aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Ofta nÀr jag mixar sÄ skÀr sig mina kicks (bastrummor) med basen. sÄ jag tÀnkte höra om folk har nÄgra bra tips pÄ hur man kan fÄ kick och bas att smÀlta ihop pÄ ett snyggt sÀtt? /aron
Linus Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 LĂ€gg pĂ„ en kompressor som trycker ner basen nĂ€r den triggas av bastrumman. đ
aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 ok. kan du inte förklara lite utförligare? jag jobbar i protools om det Àr relevant.
Lundin Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 StÀll frÄgan i Protoolsforumet sÄ fÄr du sÀkert mer relevanta svar... finns förmodligen en o annan dÀr som kan programmet för det första..
dbd Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Jag brukar spela in mina analogsynthar pÄ tvÄ spÄr. Sedan lÀgger jag en EQ pÄ dem, en som lowpassar basen vid typ 100 hz, sÄ dÀr bara finns djupbas. Och en som highpassar basen vid ca 200 hz, som alltsÄ innehÄller diskant och mellanregisterdelen. Sedan lÀgger jag en sidechain-kompressor pÄ djupbasen, och sidechainar den till kicken. PÄ sÄ vis trycks all djupbas undan nÀr kicken slÄr, medans mellanregistret och diskanten i basgÄngen finns kvar. Kicken krockar ju nÀstan alltid bara med djupbasen (eller det Àr i alla fall dÄ det uppstÄr problem).
VacUm Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Jag brukar spela in mina analogsynthar pÄ tvÄ spÄr. Sedan lÀgger jag en EQ pÄ dem, en som lowpassar basen vid typ 100 hz, sÄ dÀr bara finns djupbas. Och en som highpassar basen vid ca 200 hz, som alltsÄ innehÄller diskant och mellanregisterdelen. Sedan lÀgger jag en sidechain-kompressor pÄ djupbasen, och sidechainar den till kicken. PÄ sÄ vis trycks all djupbas undan nÀr kicken slÄr, medans mellanregistret och diskanten i basgÄngen finns kvar. Kicken krockar ju nÀstan alltid bara med djupbasen (eller det Àr i alla fall dÄ det uppstÄr problem). fan va smart faktiskt. LÄter som nÄn grej man gör i mest din genre, men att man inte tÀnkt pÄ det innan.
aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 ok! det lÀt vettigt.. ska försöka testa det hela. nÄgra fler tips?
VacUm Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 ok! det lÀt vettigt.. ska försöka testa det hela.nÄgra fler tips? Mycket beror ju pÄ genres. Att man skulle sidechaina som folk beskriver nÀr man spelar in ett rockband kÀnns konstigt tycker jag. DÀr Àr det nog mer pill med EQ som gÀller sÄ det sitter ihop. Mycket handlar Àven om hur bra musikerna spelar. En bra trummis och en bra bassist fÄr det att ordna upp sig av sig sjÀlvt för det mesta (allt handlar inte om frekvenstÀnkande utan om tajming och allt detdÀr).
aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Ok! men jag gör samplingsbaserade hiphop-beats. jobbar med en mpc2000xl och mastrar i protools.
aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Àr det nÄgon som vet hur man sidechainar i protools??
staf Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 men varför krÄngla sÄ mycket? Àr det inte bÀttre att leta fram nÄgot passande ljud istÀllet för att hÄlla pÄ med onödig sidechain ?
wonderboy Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Sidechain Àr inte alls onödigt! Ta en titt pÄ Protoolstipsen i senaste Studio sÄ kommer Ni att fÄ nya idéer. Om Žman inte orkar det kan man ju söka pÄ just detta ord i just detta forum. Om man bara kikar runt lite bland sina pluggar sÄ ser man att funktionen ofta finns. Det finns en anledning till det.
staf Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Sidechain Àr inte alls onödigt! Jo det Àr det visst det i detta sammanhang, Det Àr en funktion man anvÀnder sig av nÀr det behövs och inte nÀr man ska lÀgga en bas kopfwodaminamal.
wonderboy Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 UrsÀkta mig, men Du vet nog inte riktigt vad Du pratar om hÀr. Om man Àr nöjd med bÄde kick- och basljud men inte hur de fungerar ihop sÄ kan sidechaining vara en alldeles utmÀrkt lösning, oavsett musikstil. Det musikstilen dÀremot verkar styra Àr hur "mÀrkbar" sidechainingen skall vara.
aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 UrsÀkta mig, men Du vet nog inte riktigt vad Du pratar om hÀr. Om man Àr nöjd med bÄde kick- och basljud men inte hur de fungerar ihop sÄ kan sidechaining vara en alldeles utmÀrkt lösning, oavsett musikstil. Det musikstilen dÀremot verkar styra Àr hur "mÀrkbar" sidechainingen skall vara. word
staf Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 UrsÀkta mig, men Du vet nog inte riktigt vad Du pratar om hÀr. Om man Àr nöjd med bÄde kick- och basljud men inte hur de fungerar ihop sÄ kan sidechaining vara en alldeles utmÀrkt lösning, oavsett musikstil. Det musikstilen dÀremot verkar styra Àr hur "mÀrkbar" sidechainingen skall vara. Men Du... Om vi sÀger att du ska lÀgga en helt vanlig bas pÄ en helt vanlig kick sÄ behöver man faktiskt ingen sidechain och det har man aldrig behövt förut heller. Jag tolkar det som att sÀga att man helt plötsligt mÄste anvÀnda sig av en sidechain kompressor nÀr man ska lÀgga bas vilket jag inte tror pÄ, men vem vet i "aronkullanders" fall sÄ kanske det kan vara lösningen pÄ hans problem. OM ljuden inte funkar ihop alls sÄ bör man först försöka med att anvÀnda en EQ tycker jag, Om det blir tex fasproblem med kicken och basen sÄ visst, kör med sidechain dÄ. Jag skulle bytt ut basljudet istÀllet för att hÄlla pÄ strula med en sidechain.
VacUm Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Fattar helt och hÄller Stafs tÀnk hÀr. Det har blivit nÄgon sorts sidechain-hysteri det senaste och fan vet om det inte helt enkelt bottnar i att folk inte kan anvÀnda en sketen EQ pÄ ett vettigt sÀtt. Ska man knÄpa moderna discodÀngor sÄ Àr det klart att man inte ska spara pÄ pumpandet, men i t ex hiphop och MYCKET annan musik ser jag sidechain som en nödlösning. Sitter man mitt i mix och mÀrker att det fan inte ordnar sig av diverse olika anledningar kan man börja fundera pÄ om man ska mecka. Oftast ska det inte behövas. Det blir ofta snyggare (lÀs modernare, hippare, mer "rÀtt") resultat om man jobbar med multibandskompression pÄ bastrumma resp. bas.
aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 mannen klart man inte behöver sidechain för att lÀgga bas. har aldrig gjort det hitils dom Ären jag gjort beats. MEN. dÄ och dÄ stöter jag pÄ problemet att man har fixat en grym bas och grymma trummor och allt, men att ljuden helt enkelt inte funkar sÄ bra ihop. dÀrför frÄgade jag om det fanns nÄgra knep, vilket det tydligen gjorde. eftersom jag inte lÀgger bas med synthar och dylikt och inte heller anvÀnder mig av samplingsbanker sÄ kan det vara lite svÄrt att helt plötsligt byta ut basljudet. aight?
VacUm Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 mannen klart man inte behöver sidechain för att lÀgga bas. har aldrig gjort det hitils dom Ären jag gjort beats. MEN. dÄ och dÄ stöter jag pÄ problemet att man har fixat en grym bas och grymma trummor och allt, men att ljuden helt enkelt inte funkar sÄ bra ihop. dÀrför frÄgade jag om det fanns nÄgra knep, vilket det tydligen gjorde. eftersom jag inte lÀgger bas med synthar och dylikt och inte heller anvÀnder mig av samplingsbanker sÄ kan det vara lite svÄrt att helt plötsligt byta ut basljudet. aight? AnvÀnd en parametrisk EQ istÀllet för att sidechaina först och frÀmst.
