Jump to content
Annons

Mixning av digitala trummor AD,EZ, Superior, Podfarm


TheDuke666

Recommended Posts

Jag har nu köpt på mig en massa pluggar och dylikt, är ganska ok på o spela osv, men tycker aldrig jag får till ett bra trumljud ur dessa pluggar, alla skriver så varmt om dessa pluggar men jag tycker

det enklaste sättet o få ett bra trumljud eller gitarrljud är att micka upp skiten för det är sååå mycket enklare enligt min mening det är något som finns där som jag inte kan få fram med digitala prylar.

men som så många andra så har jag inte den möjligheten

min setup är denna:

Cubase Essential 5

M-audiophile 2496

Guitarport med podfarm som vstplug för gitarr och bas, vilket jag tycker går o få någorlunda ok demo sound

Addictive Drums

Ezdrummer

Toontrack Superior 1.0 och Custom&vintage

En Fender American stratocaster

Elbas av dåligt skick

min fokusering ligger på trummorna, jag tycker dom sätter prägeln på grejerna, även om jag endast använder min setup hemma till att göra låtideer vill man få en känsla redan där hur det kan låta.

Jag är ute efter ett sound som jag tror passar dom flesta låtideer jag har.

här är två youtubeklipp som spelar det jag är efter, det är inte jag som lagt ut klippen http://www.youtube.com/watch?v=EngrM4mmrGE

http://www.youtube.com/watch?v=Mdqj7ynEJGU

jag vore tacksam på vad det är som gör att det låter så luftigt och inte så påtvingande som jag tycker dessa pluggar gör. jag har gått igenom varje preset på addictive drums men jag tycker det antingen låter helt överkomprimerat eller helt fladdrigt i låga frekvenser EZdrummer är väldigt hårda samplingar vilket jag finner svårt o få bort till det jag är efter, speciellt virvlarna.

hjälp mig för guds skull, hittar ingen info på mixning av digitala trummor utan endast om riktiga.

vad gör jag för fel? jag har ingen egen mix just nu för det har mest handlat om detta trummixning utan o bli nöjd. Jag vet att man ska mixa i mixen, men jag vill ha ett trumsound som låter bra

då känns det enklare o få de andra bitarna på plats innan man justerar det sista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hjälp mig för guds skull, hittar ingen info på mixning av digitala trummor utan endast om riktiga.

Eftersom det är riktiga samplingar det rör sig om i alla de där pluggarna så kan du absolut använda dig av den informationen. Men du kan ju skippa biten där man redigerar bort missljud och gejtar brusiga kanaler 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det är riktiga samplingar det rör sig om i alla de där pluggarna så kan du absolut använda dig av den informationen. Men du kan ju skippa biten där man redigerar bort missljud och gejtar brusiga kanaler :rolleyes:
jag förstod att det skulle bli en del sådana inlägg. hade hoppats på lite bättre tips? jag ska lägga upp det jag gjort med addictive med endast trummorna. så kan ni ge tips på hur jag kan gå vidare för o få det mer som klippen jag hänvisade till.

Hold on!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Förutom att det är en konst att mixa och få trummor attlåta på riktigt fast det är en plugg så brukar jag om jag inte hittar rätt sound blanda flera virvlar eller baskaggar tills jag når fram till mitt grundsound.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag har upptäckt för min egen del är att jag förut gärna tog bort läckage och dylikt från trummorna. Jag gjorde alltså sådant som man inte kan göra med ett riktigt inspelat kit. Detta har jag nu lämnat när jag försöker få autentiska trummor. Jag lyssnar mycket på kanalerna och ställer in bleedkontrollen så som jag är van att det läcker in när jag spelar in akustiska trummor. Sedan behandlar jag dom som ett riktigt kit. Exempelvis så lägger jag en hi pass på hi hat, samt en på OH osv. som jag hade gjort i verkligheten. På detta sätt tycker jag mig komma närmare ett autentiskt ljud.

Min tanke som funkar för mig är att få de digitala trummornas kanaler att låta så verklighetstrogna en riktig inspelning som möjligt. Om det dock är en musikstil där detta inte är lika viktigt så har jag inga problem att utnyttja pluggens starka sidor där genom att dra ner bleedkontrollen.

