Jump to content
Annons

Skrota burken och köra externt ljudkort?


tamb

Recommended Posts

Tjena!

Jag har ett litet dilema... I veckan brann moderkortet upp på min inspelningsdator som jag har använt med ett internt EMU0404.

Det jag verkligen gillade med det kortet var de inbyggda effekterna vilket gjorde att man kunde få bra effekter i monitorn när man spelade in.

Som jag ser det har jag två alternativ

Köpa nytt moderkort, processor och minnen till min burk och köra på som tidigare.

Köpa externt ljudkort och använda min lilla laptop.

Finns det några nackdelar att spela in genom laptopen och vilket kort tror ni jag skulle gilla som var van med interna effekter? Kan tilläggas att jag har ett bra bordsmixerbord. Jag vill kunna spela in sång el- och ackegura samt koppla in midiklav.

Alla tips tages tacksamt emot!

mvh

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)

Jag skulle definitivt köra på att bygga en ny och om du har budget för det att köra på nya i7 processorn. Laptop är nog bra men det känns mer som nåt man använder i situationer där man inte kan släpa med sig för mycket hårdvara och typ för att jobba/finslipa på saker hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag har ett litet dilema... I veckan brann moderkortet upp på min inspelningsdator som jag har använt med ett internt EMU0404.

Det jag verkligen gillade med det kortet var de inbyggda effekterna vilket gjorde att man kunde få bra effekter i monitorn när man spelade in.

Som jag ser det har jag två alternativ

Köpa nytt moderkort, processor och minnen till min burk och köra på som tidigare.

Köpa externt ljudkort och använda min lilla laptop.

Finns det några nackdelar att spela in genom laptopen och vilket kort tror ni jag skulle gilla som var van med interna effekter? Kan tilläggas att jag har ett bra bordsmixerbord. Jag vill kunna spela in sång el- och ackegura samt koppla in midiklav.

Alla tips tages tacksamt emot!

mvh

Johan

Jag kör laptop (macbook pro), men det är bara för att jag har inspelningsstudion 2,5 mil bort och vill kunna ligga hemma i soffan och redigera i alla fall.

Jag tycker dock att det finns klara fördelar med stationär burk, bl.a. att man kan ha två fasta hårddiskar; en för operativ och program, och en för ljudfiler.

Sedan är det nog en smaksak om man vill ha internt eller externt ljudkort till datorn.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...