Jump to content
Annons

Funderingar över ett erbjudande


moberg2236

Recommended Posts

Jag startar med standard frasen "Jag hade tänkt sätta ihop en liten hemma studio så jag undrar om ni har några råd"

Som sagt så håller jag och en kompis på att sätta ihop en liten hemma studio och vi har kollat runt lite. då fick vi ett erbjudande av en bekant till mig.

för 5000 kr skulle vi kunna få köpa detta av honom

1 layla 20 ljudkort http://www.kimbuchanan.com/Layla-echo.htm

2 samson qmik

3 behringer ultravoice

1 Akg d880

6 xlr kablar

jag har tittat runt lite och eftersom dessa grejjor inte är allt för nya så undrar jag om det är värt att köpa detta. och om det skulle vara värt det vilka miccar är bäst till sång/ är någon av dessa särskilt användbara till sån över huvud taget.

vi har ett litet 4 eller 6-kanals mixerbord som vi lånar tills vidare men jag vet itne säkert.

Sen undrar jag hur mycket spelar själva datorn in i det hela. Har jag tänkte helt fel om jag anser att så länge allt är bra fram till digital-omvandlingen så spelar resten ingen roll. bara den klarar av programvara och ljudkortets krav?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kom på en sak till. Det kommer att ta ett tag innan vi få mixerbord. så skulle man kunna busa till det och använde mic-förstärkaren till dvd'n så länge så man får börja lära sig programmet.. eller är det bättre att leka med allting direkt inkopplat i kortet bara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Laylakortet fixar inte 24bitar, men det visste du kanske? Hade själv ett sånt för lääängesen, och när vi uppgraderade till MOTU stoppade jag in det i min privata PC och efter nån vecka brann det upp (kom tillochmed små röksignaler upp ur det).

Ljudmässigt tyckte man det lät kanon när det var nytt, men när man jämförde med MOTU-kortet så var det faktiskt en märkbar skillnad (även om man körde 16 bitar på båda), och jag är inte överkänslig när det gäller sånt. Fast får du det billigt så slå till. 8 in och 8 ut är aldrig fel att ha. Men lägg inte ut några större summor på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset är kanske rimligt (osäker), men tänk på att ljudkortet är väldigt gammalt. EchoAudio (som tillverkar Layla) har till och med lagt ned tillverkningen av Layla24 som kom efter Layla20.

Personligen är jag skeptisk till att köpa mycket gammel utrustning eftersom det hela tiden kommer mycket bättre elektronik som är billigare. Begagnat är en sak, gammalt en annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

köpte det iaf. fick 6 bra stativ med också. kan ju sälja bort dom lite dyrare har man

sparat in en slant.

. Kortet funkade efter många om och men i windows 2k dock så sa det plopp och skyddsplåten böjde sig då kortet varit på lite länge. bådar inte gått får nog ta och bygga nån liten kylare

Redigerat av moberg2236
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
. Kortet funkade efter många om och men i windows 2k dock så sa det plopp och skyddsplåten böjde sig då kortet varit på lite länge.

Bara att luta sig tillbaks & vänta på Lennart Swahn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...