Så mitt tips är att du försöker få varje kanal att låta som den akutiskt skulle ha låtit om du spelade in det. Mixa detta sedan som du hade mixat akustiska trummor.

Lycka till!!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Förutom att det är en konst att mixa och få trummor attlåta på riktigt fast det är en plugg så brukar jag om jag inte hittar rätt sound blanda flera virvlar eller baskaggar tills jag når fram till mitt grundsound.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag en liten snutt med trummor bas och gitarr, inte låter det så jättebra, men jag började leka med o mixa trummorna med podfarm, tycker det verkar fungera skitbra, måste bara försöka komma ifrån 80-tals soundet...

inget riktigt spel från min sida ville bara så snabbt som möjligt kolla hur det skulle sitta ihop

men som sagt vad gör jag för fel om jag vill få det o låta som dom länkarna jag har??

tycker virveln låter för mycket 80-tal, satte eget reverb på den för att den i rumsmicken var så hög så den tog jag bort därifrån,då blev virveln för torr....

Mixen.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken av länkarna vill du efterlikna då de två har totalt olika trumljud? Genrellt så tycke jag ditt sound va alldeles för snällt och "rent" om man jämför med de andra två.

MVH

Anders

ja den första länken är väl den jag söker, för den passar det mesta jag spelar in.

jo det låter lite för mycket stevie ray vaughan trummor, tror lite dist på det kanske skulle skita till det lite.., men jag är inte så duktig på o ta reda på om det ljud jag söker är mest overhead eller rum eller reverb.

det låter som nåt slags reverb ligger på, och trummorna är väldigt lågt stämda, men tycker inte pitchfunktionen i addictive funkar så bra hittills.

hur tycker du jag borde göra? Jag har aldrig mixat trummor med en mixningskille så jag har bara teori att spela med plus mitt öra-

japp jag hör bara på ett öra....

Link to comment
Dela på andra sajter

ja den första länken är väl den jag söker, för den passar det mesta jag spelar in.

jo det låter lite för mycket stevie ray vaughan trummor, tror lite dist på det kanske skulle skita till det lite.., men jag är inte så duktig på o ta reda på om det ljud jag söker är mest overhead eller rum eller reverb.

det låter som nåt slags reverb ligger på, och trummorna är väldigt lågt stämda, men tycker inte pitchfunktionen i addictive funkar så bra hittills.

hur tycker du jag borde göra? Jag har aldrig mixat trummor med en mixningskille så jag har bara teori att spela med plus mitt öra-

japp jag hör bara på ett öra....

Svårt att säga exakt då den första länken har rätt sunkig ljudkvalité. Misstänker det är mer bas och mindre diskant än vad det egentligen är. Men ett första tips skulle kunna vara att ge lite mer sug till kicken om man lyssnar på länken. Försök plocka ur det du gillar hos båda klippen och gör helt enkelt ditt eget. Det tror jag kommer funka bättre för din musik. Men som sagt, ta vara på karaktärerna. Exempelvis kanske en lite rundare kick med lite mer sub och en mer sjungande virvel, i mitt tycke kanske inte riktigt så mycket reageavirvel som det va på andra klippet 😕 Så hade kanske jag börjat för att komma fram lite till ett eget sound men ändå ta inspiration från dessa två. Inte ha allt för mycket diskant, vilket du inte har, och lite dist på det hela. En idé till utgångspunkt kanske?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är som jag är så va jag tvungen att testa det jag säger också 😛 Såhär blev det lite snabbt när jag gjorde utefter mina tankar om att ta lite godbitar från de olika och hamna någonstans där jag gillar det. Detta är grunden jag skruvade fram.

http://www.speedyshare.com/files/20151800/dirty_drums.mp3

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker virveln låter för mycket 80-tal, satte eget reverb på den för att den i rumsmicken var så hög så den tog jag bort därifrån,då blev virveln för torr....

