulera att du inte tar musiken på allvar och kan mjölka boskapen. Skulle jag spela i Stockholm skulle jag gå back:) Enda sättet för en klubb DJ att tjäna pengar är att släppa bra musik och då stiger penningen fort.

Alla vet att det inte finns någon klubbscen i Sverige. Vi verkar vara det enda landet i Europa som inte har någon. Trist faktiskt. Dags att dra härifrån tror ja;)

haha, jag trode du återfanns i KL - i alla fall om man ska tro din profil? Du har rätt, vi har helt olika filosofier. Och ska man vara ärlig är det ju större chans att du utvecklar scenen än att jag gör det, i alla fall när det gäller låtval. Däremot vill jag nog påstå att jag är rätt avancerad vad gäller mixning och mashups, har blivit en fena på att trolla fram mixar live med lite metoder som jag i alla fall aldrig sett någon annan göra live. Vilket också beror på att jag kör med en ganska otraditionell rigg.

Annars är min ide är helt enkelt att vara en rätt folklig DJ, vilket är en genomtänkt strategi. Dels tycker jag att det är förbannat roligt att spela, och dels finansierar jag mina studier såväl som mitt grava studio- och hemelektronikmissbruk på det sättet.

för övrigt: Vad har alla emot Clabbe? Han var en av Sveriges absolut första DJ's och kommer från en tid då det var så man jobbade - man pratade mellan låtarna. (Vem fan skulle ens komma på tanken att göra det idag...) Clabbe må vara både gubbsjuk och lätt överreklamerad, men han gör bara sin grej som han alltid gjort och ingen kan väl påstå att han har något verkligt inflytande på klubbscenen idag? Så varför bry sig om att mobba en relik? Vissa gamlingen lite respekt, för fan! :-)

Redigerat av Fabz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag borde veta efter att ha spelat i + 25 år och de sista 10 på heltid, men helt ärligt talat har jag svårt att svara på frågan.

Ett normalt år för mig är + 100 spelningar fördelade på 1,2 bröllop , 2-3 privata fester, runt 70 "Harry´s" , "Stadshotell" spelningar med en blandning av "Guetta" , radiopop a la gaga, 70, 80, 90, svenskt, rock. Runt 30 är av klubbkaraktär, alltså tyngre, nyare musik cirklande runt house och trance. Då och då, mer tema gig, typ rockbar, cocktail, dansotek (bugg)

Jag tackar aldrig nej till en spelning och för att försörja mig på detta måste jag jobba med många stilar men jag tycker faktiskt det är kul mer variationen.

Mitt jobb är att få folk att dansa och framför allt dricka sprit, så stället tjänar pengar, därför sopar jag rent golvet då och då för att hålla folk cirkulerande i lokalen. De går och handlar drinkar, spelar, går till toaletten och stöter förhoppningsvis i hop med kvällens ragg eller träffar kul folk och gamla vänner i trängseln.

Många ställen har inget inträde och om folk bara dansar går stället snart om kull, det kostar att driva krog.

Jag spelar de önskningar jag anser passar ställets profil, jag spelade alltså inte Bob Dylan som någon önskade på sista klubbkvällen och jag undviker långsam rap/arrrnnnbbb för att energin faller pladaskt, som tur är finns mycket mer speedad reggaeton, ragga etc som brukar göra den crowden nöjda endå. Man bör heller inte spela "sexybitch" 20 gånger /kväll utan toppa med den efter 12 när alla gäster har anlänt.

Det handlar väl om att göra gästen och ägaren nöjd, det är ju ett serviceyrke.

Sen anser jag att det gäller att spela en del sånt man själv gillar för att få en unik stil och att själv ha kul, har inte du skoj har garanterat inte gästerna kul heller.

Rent tekniskt bör man se till att låtarna har bra upplösning om det är .mp3 (minst 192) ha stor dynamik och låta bra. En annan fördel är ju om de funkar på golvet också och det lär man sig efter hand, mycket hänger på basen. Spela med rätt ljudnivå är viktigt men oerhört svårt, man vill ju inte spela vare sig för högt eller lågt. Mixteknik är viktigt eller ibland inte. Låtval brukar vara viktigast. Se till att Jobba med ljuset. ha koll på nödutgångar och hur du jobbar med säkerhetsvakterna.

Rör på dig när du spelar och se till att du syns!

