Jump to content
Annons

Absorbenter


Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Jag skulle vilja dra det ännu längre och säga att man inte ska täcka hela väggarna med porösa absorbenter. Resultatet av detta blir oftast ett alldeles för dött rum i det övre registret (och fortfarande stökigt i det lägsta registret…).

Jag kommer ihåg min gamla replokal - betongväggar som tapetserats med gullfiber. Stendött i diskant och mellanregister men ingen dämpning i basen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så hade vi i våran replokal också, virveln och gitarrer försvann sen bullrade basen som fän.

Vad fan gör man åt en sån replokal egentligen.. suck oj förlåt för trådstöld.

Jag kommer ihåg min gamla replokal - betongväggar som tapetserats med gullfiber. Stendött i diskant och mellanregister men ingen dämpning i basen...
Link to comment
Dela på andra sajter

Så hade vi i våran replokal också, virveln och gitarrer försvann sen bullrade basen som fän.

Vad fan gör man åt en sån replokal egentligen.. suck oj förlåt för trådstöld.

Vill man inte slita bort gullfibern kan man kanske sätta upp lite plywoodskivor eller liknande för att få det lite mer levande. Sen kan man bygga några enklare basfällor.

Jag önskar att webben och sådana här forum hade funnits i min ungdom när jag höll på som värst... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jag funderar på om kallskum funkar bra som absorbenter eftersom materialet har ganska hög densitet. 😏

Vad säger ni med erfarenhet från akustikbehandling?

http://tapetserilagret.123ehandel.se/produ...category_id=154

http://www.nevotex.se/commerceportal/defau...uctId%3D6044100

Vad tycker du om det så här i efterhand? Funkade det OK?

Jag känner en kille som e lagerchef på nevotex å jag har köpt tyg till löjliga underpriser tidigare så jag kanske ska fundera på att använda kullskum till ett litet projekt. Jag ska bygga ett par dämp/diffusorväggar på hjul hade jag tänkt mig. Med skyline på en sida och dämp material på andra plus en lucka klädd på insidan så man kan stänga in dämpmaterialet när man inte vill ha nån dämpning samt få dubbel dämpyta när man öppnar. Jag e så trött på "musiker" 😆 som får utbrott å kastar saker typ trummpinnar så gullfibern yr (vilket det gör när man kastar saker hårt på det oavsett om man sprejlimmat eller klätt in i tyg) Även skönt att det inte smulas sönder om man råkar rulla emot någonting.

Vill helst slippa gul skummadrass... Men vill ändå ha tjocklek på det.

Hur monterade du? Lim?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Dom står på flyttkartonger än så länge. Eftersom dom är så tjocka så tippar dom inte. Eftersom jag inte är klar med studion ännu så är jag inte riktigt klar med hur den slutligen kommer se ut.... men nästan. 😆

Musiker som får utbrott och kastar saker åker ut ur studion och får under inga omständigheter sätta sin fot i den igen punkt. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom står på flyttkartonger än så länge. Eftersom dom är så tjocka så tippar dom inte. Eftersom jag inte är klar med studion ännu så är jag inte riktigt klar med hur den slutligen kommer se ut.... men nästan. 😛

Musiker som får utbrott och kastar saker åker ut ur studion och får under inga omständigheter sätta sin fot i den igen punkt. 😏

Men dom dämpar ok eller?

Ska väl i ärlighetens namn säga att jag sopat iväg en å annan sak också när program hängt sig utan att man har sparat eller när man spillt kokhett kaffe i knäet... men jag har hittills bara träffat hård ytor hehe... Ska investera i en boxsäck så småningom 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Men dom dämpar ok eller?

Ska väl i ärlighetens namn säga att jag sopat iväg en å annan sak också när program hängt sig utan att man har sparat eller när man spillt kokhett kaffe i knäet... men jag har hittills bara träffat hård ytor hehe... Ska investera i en boxsäck så småningom 😏

Mat och dryck har inget i studion att göra. Kul om man skulle råka spilla nåt över mixerbordet.

Dom dämpar riktigt bra faktiskt. Det finns säkert absorbenter som tar djupare frekvenser. Men inga hörbara problem har jag så det funkar att tracka och mixa i. 😆

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Mat och dryck har inget i studion att göra. Kul om man skulle råka spilla nåt över mixerbordet.

Dom dämpar riktigt bra faktiskt. Det finns säkert absorbenter som tar djupare frekvenser. Men inga hörbara problem har jag så det funkar att tracka och mixa i. 🙂

Gött. Jag behöver inte ner så jätte lågt i freq tanken e mest att kunna dämpa trummor extra i de fall man behöver torrare ljud än normalt. Samt att använda andra sidan om man vill ha mycket reflexer men ändå lite "luddigt" typ till ackgura.

Det där med mat är så sant men en utopi 😄 Jag har gett upp att stå emot för länge sen. Jag blir mycket mer kreativ när jag kan surpla på en kopp kaffe å käka lite nötter eller nått. Men det har ju sina risker. En tidigare kollega till mig hällde en hel kopp kaffe i ett mixerbord under en konferens... det blev en smäll å sen helt tyst men när det torkat så funkade det alla tiders igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Under ett gig precis innan det skulle dra igång och publiken hade samlats... så var det en kille med downs syndrom som lyckades släcka hela mixplats genom att rycka i kablar. Sen fick han för sig att sätta tillbaka strömsladden igen och 8 stegvagnar var på för fullt. Det lät som ett åsknedslag när han tryckte i kabeln. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHA.

Brosan körde en teatergrupp på en festival en gång. Typ 8 tejpade DPA-myggor rejält gainade då granntältet som var en demoband/rock-scen hade soundcheck så han låg precis på rundgångsgräns. Plötsligt så får basisten för sig att koppla in ett trådlöst system han hade med sig själv (med samma freq som en av myggorna) varpå teatertältet fylls med typ elbas istället för diskret tal, mitt i en känsloladdad scen dessutom... Det var så högt att man höll på å skita ner sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
HAHA.

Brosan körde en teatergrupp på en festival en gång. Typ 8 tejpade DPA-myggor rejält gainade då granntältet som var en demoband/rock-scen hade soundcheck så han låg precis på rundgångsgräns. Plötsligt så får basisten för sig att koppla in ett trådlöst system han hade med sig själv (med samma freq som en av myggorna) varpå teatertältet fylls med typ elbas istället för diskret tal, mitt i en känsloladdad scen dessutom... Det var så högt att man höll på å skita ner sig.

När jag jobbade med teaterljud så glömde skådisarna att stänga av sina sändare när de gått av scenen. Så ibland när man råkade sololyssna en kanal där nån var utanför scenen så kunde man få höra på toalettbesök haha

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag jobbade med teaterljud så glömde skådisarna att stänga av sina sändare när de gått av scenen. Så ibland när man råkade sololyssna en kanal där nån var utanför scenen så kunde man få höra på toalettbesök haha

Det e en klassiker! Hur många gånger har man inte hört av nervösa talare: "Den e väl inte på nu ifall jag springer på toaletten?"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...