Lyssnade på klippet och gitarren samt basen är ju live/bra spelad och har ett fett dynamiskt omfång. Tänk hur en trummis skulle ha spelat på samma sätt så är du förmodligen närmare ditt slutmål. Det finns många spökslag som en IRL-trummis förmodligen hade spelat och du har missat. Mitt tips är att skruva ner volymen på virveln (håll hård vila på 2/4) och spela in ett separat audiospår där du spelar på tex en tidning och hakar på gitarrriffet. Skulle vilja testa om du lägger upp en ny fil med bara bonk på 2 och 4. ( I sinom tid,...alltså inte idag. ) Sen är virveln för hög.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är som jag är så va jag tvungen att testa det jag säger också 😄 Såhär blev det lite snabbt när jag gjorde utefter mina tankar om att ta lite godbitar från de olika och hamna någonstans där jag gillar det. Detta är grunden jag skruvade fram.

http://www.speedyshare.com/files/20151800/dirty_drums.mp3

MVH

Anders

jag tyckte detta lät kanon, hur har du gått tillväga, det känns som om du har välidgt snyggare luftighet än vad jag kan få till. och allting låter fett utan att bli föööör skitigt. skulle vara kul o höra pukorna också 😄
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tyckte detta lät kanon, hur har du gått tillväga, det känns som om du har välidgt snyggare luftighet än vad jag kan få till. och allting låter fett utan att bli föööör skitigt. skulle vara kul o höra pukorna också 😄

Hejsan

Jag har inte gjort något särskilt egentligen. Men det jag gjort är att på kicken så har jag en eq och en kompressor, samt ett ambience reverb med nerdragna tidiga reflektioner, detta reverb ligger även på cymbaler. Cymbaler är lite eq och hi pass filter på och komrepssor på overhead. Virvel har jag hi pass filter, eq och komrepssor samt ett slapback delay. Sedan triggade jag även virvelsamplingen med Drumrehab (för det är så jag hade gjort på ett akustisk kit), här letade jag upp en virvel med mera rimshot i sig. Samma mixning där med filter, eq kompressor och slapback delay, men även lite reverb på denna. Sedan tog jag ett tedje virvel spår där jag körde in både orginalvirveln och den triggade virveln genom en gitarrförstärkare (i detta fall en plugg då det va sent igår och jag inte orkade micka upp, men annars hade jag mickat upp en riktig stärkare). Detta ger ett j-vla sjung till virveln så den är inblandad sparsamt, men ger en till dimension till ljudet. Till sist så skickade jag hela kittet till en AUX där jag la 1176-kompressor som fick pumpa rätt hårt, lite reverb eq och dist. Och till sist realtape saturation på hela skiten 🥰

MVH

Anders

Ett pukfill i mitten: http://www.speedyshare.com/files/20153886/Dirty_drums_2.mp3

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på klippet och gitarren samt basen är ju live/bra spelad och har ett fett dynamiskt omfång. Tänk hur en trummis skulle ha spelat på samma sätt så är du förmodligen närmare ditt slutmål. Det finns många spökslag som en IRL-trummis förmodligen hade spelat och du har missat. Mitt tips är att skruva ner volymen på virveln (håll hård vila på 2/4) och spela in ett separat audiospår där du spelar på tex en tidning och hakar på gitarrriffet. Skulle vilja testa om du lägger upp en ny fil med bara bonk på 2 och 4. ( I sinom tid,...alltså inte idag. ) Sen är virveln för hög.

jag skulle gärna göra om trummorna, men jag mitt arsle sparade inte mitt arbete (vilket jag trodde) så trummorna finns inte kvar...🙁 känns inge kul

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hejsan

Jag har inte gjort något särskilt egentligen. Men det jag gjort är att på kicken så har jag en eq och en kompressor, samt ett ambience reverb med nerdragna tidiga reflektioner, detta reverb ligger även på cymbaler. Cymbaler är lite eq och hi pass filter på och komrepssor på overhead. Virvel har jag hi pass filter, eq och komrepssor samt ett slapback delay. Sedan triggade jag även virvelsamplingen med Drumrehab (för det är så jag hade gjort på ett akustisk kit), här letade jag upp en virvel med mera rimshot i sig. Samma mixning där med filter, eq kompressor och slapback delay, men även lite reverb på denna. Sedan tog jag ett tedje virvel spår där jag körde in både orginalvirveln och den triggade virveln genom en gitarrförstärkare (i detta fall en plugg då det va sent igår och jag inte orkade micka upp, men annars hade jag mickat upp en riktig stärkare). Detta ger ett j-vla sjung till virveln så den är inblandad sparsamt, men ger en till dimension till ljudet. Till sist så skickade jag hela kittet till en AUX där jag la 1176-kompressor som fick pumpa rätt hårt, lite reverb eq och dist. Och till sist realtape saturation på hela skiten 🙁

