Jump to content
Annons

Varför har de riktiga studios så många moitorer?


BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Jag har enbart 2 st mackie mr5or och är nöjd med dom. Men det som jag undrar över är att varför är det i riktiga studios feks 2 små monitorer 2 stora sen en fet sub? är det för sorroundljud eller varför väljer man att ha så många? räcker inte två?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har enbart 2 st mackie mr5or och är nöjd med dom. Men det som jag undrar över är att varför är det i riktiga studios feks 2 små monitorer 2 stora sen en fet sub? är det för sorroundljud eller varför väljer man att ha så många? räcker inte två?

Tjena.

Antagligen är det för att man ska kunna referens lyssna i olika system.

Både i fete system, "vanligt" hemma system och i mono.

Subarna du tänker på är för att man vill låta dom ta hand om alla lågfrekventa ljud så dom andra kan jobba med resten

/Martin

Redigerat av Fatalinsomnia
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Okej..Dvs att dom har 2 skitkassa monitorer för hemmalyssnarna o 2 feta för mixen?

En sub är kanske en bra ide att införskaffa om man vill ha mer av det klara i mina mr5or??

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej..Dvs att dom har 2 skitkassa monitorer för hemmalyssnarna o 2 feta för mixen?

En sub är kanske en bra ide att införskaffa om man vill ha mer av det klara i mina mr5or??

Nja, finns väl ett par anledningar... T ex så ser man fortfarande ofta ett par NS10or i många stora studios, det för att de har varit studiostandard och alla vet hur de låter och därför kan referenslyssna i dem - ett ljud som många är hemma i, helt enkelt. Sedan finns det ofta ett par större monitorer för att man ska kunna dra upp volymen och se hur det låter på hög volym när man känner hur basregistret ligger till osv, och sedan ett par mindre närfältsmonitorer som man oftast gör själva mixandet i. Ibland flera par när-/midfältare för att kunna tillfredsställa olika producenter/tekniker som är vana vid en viss typ. Finns mängder av anledningar egentligen, beroende på studio, vilka som jobbar där och om den hyrs ut till frilansande osv. En del tar tom med sig egna monitorer när de ska göra ett längre jobb för att på så sätt slippa lyssna in sig på nya.

Så beroende på vilken studio kan anledningarna variera lite grand, men det där är väl de vanligaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Dessutom så låter ju inte alltid studiomonitorer sådär skitfett och bra utan där hörs ofta dom detaljer som mixaren behöver höra, men när sedan artisten och skivbolagsbossarna kommer till studion och vill lyssna på hur deras nya miljonprojekt låter så får man snällt byta till något som visar hur det kommer att låta på dansgolvet istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...