Jump to content
Annons

Justera Elgitarr


robbb

Recommended Posts

Hej, det är så att jag köpt mig en squire telecaster som projekt gitarr (ska byta mickar och ha mig)

Men nu är det så att när ja fick hem den idag, tyckte ja det kändes lite underligt för att det var sån stor skillnad på stränghöjden uppe på halsen jämfört med nedåt 12e bandet.

Jag har faktiskt inte koll om dom ska ligga jämlika längs hela halsen eller om det ska vara så?

Tänkte om ni har nå tips eller råd vad man kan göra 😄

Skriv även lite andra saker man kan justera 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur är intoneringen på den? Har en J&B brothers elbas eller något som är helt hopplöst hög stränghöjd på. Sjukt dåligt intonerad också.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det är bara att skruva på stallet för att få ned nivån. Hur mycket är ju en smaksak. Bara testa tills du blir nöjd med nivån. Dock inte så lågt att det rasslar om strängarna. Sen får du kolla halsen. Spelar du hårt så kör med mer böj på halsen och rakare om du spelar lättare. Lejnoss, billigare instrument får man alltid intonera själv. Men det är ju lätt att göra det.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar börja med att kolla halsen.

Börjar med att hålla ned tjocka E-strängen på första och sista bandet. Kollar sedan mellanrum mellan sträng och tolfte bandet.

Är det över en millimeter behöver man troligtvis spänna dragstången ytterligare. Ligger strängen mot bandet är det läge att släppa lite på dragstångens tryck. Hur man gör är olika på olika gitarrer. Endera sitter det en insex-mutter bakom sadeln på huvudet, eller i halsens andra ände - vid infärsningen mot kroppen. Där kan det vara endera krysspår eller insex.

Dra åt lite i taget, kanske ett kvarts varv. Slacka gärna lite på strängarna. Det gör att stången rör sig lättare.

På Fenders sida finns rekommendationer på hur stort mellanrummet ska vara: http://www.fender.com/support/telecaster_setup_guide.php

Kolla under rubriken tross rod.

Eller testa dig fram.

Sedan justerar du stränghöjden. Ofta vill man ha lite högre stränghöjd på de övre (tjockare) strängarna. Vibrationerna hos en tjockare sträng (som är lägre stämd) har större utslag och behöver lite mer svängrum.

Avsluta med att intonera (justera stallsadlarna). Tycker det brukar fungera bra med att jämföra flagioletten på tolfte bandet med att hålla strängen nedtryckt på tolfte bandet. Stämapparat är ett användbart hjälpmedel.

Om det är svårt att få till det kan det bero på en hel del olika saker. Halsen kan vrida sig och bli skev. Strängarna kan ligga för högt eller lågt i sadeln. Vinkeln mellan hals och kropp kan vara för låg eller för hög. Halv- och helakustiska instrument är generellt känsligare för högt strängtryck (tjocka strängar som stäms högt/spänns hårt) vilket gör att lock och/eller halsinfästning rör på sig. Men det ligger kanske lite utanför ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...