MVH

Anders

Ett pukfill i mitten: http://www.speedyshare.com/files/20153886/Dirty_drums_2.mp3

när du eqar i.ex kick, virvel och overhead eqar du mycket ? hur sätter du slapback delayet? är det bara för att feta till?

eqar du dina reverb någonting? det som jag har svårt med är nivåer, och veta vilket reverb som man ska använda, tips på detta vore schysst. du säger att du får trummorna att pumpa hårt på hela trumpaketet, jag tycker inte det låter så pumpigt 🙂

men reverben vore roligt o veta vilka du använt och i vilken mängd.

du använder ingen rumsmick?

Redigerat av TheDuke666
Link to comment
Dela på andra sajter

när du eqar i.ex kick, virvel och overhead eqar du mycket ? hur sätter du slapback delayet? är det bara för att feta till?

eqar du dina reverb någonting? det som jag har svårt med är nivåer, och veta vilket reverb som man ska använda, tips på detta vore schysst. du säger att du får trummorna att pumpa hårt på hela trumpaketet, jag tycker inte det låter så pumpigt 🙁

men reverben vore roligt o veta vilka du använt och i vilken mängd.

du använder ingen rumsmick?

Hejsan

Jag blandar de pumpande trummorna med det mer dynamiska kittet så att det ändå ska låta mer luftigt. Detta kallas för paralellkompression och är vanligt på trummor. Så jag skickar alltså hela kittet till en AUX och det är där jag gör dem pumpiga. Sedan blandar jag bara ihop de pumpiga med resten av mixen.

Jag eq:ar nog rätt mycket, oftast i detaljer. Bara på kickens bas så jobbade jag med fyra band. Hur mycket eq som behövs beror ju helt och hållet på grundljudet och vart det ska. Är det rätt sound fast bara behövs förtydligast så blir det mycket mindre eq än om man ska "forma" ljudet mer.

Slapbackdelayet är en sån där fixidé jag fått som jag nästan alltid slänger på. Väldigt lite inblandat, men jag tycker man får lite mer svans och liv i virveln om annars kan vara rätt stum och tråkig.

Reverb eq:ar jag alltid. Ibland med bara hi pass och lo pass filter, men ibland får man gå in och eq:a med fler band. På kicken och cymbaler använde jag ett ambience reverb, och på virveln ett platereverb. Men man får alltid gå in och ändra tidiga reflektioner, utklingningstid, osv för att det ska passa. Så reverb är en sån där effekt i min mening som man inte bara kan slänga på utan den kräver lite omsorgsarbete.

Jag använder både overhead och rumsmick, men inte så mycket bas i rumsmicken då jag tycker att det ibland grötar till det.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger upp en fil på enbart trummor eftersom du gillade det så kanske det är lättare att granska hur de egentligen låter.

http://www.speedyshare.com/files/20157496/..._drums_only.mp3

MVH

Anders

EDIT... haha...hörde nu att jag glömde ändra den distade virveln under fillet 😳

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

imorgon kommer jag lägga upp trummor som jag setat med ikvälll, jag behöver hjälp med hur jag ska få trummorna bakåt i mixen och tips på hur man kan behålla virveln i rumsmicken samtidigt som man tar bort den komprimerade känslan av cymbalerna.

det är det här med reverben som ja inte blir klok på, och hur man eq bort mycket bas men ändå behåller trummornas kött...

men som sagt kommer en fil imorgonbitti

Link to comment
Dela på andra sajter

här kommer ett nytt försök...

jag har försökt att efterlikna låten "I don't live today" med Kenny Wayne Shepherd, finns på spotify.

det jag har jättesvårt med är dels nivån på virveln i samband med rumsmickarna, jag vet inte vilken jag ska gå efter OH eller Rum eller close mickarna

sen har deras mix ett reverb som gör att det inte känns så nära, men eftersom jag aldrig gått nån kurs i mixning så blir det mest o läsa sig till vilket som skulle kunna passa

deras reverb sitter som ett smäck medans om jag försöker lägga på reverb så låter det bara onaturligt.