Själv spelar jag mest för brudarna, för får du upp dom, så kan du ju själv räkna ut vilka som kommer rännande efter ut på golvet.

Sov mycket innan, se till att vara tränad, så du orkar långa pass, ät och drick nyttigt.

Marknadsföring är ju viktigt när man försöker skaffa gig och bättre gig hela tiden.

Själv tycker jag det börjar bli löjligt med bloggar och 14 hemsidor i flash, i många fall kan ju dj'n inte leva upp till mediebilden. Du kommer inte längre än du kan tala....

Det jag själv mest funderar på är vad kommer att hända med alla "trendjocks" när Hose blir iskallt och underground igen och något annan stil blir "da shit"

Sen varför männinskor tycker om att dansa, fulla eller inte vet inte jag :rolleyes:

the end, (lirat 3 nätter i rad och är rätt slut..) /Casca

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag borde veta efter att ha spelat i + 25 år och de sista 10 på heltid, men helt ärligt talat har jag svårt att svara på frågan.

Ett normalt år för mig är + 100 spelningar fördelade på 1,2 bröllop , 2-3 privata fester, runt 70 "Harry´s" , "Stadshotell" spelningar med en blandning av "Guetta" , radiopop a la gaga, 70, 80, 90, svenskt, rock. Runt 30 är av klubbkaraktär, alltså tyngre, nyare musik cirklande runt house och trance. Då och då, mer tema gig, typ rockbar, cocktail, dansotek (bugg).....

+1, på i princip allt du skriver. Det vore också roligt att veta vad en sådan gammal räv använder för utrustning idag? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
UnequalEquation (oregistrerad)

Producent=Gör musiken

DJ=Får musiken att gå i takt, hålla samma volym, övergångar mellan låtar som inte känns helt jävla slumpade. Sena att vem som helst med en cd-spelare kan kalla sig dj är en annan sak, men då kan jag med ett självspelande piano kalla mig pianist! Det krävs så vitt jag vet en jävla taktkänsla för att kunna få vinyler att gå i takt (Dock är cd vanligare idag, men vissa genres, typ industrial hardcore, schranz och diverse andra av de hårdare stilarna hänger kvar vid vinyl). På cd-spelare finns ofta en bpm-räknare, vilket jag anser är fusk, inte för att jag dj:ar själv, men efter sommarens festande hade jag tänkt att spara ihop till ett kit. Så tja, Dj:ande är inget enkelt arbete om man nu kan tro det.

Sen så för dem flesta proffs-djs (tänker större namn som Tiesto, van Buuren, Promo [NL] etc)] kommer inkomsten i form av bokningar, inte låtsläpp, för på grund av nerladdningar så försvinner det mesta av inkomsterna från låtsläpp, men pengar som större namn tjänar ikapp på en timmas spelning, har hört att Tiesto har dragit 100 000 för en spelning, kan vara lögn, men hade inte förvånat mig alls).

Redigerat av UnequalEquation
Link to comment
Dela på andra sajter

Producent=Gör musiken

DJ=Får musiken att gå i takt, hålla samma volym, övergångar mellan låtar som inte känns helt jävla slumpade. Sena att vem som helst med en cd-spelare kan kalla sig dj är en annan sak, men då kan jag med ett självspelande piano kalla mig pianist! Det krävs så vitt jag vet en jävla taktkänsla för att kunna få vinyler att gå i takt (Dock är cd vanligare idag, men vissa genres, typ industrial hardcore, schranz och diverse andra av de hårdare stilarna hänger kvar vid vinyl). På cd-spelare finns ofta en bpm-räknare, vilket jag anser är fusk, inte för att jag dj:ar själv, men efter sommarens festande hade jag tänkt att spara ihop till ett kit. Så tja, Dj:ande är inget enkelt arbete om man nu kan tro det.

Jisses, du ligger efter. CD är snart lika dött som phonografen, även bland DJ:s. Fler och fler går över till datorbaserade DJ-system (som jag själv tex). Fördelarna är förutom att man enkelt kan ha med sig tusentals låtar (lagliga så klart) och att alla är snabbt sökbara - dessutom gör datorn beatsynk-jobbet extremt mycket lättare. Det innebär att du som DJ kan höja totalnivån på dina mixar. Varför inte lägga till ett extra beat och filtrera originalspåret lite? Göra mash-ups genom att synka inte bara tempo utan även tonarter i låtarna? lägga till effekter och samplingar kanske? skapa grymma effekter genom att hoppa mellan loopar av olika längder eller beatjuggla (dvs starta spåret på olika ställen genom att trigga olika cuepoints tex med ett USB-keyboard). Med mera, med mera... Allt detta kräver övning, övning, övning för att det ska bli tajt i en livesituation. Det har alltid funnits lata DJ:s och kommer fortfarande finnas, men jobbet blir jävligt mycket roligare om man lägger ned energi på det.