wonderboy Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Sidechain Ă€r inget strul. Det Ă€r en fullt fungerande teknik som anvĂ€nds frekvent i de studios jag, genom ljudlĂ€rarjobbet, har kontakt med i Gbg-omrĂ„det. Jag menar dĂ€remot inte att man ska anvĂ€nda det istĂ€llet för EQ. Prova lite sjĂ€lv istĂ€llet och upptĂ€ck att Du kanske inte behövde skĂ€ra fullt sĂ„ mycket i det dĂ€r goa omrĂ„det i basen för att lyfta fram "knycket" i bastrumman. De enda program jag har nĂ„gon som helst erfarenhet av Ă€r Protools och lite Logic. DĂ€r Ă€r det dock mycket enkelt och snabbt fixat. Jag kan inte tĂ€nka mig att det skulle vara svĂ„rare i de andra programmen heller. MĂ„nga av de goa sound vi hör frĂ„n de "undre regionerna" inom musiken idag skulle inte vara möjliga utan sidechaining, hur vĂ€l EQ:at det Ă€n vara mĂ„nde. För mĂ„nga Ă„r sedan var det ju nĂ€stan bara inom dansmusiken man anvĂ€nde sig av detta "fula knep". Idag vĂ„gar ju fler experimentera med det. I senaste Studio beskrivs ju nĂ„gra tekniker som kanske verkar nya och galna för vissa. Man kan ju t ex lĂ„ta en synthmatta sidechainas av ett instrument som, i sig sjĂ€lvt, inte hörs i ljudbilden. Kompisar till mig gjorde följande lilla trick i en demostudio i början av Ă„ttiotalet. De lĂ€t trummisens hi-hat sidechaina ett synthljud som bara höll ner lĂ„nga ackord. Synthen gick via en gate som alltsĂ„ bara öppnades nĂ€r trummisen slog pĂ„ hihaten. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt fick de till en effekt som keyboardisten aldrig hade kunnat utföra sjĂ€lv. Vi som hörde demon blev ocksĂ„ otroligt imponerade över hur tighta trummisen och syntharen var. Tacka fan för det, det var ju trummisen som gjorde hela grejen! Syntharen behövde ju bara trycka dit nĂ„gra ackord! Mer sidechaining Ă„t folket! đł
Ken KĂ€ngström Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 PĂ„ vilket sĂ€tt passar inte kaggen och basen ihop? Ăr det trasienterna som spökar?
VacUm Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Sidechain Ă€r inget strul. Det Ă€r en fullt fungerande teknik som anvĂ€nds frekvent i de studios jag, genom ljudlĂ€rarjobbet, har kontakt med i Gbg-omrĂ„det. Jag menar dĂ€remot inte att man ska anvĂ€nda det istĂ€llet för EQ. Prova lite sjĂ€lv istĂ€llet och upptĂ€ck att Du kanske inte behövde skĂ€ra fullt sĂ„ mycket i det dĂ€r goa omrĂ„det i basen för att lyfta fram "knycket" i bastrumman. De enda program jag har nĂ„gon som helst erfarenhet av Ă€r Protools och lite Logic. DĂ€r Ă€r det dock mycket enkelt och snabbt fixat. Jag kan inte tĂ€nka mig att det skulle vara svĂ„rare i de andra programmen heller. MĂ„nga av de goa sound vi hör frĂ„n de "undre regionerna" inom musiken idag skulle inte vara möjliga utan sidechaining, hur vĂ€l EQ:at det Ă€n vara mĂ„nde. För mĂ„nga Ă„r sedan var det ju nĂ€stan bara inom dansmusiken man anvĂ€nde sig av detta "fula knep". Idag vĂ„gar ju fler experimentera med det. I senaste Studio beskrivs ju nĂ„gra tekniker som kanske verkar nya och galna för vissa. Man kan ju t ex lĂ„ta en synthmatta sidechainas av ett instrument som, i sig sjĂ€lvt, inte hörs i ljudbilden. Kompisar till mig gjorde följande lilla trick i en demostudio i början av Ă„ttiotalet. De lĂ€t trummisens hi-hat sidechaina ett synthljud som bara höll ner lĂ„nga ackord. Synthen gick via en gate som alltsĂ„ bara öppnades nĂ€r trummisen slog pĂ„ hihaten. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt fick de till en effekt som keyboardisten aldrig hade kunnat utföra sjĂ€lv. Vi som hörde demon blev ocksĂ„ otroligt imponerade över hur tighta trummisen och syntharen var. Tacka fan för det, det var ju trummisen som gjorde hela grejen! Syntharen behövde ju bara trycka dit nĂ„gra ackord! Mer sidechaining Ă„t folket! đł KĂ€nns som om vi pratar om helt olika saker hĂ€r.. Vad har det att göra med att en bastrumma och en bas krockar i ljudbilden?
aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 okok...alla tips Ă€r uppskattade. har sjĂ€lvklart försökt fĂ„tt till det hela med eq, men inte uppnĂ„tt önskat resultat. tipsa gĂ€rna om hur jag ska gĂ„ tillvĂ€ga med multibandskompressor, parametisk eq mm.. kĂ€nner mig vĂ€ldigt begrĂ€nsad i just mixningstekniker eftersom jag oftast inte gillar den tekniska biten utan sitter med min sampler och gör raw shit rakt av đł det Ă€r pillet som Ă€r drygt.
