Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Detta rör egentligen inte musik pÄ nÄgot sÀtt, men Àr inte medlem i nÄgot annat byggforum och litar pÄ uppgifterna jag fÄr hÀr ifrÄn.

Vi som bor överst i vÄr bostadsrÀtt har köpt loss vinden och har tÀnkt att bygga pÄ de befintliga lÀttbetongvÀggar som just nu Àr lÀgenhetsavskiljande. Jag har fÄtt i uppgift att kolla upp skillnaden melan 45 mm och 70 mm isolering vad gÀller ljudisolering.

Vi vill givetvis ha det sĂ„ bra som möjligt men Ă€r det ingen större skillnad sĂ„ Ă€r det smidigare för oss med 45mm. Är det nĂ„gon som vet hur stor skillnaden blir och hur det yttrar sig? Är det att tjockare isolering dĂ€mpar lĂ€gre i basen? Finns det nĂ„gra dokument eller siffror pĂ„ detta och om nĂ„gon vet var man hittar detta sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna lĂ€nka dit.

Tack för hjÀlpen.

Annons
Postat (redigerat)
Hej

Detta rör egentligen inte musik pÄ nÄgot sÀtt, men Àr inte medlem i nÄgot annat byggforum och litar pÄ uppgifterna jag fÄr hÀr ifrÄn.

Vi som bor överst i vÄr bostadsrÀtt har köpt loss vinden och har tÀnkt att bygga pÄ de befintliga lÀttbetongvÀggar som just nu Àr lÀgenhetsavskiljande. Jag har fÄtt i uppgift att kolla upp skillnaden melan 45 mm och 70 mm isolering vad gÀller ljudisolering.

Vi vill givetvis ha det sĂ„ bra som möjligt men Ă€r det ingen större skillnad sĂ„ Ă€r det smidigare för oss med 45mm. Är det nĂ„gon som vet hur stor skillnaden blir och hur det yttrar sig? Är det att tjockare isolering dĂ€mpar lĂ€gre i basen? Finns det nĂ„gra dokument eller siffror pĂ„ detta och om nĂ„gon vet var man hittar detta sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna lĂ€nka dit.

Tack för hjÀlpen.

Isoleringen i sig isolerar inte sÄ mycket (och framförallt inte i basen). Den Àr dÀr mest dÀr för att minimera resonanser i strukturen och mellan paneler. Massa (vikt) tjocklek, fysisk isolering frÄn andra ytor och framförallt hur tÀtt konstruktionen Àr byggd Àr de viktigaste faktorerna.

Redigerat av Gilbert
Postat

Du förtydligade ju i första inlĂ€gget annars tyckte jag att det var lite smĂ„kul att svara 25mm! â˜ș

/Jocke

Postat

SÄ sammanfattningsvis kan vi sÀga till byggarna att köra pÄ 45mm isolering, men att lÀgga krutet pÄ att fysisk isolering samt att hÄlla det tÀtt?

Finns det nÄgonstans dÀr man kan lÀsa sig till en skillnad mellan isoleringen utan att behöva vara nÄgot slags geni?

Postat (redigerat)

Tack! Dom bitarna har jag redan lÀst igenom faktiskt, men det var ett tag sedan.

Du har ju förstÄs helt rÀtt i vad du sÀger, jag skulle mest vilja veta vad skillnaden blir om jag, lÄt sÀga, har 2 cm luftspalt, 70 mm isolering och ett lager gips, jÀmfört med 2 cm luftspalt, 45 mm isolering och ett lager gips. Blir det ens mÀrkbart?

Jag menar du givetvis att bÄda vÀggarna Àr byggda efter konstens alla regler, dvs frikopplade frÄn tak och kolv med stepisol eller liknande, och helt tÀta.

Redigerat av Daniel
Frederik (oregistrerad)
Postat

Hej Daniel!

TyvÀrr har jag inget svar pÄ din frÄga. Jag hÄller sjÀlv pÄ att bygga en musikstudio.Inspelningsrum pÄ 10 kvm och kontrollrum pÄ 10 kvm.

Jag anvÀnder 70 mm reglar med stenull emellan. Jag blev avrÄdd frÄn att ha flera lager gipsskivor mot yttervÀggarna eftersom kylan flyttar sig mer inÄt i vÀggen dÄ. Men vad jag förstÄtt sÄ Àr det innervÀggar du skall isolera (?)

Nu tÀnker jag ha dubbla gipsskivor mot innervÀggaran, detta för att fÄ olika tjocka vÀggar i inspelningsrummet.

Jag har dessutom snedstÀllt 2 vÀggar sÄ att motstÄende vÀggar ej blir paralella. Detta för att undvika stÄende vÄgor.

Jag ville inte bygga ett rum i rummet som man gör dÄ man bygger en professionell musikstudio eftersom det dÄ inte blir myckat kvar av rumsytan.

Jag bor ensam i en stor fastighet sÄ jag kommer inte att störa nÄgon eller bli störd frÄn inkommande ljud. Vad jag har föstÄtt sÄ Àr det extremt noga med att tÀta mellan vÀggarna, i alla skarvar. Jag skall köpa mycket fogskum.

Jag har lÀst att man rekommenderar 95 mm reglar med 95 mm stenull av lÄg densitet emellan. I sÄ fall skulle 70 mm vara att föredra.

Mvh

Frederik

Postat

Har lÀst pÄ lite mer och insett att i det lÀge vi Àr nu kommer det att rÀcka med 45mm. Kommer troligtvis att istÀllet satsa pÄ tvÄlager gips om ett mot förmodan inte skulle rÀcka.

Frederik:

Kör för allt i vÀrlden inte pÄ fokskum om du ska tÀta! Det har dom anvÀnt pÄ vÄra befintliga avskiljande vÀggar pÄ nÄgra stÀllen och ljudet gÄr rakt igenom detta. Kör pÄ vanlig fog pÄ tub istÀllet.

Frederik (oregistrerad)
Postat

Hej Daniel!

Vad Àr det för skillnad pÄ Fogskum och vanlig fog pÄ tub?

Jag köpte fog pÄ tub. Jag kopplar pÄ en lÄng pip lÀngst ut.

Sedan nÀr jag trycker pÄ tuben nÀstan exploderar fogskummet ut.

Denna sort har jag.

Ang. stÄende vÄgor sÄ lÀr ju dessa minska med ett assymetriskt

Mvh

Thomas

Postat
Ang. stÄende vÄgor sÄ lÀr ju dessa minska med ett assymetriskt

Mvh

Thomas

Inte sÄ mycket som folk tror. Max 5-10% skillnad (amplitud & TR60), antalet stÄende vÄgor Àr oftast samma oavsett form (om samma volym) enl. de studier som gjorts (som jag sett*). De negativa konsekvenserna Àr oftast för stora i relation till detta.

* Master Handbook of Acoustics, (Everest, F Alton), sidan 282-285 (fjÀrde utgÄvan).

Postat
antalet stÄende vÄgor Àr oftast samma oavsett form (om samma volym) enl. de studier som gjorts (som jag sett*).

* Master Handbook of Acoustics, (Everest, F Alton), sidan 282-285 (fjÀrde utgÄvan).

AppropÄ det. SÄg en video med Ethan Winer och hans gubbar dÀr de visar pÄ utslÀckningar av frekvenser i ett vanligt symmetriskt rum som inte gÄr att hÀrleda till rummets dimensioner.

De ger dÀremot ingen förklaring till hur dessa uppstÄr.

videos6.jpg

Postat
AppropÄ det. SÄg en video med Ethan Winer och hans gubbar dÀr de visar pÄ utslÀckningar av frekvenser i ett vanligt symmetriskt rum som inte gÄr att hÀrleda till rummets dimensioner. De ger dÀremot ingen förklaring till hur dessa uppstÄr.

SBIR kanske...? (Har inte kollat.)

Postat
SBIR kanske...? (Har inte kollat.)

Som dÄ Àr beroende av avstÄndet mellan högtalare och vÀgg? RÀknar man med SBIR frÄn nÀrmaste reflekterande yta eller alla (sex) ytor i ett rektangulÀrt rum?

Deras huvudtes verkar vara att alla frekvenser slÀcks pÄ nÄgon plats i ett rum.

Ethan och gubbarna mÀter upp tre punkter varav en vid swetspot. De tvