Jump to content
Annons

Konsten att få upp volymen i EDM


Disobedient

Recommended Posts

Jag kör Cubase Fem men det funkar säkert med andra program också som kan editera ljud.

Det högsta ljudet i en låt är kicken så man måste se till att den kan skära igenom mixen ordentligt. Börja med att välja ut en som är ren, dvs direkt från synthen utan layering med andra kickar, hihats eller snares. Dom pallar mest stryk och trivs bättre med andra lager ovanpå sedan. Importera in i C5 och klicka av kvantiseringen (blå stjärnan), sen slår du på "snap to zero crossing", sen zoomar du in på kicken och börjar klippa vid alla ställen du kan, dvs vid varje punkt där vågen går över noll. Du kommer att se att många av vågorna inte ens är i närheten av 0dB. Det viktiga är att klippa upp början på kicken där snärten är men ta och klipp upp en 1/32 del så blir det finemang. Markera nu alla delar av kicken och högerklicka > process > normalize. Ställ in volymen strax under noll typ -0.1dB eller nåt sånt. Nu är kicken helt sjukt punchig, och ofta är det alldeles för mkt. Du kan dra ner volymen manuellt på varje bit i början av den tills du hittar en fin balans eller testa också att deleta en två eller kanske tre av första bitarna för ibland så gör de att hela kicken låter lite bitcruchad typ. Bounca så du slipper alla bitar och får en hel stor ist och gör en kopia av kicken ner på en annan kanal. Här eqar du bort de låga frekvenserna och slänger på Sonnox Trans Mod och drar bara i ratio fadern enda vägen upp till +1,00. Nu får kicken lite extra mellan register punch som behövs för att skära igenom mixen och det låter mysigt också. Mixa in runt -10dB. Efter detta kan du göra egna lager med hihats eller vad du nu tycker låter bra. De här kickarna är så höga i volym som det går och inget annat får dem att låta så högt, ingen plugg kan göra det här tricket.

Det andra som slukar headroom är ju clapen eller snaren som ligger ovanpå kicken. Välj ut en fin sen gör en kopia av den och släng på en BRA kompressor. Jag kör alltid en UAD 1176LN för den är den bästa kompressorn som nånsin gjorts tycker jag. Iaf så mosar du skiten ur clapen/snaren med supersnabb attack och release sen mixar du in det under originalet. Du kan använda flera olika snares/claps o sedan mosa dom parallellt också.

Sen har vi ju alla ljud som hamnar ovanpå kicken och clapen. Dom kommer att stångas med limitern och det är ju inte alls bra. Gör en kopia av kicken och korta ner den så att den bara är 1/64 del typ. Den använder du som trigger till alla kompressorers sidechain ingångar. Släng C5´s kompressor på alla kanaler som är höga i volym exakt där kicken slår, typ en bass. Kompressa med snabbaste attack och release så blir det lite mer osynligt (det kommer att höras men det låter bra och inte som Prydz - Call On Me). Threshold alltifrån 10 till -30dB, använd öronen och titta så att master limitern inte kompressar så mkt.

Sen rekommenderar jag att du köper ett UAD-2 kort med 1176LN, Precision Limiter, Precision Maximizer och Fatso till att börja med. Jag kör Fatson på mastern med bara input clipping delen aktiv och den härmar analogt rullband och packar ihop transienterna utan att kraja ljudet som "maximizers" gör. Sen in i Precision Limitern som tar upp till 3dB på de högsta partierna men stadigt runt 1dB. Maximizern brukar jag ha på synthbussen och den tjockar till ljudet ordentligt.

Med kick och clap tekniken och UAD pluggarna får jag efterblivet hög volym, mer än jag behöver. Har du inget UAD kan du tex köra distortion eller Voxengo Varisaturator på clapen och synthbussen och Voxengo Elephant på mastern. Ha limitern på från början när du proddar så hör du direkt när ljudet trasar till sig så du kan korrigera det med eq eller sidechain kompression på just det ljudet. Eller kanske ändra arret så att ljudet kommer på en annan sextondel eller så där de inte krockar.

Voilá. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack som fasen! Det är det bästa jag läst på mycket länge.

När du lägger upp det på det viset ser man hur enkel logiken för att få ut volym är. När man simmar runt i gröten mitt uppe i en mix tänker man inte praktiskt alla gånger, och då får man inte upp volymen. Lika väl som varje instrument ska ha ett eget frekvensband att spela i måste instrumenten vara utspridda rent dynamiskt över tid.

Man kan lätt "scanna" i vilka register man har mer att ge i volym genom att svepa över hela frekvensregistret med en EQ + 5-10 dB lagd innan master-limitern. Detta kan man sedan utnyttja för att få plats med stora tunga leadar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du några ljudexempel eller är det 100% teori som gäller för din del?

Det är lite svårt att värdera din expertis utan att få höra resultatet av detta hysteriska krånglande.

Jag är ingen expert och har inte släppt någonting, men jag har rätt bra koll efter 10 års hobby proddande. Känner lite duktiga producenter också som delat med sig av kunskapen. Men kicktricket är ett resultat av många timmar med mina experiment att få en massiv rackare som möblerar om innanmätet på golvet 😄

Det är inte ett dugg krångligt, du har väl varit med länge nog för att se det? Testa själv, du kommer inte att lyckas med att få en punchigare kick med högre volym. Det spelar ingen roll vilka pluggar du använder, ingen av dem eller alla tillsammans kan göra det här lilla mikrodynamiks-tricket 😛

1. Klipp upp kicken i bitar och normalisera. Snygga till nivåerna och processa den parallellt. Droppa på en hihat eller vad du nu gillar.

2. Bygg en snare / clap av några samplingar och processa parallellt så du har ett original och en helt platt, sen blanda.

3. Använd snabb sidechain kompression på element som ligger ovanpå kicken.

4. Biffa till synthbussen.

5. Släng på nån plugg på mastern som är bra på att packa peakar, jag tycker Voxengo Elephant 3 låter grymt bra.

6. Har du råd så köp ett UAD-2 (Nej jag jobbar inte för dem även om man skulle kunna tro det 😄 ). Fatso och 1176LN kan jag inte leva utan. Det är ju jul snart 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra i klippet, men det där kan man väl göra med bra grundljud, lite sidechainduckning och en L2:a på mastern?

Håller med , räcker med att mixa volymerna rätt för att få till det soundet du har. Alla har sina favoritsätt att jobba och

du har ju skapat en bra tutorial för dom som inte hållt på så länge och hittat sitt sätt att jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra i klippet, men det där kan man väl göra med bra grundljud, lite sidechainduckning och en L2:a på mastern?

Inte jag iaf 😛 Tycker L2 låter dåligt, distar alldeles för mycket för min smak. Då lär man ducka rejält isf 😛 Kicken är ju högre än det mesta utan att vara det minsta distad. Känns skönt att kunna vara vid industristandarden utan att det låter trasigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kicken är ju högre än det mesta utan att vara det minsta distad. Känns skönt att kunna vara vid industristandarden utan att det låter trasigt...

Fast låter du mixen ligga i " Industristandarden " finns det ju inget utrymme i mastringen för att eq:a och slutkomprimera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast låter du mixen ligga i " Industristandarden " finns det ju inget utrymme i mastringen för att eq:a och slutkomprimera.

Men jag vill inte kompressa mixen, jag har mina bästis Fatso. Jag skickar mixen till en kompis som har släppt i 15 år och ber han säga vilka frekvenser som är off och hur mycket, sen rättar jag till det i mixen i stället. Hade jag betalat för en mastring hade jag pyntat dubbelt, en gång får EQ inställningar och en gång för mastringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...