Jump to content
Annons

Kabeldragning mellan live- och kontrollrum?


KristianA

Recommended Posts

Hallå!

Har i min nuvarande studio löst det med ett rör som löper mellan live- och kontrollrum. Har genom röret dragit kabel för kabel. Ingen multi. Bara enskilda xlr-kablar som går direkt till alla preamps. Dvs Kopplar du in en mick i liverummet går den via xlr-kabeln direkt till preampen. Det blir dock lite rörigt och osnyggt i liverummet när alla kablar lindar in sig i varandra.

Flyttar till ny lokal i vår och funderar på en stagebox-lösning. Dvs sätta en stagebox på väggen i liverummet. Köra en multikabel genom väggen in till kontrollrummet. Har ni tips på stageboxar och kablar? Kan löda själv om så krävs. Är mån om bra kvalité och kan lägga pengarna. Har kört mogami och neutrik sen tidigare och är nöjd. Är dock orolig för om det kan bli tal om en kvalitétsförlust i jämförelse med min nuvarande lösning där signalen går direkt från mick till preamp utan förlängningar?

Behöver minst 16kanaler in (XLR)

Eventuellt 8xlr ut till hörlursförstärkare samt reamping. Eller ska jag köra hörlursförstärkningen i kontrollrummet och köra stereotele ut från stageboxen?

Något jag glömt?

Vidare har jag funderingar kring om jag ska köra stageboxen direkt in i preampsen eller om jag ska göra en patchbay där man kan välja vilken mick som skall in i vilken preamp... Men det kan nog bli en tråd i sig..

tacksam för tips!

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag byggde klart min studio för en tid sedan och jag drog en 32pars multi genom väggen. tätade hålen riktigt riktigt noga + att jag försköt hålen med 60cm.

Blev superb! Kan maila bilder om du vill!

Skicka ett pm bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Har i min nuvarande studio löst det med ett rör som löper mellan live- och kontrollrum. Har genom röret dragit kabel för kabel. Ingen multi. Bara enskilda xlr-kablar som går direkt till alla preamps. Dvs Kopplar du in en mick i liverummet går den via xlr-kabeln direkt till preampen. Det blir dock lite rörigt och osnyggt i liverummet när alla kablar lindar in sig i varandra.

Flyttar till ny lokal i vår och funderar på en stagebox-lösning. Dvs sätta en stagebox på väggen i liverummet. Köra en multikabel genom väggen in till kontrollrummet. Har ni tips på stageboxar och kablar? Kan löda själv om så krävs. Är mån om bra kvalité och kan lägga pengarna. Har kört mogami och neutrik sen tidigare och är nöjd. Är dock orolig för om det kan bli tal om en kvalitétsförlust i jämförelse med min nuvarande lösning där signalen går direkt från mick till preamp utan förlängningar?

Behöver minst 16kanaler in (XLR)

Eventuellt 8xlr ut till hörlursförstärkare samt reamping. Eller ska jag köra hörlursförstärkningen i kontrollrummet och köra stereotele ut från stageboxen?

Något jag glömt?

Vidare har jag funderingar kring om jag ska köra stageboxen direkt in i preampsen eller om jag ska göra en patchbay där man kan välja vilken mick som skall in i vilken preamp... Men det kan nog bli en tråd i sig..

tacksam för tips!

mvh

Jag kör på 2 st multikablar med stagebox med vardera 16 kanaler in och 4 returer på varje sida av "Live" rummet in till kontrollrummet och in i mixerbordet. Hörlurslysningen kör jag från Aux på mixerbordet och in i returerna på multin. Därefter sitter det en hörlursförstärkare på varje retur så att den som spelar in kan höja o sänka precis som han vill! Å det är inte fel!

Det där med kvalitétsförlust behöver du inte vara orolig för! OM du skaffar en multi av BRA kvalité!

Multikablarna som jag använder tror jag heter "Proel EBN1604"

//Stoffe

KR Studio HB

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hej!

Jag byggde klart min studio för en tid sedan och jag drog en 32pars multi genom väggen. tätade hålen riktigt riktigt noga + att jag försköt hålen med 60cm.

Blev superb! Kan maila bilder om du vill!

Skicka ett pm bara!

Skulle gärna ta en koll på bilden om du fortfarande har den kvar och har möjlighet att mejla/publicera den? Kommer att tampas med kabeldragningsdilemmat inom en snar framtid och är mycket tacksam för alla råd och tips.

/Snetan

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigt som flera påpekar att täta ordentligt. Jag har köpt en speciell akustikfog men det går nog lika bra med vanlig fogmassa. Ett tips är att förutom mikkablage även dra för andra signaler man kan ha nytta av. Även om du inte känner ett behov just nu så kan det uppkomma i framtiden.

MIDI

Om flera skall spela "Live" is amma rum och du vill ta MIDI-signal från t.ex. ett Elpiano. Jag har har löst detta med att använda adapters MIDI-XLR samt XLR-MIDI

Linekablage -

Samma sorts kabel som för mickarna men förberett för tex hörlurslyssning med t.ex TRS kontakter

Högtalarkabel

Vi har ofta en gitarrtopp inne i kontrollrummet och sen högtalarlådan uppmickad ute i studiorummet. På så sätt kan gitarristen ratta på sin topp och direkt höra i monitorerna hur resultatet blir. Något jag skall göra framöver är att sätta ett monitorsystem i studiorummet så att man kan köra ut ljudet när t.ex. stora grupper spelar in och man inte använder hörlurar och de vill höra resultat efter tagning (nu kanske inte alla har 40-mans blåsorkestrar i studion som jag har haft några ggr)

Datakablage

Ex USB, monitor mm. på så sätt kan man stå inne i studiorummet och styra sitt DAW om man är själv och skall göra pålägg.

VIDEO

Coaxkabel för t.ex videokamera

Wordklock

Om någon digital utrustning behöver synkas

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...