Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Är Pan Law något som enbart förekommer i DAW's, eller är det ofta genrellt för livebord också?

Det är olika Pan Laws på olika bord oxå , SSL har jag för mig har 4,5.

Vad matematiken eller elektroniken bakom är har jag ingen aning om dock.

Postat
Det är olika Pan Laws på olika bord oxå , SSL har jag för mig har 4,5.

Vad matematiken eller elektroniken bakom är har jag ingen aning om dock.

Det är enbart amplituden i dBa som intresserar mig.

Är helt lost på det elektroniska.

Men i klartext så förekommer det alltså även på analoga bord?

Postat
Du ställer så sköna techfrågor här på forumet tycker jag! Höjd trivselfaktor!

"Hey grabbar, stämmer det att Nyqvists teorem inte funkar på additiv syntes?"

Jag ställer frågor som jag inte kan svaret på. Är det inte det man ska göra kanske?

Vad var så fel med just denna fråga då?

DieHard (oregistrerad)
Postat
Jag ställer frågor som jag inte kan svaret på. Är det inte det man ska göra kanske?

Vad var så fel med just denna fråga då?

Se hans avatar. Han gillar leka lite über då och då. För att inte förglömma att han då och då också vill framhävda att han har det bästa språket av alla här forumet.

Postat

Kort svar ja, pan-law finns alltid när man har en panorering. Det är liksom en inbyggd naturlag för pan-pottar. Alltså även på live mixer bord. Men exakt vilken pan-law är en annan fråga.

Den brutala modellen är 0dB. Det innebär att om man vrider ratten åt något håll så sjunker styrkan. Ingen kanal blir starkare, en av dem blir svagare. En effekt av detta är att när man panorerar och lyssnar i stereo så blir signalen svagare när man rör ratten åt sidorna. På ett livebord funkar det här utmärkt, man brukar ställa in panoreringen en gång för alla och sen får den stå så. Väldigt ofta panorerar man allt i mitten, dvs som mono. Orsaken är att annars skulle de som står på sidorna och bara får ljud från en högtalare inte få höra alla instrumenten.

En bra kompromiss brukar vara 4,5dB. Det innebär att om man jämför med ratten i mitten och vid ena sidan så är den ena signalen 4,5dB starkare när ratten står längst ut till ena sidan. Tanken bakom detta är att om man lyssnar i stereo så skall ljudet inte bli svagare för att man panorerar, bara flytta på sig.

// Gunnar

Postat
Kort svar ja, pan-law finns alltid när man har en panorering. Det är liksom en inbyggd naturlag för pan-pottar. Alltså även på live mixer bord. Men exakt vilken pan-law är en annan fråga.

Den brutala modellen är 0dB. Det innebär att om man vrider ratten åt något håll så sjunker styrkan. Ingen kanal blir starkare, en av dem blir svagare. En effekt av detta är att när man panorerar och lyssnar i stereo så blir signalen svagare när man rör ratten åt sidorna. På ett livebord funkar det här utmärkt, man brukar ställa in panoreringen en gång för alla och sen får den stå så. Väldigt ofta panorerar man allt i mitten, dvs som mono. Orsaken är att annars skulle de som står på sidorna och bara får ljud från en högtalare inte få höra alla instrumenten.

En bra kompromiss brukar vara 4,5dB. Det innebär att om man jämför med ratten i mitten och vid ena sidan så är den ena signalen 4,5dB starkare när ratten står längst ut till ena sidan. Tanken bakom detta är att om man lyssnar i stereo så skall ljudet inte bli svagare för att man panorerar, bara flytta på sig.

// Gunnar

Tack för utförligt svar!

Jag känner att min fråga är väl besvarad!

Jag bjuder på en virtuell öl! *skål*

DieHard (oregistrerad)
Postat
Tack för utförligt svar!

Jag känner att min fråga är väl besvarad!

Jag bjuder på en virtuell öl! *skål*

Och om Nattvaktaren är snäll så kan ha få slicka rent ölen som hamnar på databordet. 🙂

Postat

Om ett ljud läggs lika starkt i två högtalare kommer signalen bli 3 dB starkare än om den bara kommer ifrån en. Därför bör ju 3 dB rimligtvis vara en vettig panoreringslag , så att den totala ljudstyrkan uppfattas vara densamma. Men ska signalen summeras elektroniskt (eller digitalt) så kommer summeringen inte ge 3 dB förstärkning, utan 6 dB förstärkning (teorin bakom är inte det simplaste i vår värld, men det är något man får lära sig leva med). För att panoreringen inte ska påverka nivån då måste man ha en panlaw på 6 dB. Så oavsett hur man väljer kommerdet ju lida någonstans, därför är 4,5 ofta en bra kompromiss. Men det handlar ju bara om arbeteflöde, inte om att slutmaterialet låter annorlunda beroende på pan law, så det är nog inte den viktigaste frågan att bry sig om...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.