Jump to content
Annons

Kabel + adapter mellan preamp och dator


jimutt

Recommended Posts

Tjenare,

Fick idag en Art Tube MP i julklapp. Dock fick jag bara kabel till micken så att säga. Så vad behöver jag för att kunna plugga in den direkt till datorn(har sett att vissa inte rekomenderar detta dock)? Det är ju en XLR 1/4" output. Och på datorn har jag ju endast de ljudingångarna(3,5mm) + en digital-in. som ser ut såhär(jäkligt dålig bild dock, det är den längst till vänster): digitalin.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grattis till klappen!

Ser faktiskt inte vad bilden föreställer.

Är det datorns inbyggda ljudkort som du skall använda så tryck in 3,5mm pluggen i line-ingången.

Kan tyvärr inte svara på vilken kabel du skall använda. Kolla i den lokala musikaffären vad som finns i

XLR (hane eller hona?) till 3,5mm. Hmm nu blir jag osäker, 3,5mm honan i ljudkortet är nog stereo.

Ja God Jul i alla fall, någon annan fyller nog på snart. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till klappen!

Ser faktiskt inte vad bilden föreställer.

Är det datorns inbyggda ljudkort som du skall använda så tryck in 3,5mm pluggen i line-ingången.

Kan tyvärr inte svara på vilken kabel du skall använda. Kolla i den lokala musikaffären vad som finns i

XLR (hane eller hona?) till 3,5mm. Hmm nu blir jag osäker, 3,5mm honan i ljudkortet är nog stereo.

Ja God Jul i alla fall, någon annan fyller nog på snart. 🥰

Tack tack 😄.

Hehe, nä. Bilden är nog inte så mycket till hjälp.

Men har kikat runt lite på diverse hemsidor och det verkar då existera xlr - 3,5mm adaptrar i alla fall. 😄

Så det här ska nog gå bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl två outputs? En tele och en XLR. Använd teleutgången och fixa en adapter för telens 3,5 till 2,5 mm (bilden du tog verkar visa en 2,5 mm ingång, alltså standarstorleken du har på mp3-spelare o dyl)... Billigt på Clas Ohlson etc.

Redigerat av Pontus R
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert i de flesta musikaffärer - och annars kan du nog också kolla bland elvaruhusen eller hifi-affärer. Sådana brukar visserligen bara ha stereoadaptrar (det är samma sorts adapter som används till hörlurar), men det är ju bara att välja höger eller vänster kanal i ditt DAW-program när du spelar in, så det ska inte behöva vålla några bekymmer.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...