För övrigt: Vinylen lever fortfarande, men för min egen del är det tidskodade vinylskivor som låter mig styra datorns uppspelning via vinylen som gäller. När jag pillar med vinylen eller scratchar är det alltså egentligen i datorn allt händer.

Kort sagt (och för att använda en gammal klyscha): Endast fantasin (och din övningstid) sätter gränserna!

Redigerat av Fabz
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

hahahah när jag hör discjockey så tänker jag på nån fet efterbliven mupp som kommer typ från, hästveda, kör en pippigul vulva 850 och gillar att ragga utanför grillen...

en dj låter bättre, jag dömde en massa dj:s först...Sedan träffade jag på en kompis som hade en kollega inom malmöpolisen som sysslade med dj på bland annat Kulturbolaget i malmö, det är faktiskt inte som man tror, det krävs ganska mkt för att mixa ihop låtarna...men han där efterbliva muppen som går under namnet DISCJOCKEY får det att låta sjukt jäkla tramsigt i mina öron, kanske för att jag är uppväxt i en liten by där det ordet förknippas med just de som körde pippigula 240 me kaffeburkar som ljuddämpare och helst 4x12 basar i bagaget...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det vore också roligt att veta vad en sådan gammal räv använder för utrustning idag? :-)"

Svar:

Hej ! Spelar uteslutande på det som sitter på krogen ifråga, i bland tar jag med mina små pioneer för att det skall bli lättare att spela.

Oftast tar jag med en egen rejäl monitor och en städtrasa 😄 Det beror främst på att jag fortfarande spelar cd och mest cdr som ju är känsligare för skit än cd och de flesta bås är fulla med gamla drinkar och kletigt cocacola spill... städa ffs!

Bränner 1 låt /skiva så nuförtiden känns det som att spela 12" or igen 🙂

/Casca

Redigerat av mattssons
Link to comment
Dela på andra sajter

UnequalEquation (oregistrerad)
Jisses, du ligger efter. CD är snart lika dött som phonografen, även bland DJ:s. Fler och fler går över till datorbaserade DJ-system (som jag själv tex). Fördelarna är förutom att man enkelt kan ha med sig tusentals låtar (lagliga så klart) och att alla är snabbt sökbara - dessutom gör datorn beatsynk-jobbet extremt mycket lättare. Det innebär att du som DJ kan höja totalnivån på dina mixar. Varför inte lägga till ett extra beat och filtrera originalspåret lite? Göra mash-ups genom att synka inte bara tempo utan även tonarter i låtarna? lägga till effekter och samplingar kanske? skapa grymma effekter genom att hoppa mellan loopar av olika längder eller beatjuggla (dvs starta spåret på olika ställen genom att trigga olika cuepoints tex med ett USB-keyboard). Med mera, med mera... Allt detta kräver övning, övning, övning för att det ska bli tajt i en livesituation. Det har alltid funnits lata DJ:s och kommer fortfarande finnas, men jobbet blir jävligt mycket roligare om man lägger ned energi på det.

För övrigt: Vinylen lever fortfarande, men för min egen del är det tidskodade vinylskivor som låter mig styra datorns uppspelning via vinylen som gäller. När jag pillar med vinylen eller scratchar är det alltså egentligen i datorn allt händer.

Kort sagt (och för att använda en gammal klyscha): Endast fantasin (och din övningstid) sätter gränserna!

Saken är den att just nu regerar CD på de större festerna, har fortfarande inte sett så många stora djs springandes med en eller flera USB-stickor till exempel, vet mycket väl att man kan köra USB/Firewire etc, men precis som för vinylen så kommer det ta några år innan CD är lika utfasat som vinylen har blivit nu. Och sedan vet jag vad en dj gör, jag förklarade mer eller mindre grunderna. Och utöver det föredrar jag ett set utan massa live-mash ups och billiga effekter (t.ex flanger) överallt i setet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...