VacUm Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 okok...alla tips Ă€r uppskattade. har sjĂ€lvklart försökt fĂ„tt till det hela med eq, men inte uppnĂ„tt önskat resultat. tipsa gĂ€rna om hur jag ska gĂ„ tillvĂ€ga med multibandskompressor, parametisk eq mm.. kĂ€nner mig vĂ€ldigt begrĂ€nsad i just mixningstekniker eftersom jag oftast inte gillar den tekniska biten utan sitter med min sampler och gör raw shit rakt av đł det Ă€r pillet som Ă€r drygt. Sök lite pĂ„ forumet. Finns ganska mĂ„nga bra förklaringar till hur man kan gĂ„ till vĂ€ga.
aronkullander (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Sök lite pĂ„ forumet. Finns ganska mĂ„nga bra förklaringar till hur man kan gĂ„ till vĂ€ga. men stĂ„r det hur man kan gĂ„ tillvĂ€ga för att basen och kicken inte ska krocka? det Ă€r ju det jag vill veta. jag vet hur en kompressor, eq etc funkar. PĂ„ vilket sĂ€tt passar inte kaggen och basen ihop? Ăr det trasienterna som spökar? hehe ingen aning? kicken liksom "klipper av" basljudet och man hör att de helt enkelt inte passar ihop. det lĂ„ter fult just i överlappningen. lĂ„ter nĂ€stan som att basen kommer efter kicken. fast det Ă€r lite olika
wonderboy Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Ok dÄ, Vacum. Den första delen var direkt kopplad till "krocken". Den andra delen skrev jag bara för att visa att det inte Àr nÄgot fel att anvÀnda sidechaining och att endast fantasin bör vara det som sÀtter grÀnserna, inte förutfattade meningar om "hur det borde vara". Dock anvÀnds sidechaining ofta nÀr, trots EQ:ande, tvÄ schyssta ljud "krockar". Ett paradexempel pÄ det Àr ju just bas (synthbas, elbas etc) "krockar" med bastrumma (akustisk eller "artificiell"). Jag hÄller ocksÄ med om att man ska EQ:a först. Dock kan man trots detta hamna i situationer dÀr man behöver komplettera med andra metoder. LÄter det bra sÄ lÄter det bra!
VacUm Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Sök lite pĂ„ forumet. Finns ganska mĂ„nga bra förklaringar till hur man kan gĂ„ till vĂ€ga. men stĂ„r det hur man kan gĂ„ tillvĂ€ga för att basen och kicken inte ska krocka? det Ă€r ju det jag vill veta. jag vet hur en kompressor, eq etc funkar. PĂ„ vilket sĂ€tt passar inte kaggen och basen ihop? Ăr det trasienterna som spökar? hehe ingen aning? kicken liksom "klipper av" basljudet och man hör att de helt enkelt inte passar ihop. det lĂ„ter fult just i överlappningen. lĂ„ter nĂ€stan som att basen kommer efter kicken. fast det Ă€r lite olika Sök! Tycker att basen kommer "efter" kicken sĂ„ ska du definitivt inte sidechaina.
VacUm Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 Ok dÄ, Vacum. Den första delen var direkt kopplad till "krocken". Den andra delen skrev jag bara för att visa att det inte Àr nÄgot fel att anvÀnda sidechaining och att endast fantasin bör vara det som sÀtter grÀnserna, inte förutfattade meningar om "hur det borde vara". Dock anvÀnds sidechaining ofta nÀr, trots EQ:ande, tvÄ schyssta ljud "krockar". Ett paradexempel pÄ det Àr ju just bas (synthbas, elbas etc) "krockar" med bastrumma (akustisk eller "artificiell"). Jag hÄller ocksÄ med om att man ska EQ:a först. Dock kan man trots detta hamna i situationer dÀr man behöver komplettera med andra metoder. LÄter det bra sÄ lÄter det bra! Jag har aldrig sagt ett ord om att det Àr rÀtt eller fel att sidechaina, och jag Àr vÀl medveten om att man kan sidechaina sÄ som du beskriver (har ocksÄ jobbat som lÀrare ett par Är). Man kan Àven göra lustiga rytmer med nÄgra seriekopplade tremolon, men det Àr ungefÀr lika ointressant i sammanhanget. Vad jag stör mig pÄ lite Àr att sÄ fort bastrumma och bas krockar sÄ skriker alla i kör att man ska sidechaina. En sidechain kan lika vÀl sabba ett svÀng som att fÄ det bÀttre, vi pratar MIX nu och inte kreativ musikproduktion. Skulle jag fÄ in ett dokument fÀrdigt för mix skulle jag passa mig för att sÀtta upp en sidechain. I alla fall utan ett vÀldigt tydligt godkÀnnande av kunden innan.
aronkullander (oregistrerad) Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 jag har sökt utan att hitta nÄt bra...sÄ Àr det inte bÀttre om dom som har erfarenhet av problemet skriver hÀr i trÄden...?
Ken KÀngström Postat 4 januari 2005 Postat 4 januari 2005 hmm. Komprimera basen med en lite svagare attack kanske?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.