Jump to content
Annons

digitalpiano


alex30free (oregistrerad)

Recommended Posts

alex30free (oregistrerad)

vill gärna köpa ett digitalpiano/keyboard för att ha så bra tangenter som möjligt för den prislappen, ~3000 SEK

Har hittat 2 Yamaha och behöver lite råd...Det ena DGX 230 och sen NP-30!!

båda har minst 76 tangenter (ett av mina krav) och Graded Soft Touch...men finns det någon annan skillnad mellan tangenterna, typ kvaliten !?!? Vilket skulle ni rekommendera av dess 2 eller har ni ett annat bra förslag!?!?

Som sagt vill jag ha minst 76 tangenter som är av lite bättre kvalitet...!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
vill gärna köpa ett digitalpiano/keyboard för att ha så bra tangenter som möjligt för den prislappen, ~3000 SEK

Har hittat 2 Yamaha och behöver lite råd...Det ena DGX 230 och sen NP-30!!

båda har minst 76 tangenter (ett av mina krav) och Graded Soft Touch...men finns det någon annan skillnad mellan tangenterna, typ kvaliten !?!? Vilket skulle ni rekommendera av dess 2 eller har ni ett annat bra förslag!?!?

Som sagt vill jag ha minst 76 tangenter som är av lite bättre kvalitet...!!

Många tangenter på elpianon är konstigt nog blanka. Jämför med ett akustiskt piano eller en akustisk flygel så är tangenterna matta (oftast, förekommer såklart undantag...). Den matta känslan i tangenterna tycker jag gör stor skillnad för känslan i anslaget. Tyvärr är det enda elpianot jag hittat med matta tangenter Roland RD-700gx, som kostar runt 20.000 eller mer (beroende på var man köper det). Jag håller på att spara till ett sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

ok, vad använder du idag då?

jag har oftast pianister som kommer och lägger på några spår med piano och varenda gång så gnäller de över de billiga USB grejar, så jag tänkte gå upp ett snäpp nu i början!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
ok, vad använder du idag då?

Roland Juno D. 61 ovägda plasttangenter, men jämfört med många syntar i samma prisklass är det riktigt bra anslag. Dessutom tycker jag pianoljudet är riktigt bra (jag har alltid gillat Rolands pianoljud sen jag började intressera mig för såna saker). Men det börjar som sagt bli dags för en uppgradering... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Klaviaturen på NP-30 har 76 tangenter. Graded Touch Keyboard är en avvägd klaviatur som har ett tyngre anslag i basen men som blir lättare ju längre upp i diskanten man kommer.

Vad är Graded Soft Touch? Jag är inte så insatt i olika klaviatur men är ute efter något liknande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Klaviaturen på NP-30 har 76 tangenter. Graded Touch Keyboard är en avvägd klaviatur som har ett tyngre anslag i basen men som blir lättare ju längre upp i diskanten man kommer.

Ahh... det låter ju som ett plus om man spelar mycket piano. Det ska jag hålla utkik efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...