Jag börjar tycka att Addictive fungerar bra, det ända som jag inte tycker om hittills är att deras baskaggar har överdrivet mycket lågfrekvenser och pukorna låter i mina öron inte så kul.

men vad tycker ni jag kan göra med trummorna för o få det mer som deras mix. Det är nog mest rumsljudet ni hör på min mix men jag tycker det försvann alldeles för mycket godheter

om jag drar ner rummet, och jag har hittills inte hittat en compressor som ger mig ett lyft med parrallell comp det blir mest cymbalerna som blir mosade, tips på det ?

Addictive_KWS_f_rs_k.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag EZdrummer gillar dock inte virvlarna men jag har gjort nästan det bästa av situationen, detta är faktist första gången jag mixar trummorna innan har jag bara låtit vara originalljudet (vilket sög) men lyssna klicka här

jag har försökt o klicka på din länk, men det verkar inte fungera. Hade varit kul o se vad du fått fram. ☺️ visserligen sitter jag hos mina föräldrar, men det borde väl fungera här med ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Första steget är att du behöver få bort dovheten från dina trummor. Om man lyssnar på det du refererade till så är det ett väldigt bright trumljud. Mer än så hann jag inte lyssna just nu 😄

Sedan måste jag passa på att tacka dig. När jag gjorde exemplet åt dig så hamnade jag väldigt nära ett sound som jag letat lite efter och nu hittade jag det, allt tack vare dig 🙂 Är det med detta man menar att man tjänar på att försöka hjälpa andra 🙂

Detta gäller ju nu inte det soundet du letar efter utan ett för min egen skull. Såhär är det soundet jag letat efter 🙂

http://www.speedyshare.com/files/20181114/pop_drums.mp3

Så man får tacka igen 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Första steget är att du behöver få bort dovheten från dina trummor. Om man lyssnar på det du refererade till så är det ett väldigt bright trumljud. Mer än så hann jag inte lyssna just nu 😕

Sedan måste jag passa på att tacka dig. När jag gjorde exemplet åt dig så hamnade jag väldigt nära ett sound som jag letat lite efter och nu hittade jag det, allt tack vare dig 😄 Är det med detta man menar att man tjänar på att försöka hjälpa andra 🙂

Detta gäller ju nu inte det soundet du letar efter utan ett för min egen skull. Såhär är det soundet jag letat efter 🙂

http://www.speedyshare.com/files/20179447/pop_drums.mp3

Så man får tacka igen 🙂

MVH

Anders

haha ja varsågod, kul man kan hjälpa 🙂 även om man inte har en aning hittills vad man gör, men kul att dina smakprov lönade sig....

får se om mina försök blir som jag vill ha det, jag är ganska nära nu tycker jag, lite pillelill till så kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

haha ja varsågod, kul man kan hjälpa 😕 även om man inte har en aning hittills vad man gör, men kul att dina smakprov lönade sig....

får se om mina försök blir som jag vill ha det, jag är ganska nära nu tycker jag, lite pillelill till så kanske

Jo, det va sädår att när man lyssnade på sina smakprov så kom idén upp att f-n det här ljudet borde jag skruva fram och det är något jag tänkt på 😄 Men nu finns det där. Det lönar sig att försöka hjälpa andra!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj det är ju inte så bra

där är den 😑

jag har inte kunnat lyssna än med hörlurar endast genom min laptop och där lät riden väldigt vass eller långt fram i ljudbilden vilket jag irriterade mig lite på, men annars så var det ett bra rent sound som rullade på... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

tack än en gång för alla tips hittills, jag tror jag får försöka ta bort en del mudd från mina trummor så det blir mer rum för andra instrument plus det låter mer proffsigt.

sen ska jag laborera med mer reverb för det har jag ingen koll på.

kom gärna med fler tips på hur man kan göra...

vilka reverb som passar bra till trummor, jag kör som sagt med sir och letar gratis impulser...

har hittar en del andra smått o gott på eq och compressor vägen, men just nu så använder jag inte det så mycket det smäller än del ändå med dessa samplade ljud 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har inte kunnat lyssna än med hörlurar endast genom min laptop och där lät riden väldigt vass eller långt fram i ljudbilden vilket jag irriterade mig lite på, men annars så var det ett bra rent sound som rullade på... 😄

Tack, om jag får göra lite reklam xD besök gärna www.myspace.com/beatofliving

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...