Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Bandets tredje demo Àr klar och för första gÄngen har vi anvÀnt trigg pÄ kagge och virvel. Det var mastringsteknikerns val, inte vÄrt. Det lÄter helt ok (sÀrskilt kaggarna blev flÀskiga och fina) men nÀr trummisen lirar en pressvirvel sÄ skiner virveltriggen igenom. Han har löst det genom att automatisera volymen sÄ att den stiger brant men det lÄter ÀndÄ inte som en "normal" pressvirvel. GÄr detta fixa till sÄhÀr i efterhand? Triggningen skedde med hjÀlp av Drumagog och i efterhand, alltsÄ inte under sjÀlva inspelningen. Vore bra med goda rÄd om hur man kan fÄ pressvirveln att lÄta mer naturlig. NÀsta gÄng inspelning blir det trigg direkt under inspelning. OM vi vÀljer att trigga alls vill sÀga.

Annons
Postat

Det gÄr att redigera ihop. Endera i ett midispÄr mot en sampler med samma ljud som Drumagog. Eller i ett ljudspÄr med separata samplingar som synnkroniseras mot vÄgformerna pÄ det ursprungliga virvelspÄret.

En ska man kan göra för att lÀtta upp det Àr att blanda trigg och direktljud. DÄ kan det till och med kÀnnas naturligt att triggen inte Àr med pÄ de svagare tillslagen.

Postat
MĂ„ste bara frĂ„ga vad pressvirvel Ă€r, har aldrig hör det förut. Är det som ghostnotes?

MVH

Anders

Nix, det Àr nÀr man inte "slÄr" slagen utan man lÄter balansen pÄ stocken bli avgörande och sedan pressar man om vartannat rytmiskt (lite "fuskvirvel", skulle jag kalla det)

SvĂ„rt att förklara, lĂ„ter ju konstigt Ă€n vilka ord man tar till, hoppas du anar vad jag menade â˜ș !

Postat
Nix, det Àr nÀr man inte "slÄr" slagen utan man lÄter balansen pÄ stocken bli avgörande och sedan pressar man om vartannat rytmiskt (lite "fuskvirvel", skulle jag kalla det)

SvĂ„rt att förklara, lĂ„ter ju konstigt Ă€n vilka ord man tar till, hoppas du anar vad jag menade 😑 !

Jag fattar inte, Àr ju inte trummis sjÀlv. NÄgon som har ljudexempel pÄ det?

MVH

Anders

Postat
Jag fattar inte, Àr ju inte trummis sjÀlv. NÄgon som har ljudexempel pÄ det?

MVH

Anders

Den blir jÀvligt tÀt...sÄ att sÀga!

Postat
Den blir jÀvligt tÀt...sÄ att sÀga!

😕 ? Jag ska frĂ„ga trummisen nĂ€sta gĂ„ng om han vet vad som menas sĂ„ kanske han kan visa mig.

MVH

Anders

• 2 veckor senare...
Postat
Det gÄr att redigera ihop. Endera i ett midispÄr mot en sampler med samma ljud som Drumagog. Eller i ett ljudspÄr med separata samplingar som synnkroniseras mot vÄgformerna pÄ det ursprungliga virvelspÄret.

Det dÀr fattade jag inte mycket av, kan du utveckla?

En ska man kan göra för att lÀtta upp det Àr att blanda trigg och direktljud. DÄ kan det till och med kÀnnas naturligt att triggen inte Àr med pÄ de svagare tillslagen.

Ja, sÄ mycket vet jag. Automatisering kanske?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.