Jump to content
Annons

Monitorer för ljud ifrån sig vid utloggning och uppstartning från viloläge...


linuskarlsson

Recommended Posts

Jag har haft det här problemet ända sedan jag köpte dom för ett halvår sedan. Kan det bero på att jag har obalanserade kablar? Ett par balanserade kablar kommer snart iallafall. Mitt ljudkort är Alesis IO2 och jag har en Mac, men det lät även så på min förra PC. Det är något typ av tjut 😮 Någon som vet problemet? Eller är det bara så att jag måste stänga av dem innan jag loggar ut/in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som en Alesis-grej, får kortet strömförsörjning även när datorn är i viloläge?

Balanserade kablar tror jag inte gör skillnad. Ljudet du hör uppstår tidigare i ljudkortskedjan.

Om jag hade det problemet skulle jag nog stänga av dem (eller använda mute på en passiv volymkontroller).

Link to comment
Dela på andra sajter

man ska väl aldrig ha sina monitorer igång när man kickar igång ljudkortet. Skulle jag ha mina yamaha-monitorer igång när jag drar igång strömbrytaren till datorn - då också mitt pci-ljudkort startar poffar det till ganska bra i monitorerna. Elementen slår till

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en Alesis-grej, får kortet strömförsörjning även när datorn är i viloläge?

Balanserade kablar tror jag inte gör skillnad. Ljudet du hör uppstår tidigare i ljudkortskedjan.

Om jag hade det problemet skulle jag nog stänga av dem (eller använda mute på en passiv volymkontroller).

Nej det får det inte! Märkte nu att det stängdes av, blev ett litet ljud även i hörlurarna. Så det är ljudkortet jag ska skylla på!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Nej det får det inte! Märkte nu att det stängdes av, blev ett litet ljud även i hörlurarna. Så det är ljudkortet jag ska skylla på!

Lyssna på Hullan.

Man brukar säga att man ska starta grejor i signalvägen och stänga av dom mot signalvägen. Alltså (ljudkort->)dator->(instrument->)monitorer

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som maart säger, följ alltid signalkedjan.

Det är troligen inget fel i dina grejor utan datorn/operativsystemet skickar nog lite roliga ljud till ditt ljudkort vid uppstart.

Som sagt, jag startar min studio genom att först dra igång datorn - sedan ljudkortet - sedan mixerbordet och sist monitorerna. Man följer alltså ljudets väg.

Skulle jag t ex starta monitorerna innan mitt mixerbord säger det POFF i högtalarna när jag slår på strömmen till mixern.

Och som maart också nämnde så ska man stänga ner allting i motsatt riktning: monitorer - mixer - ljudkort - dator

EDIT: stav

Redigerat av hullan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...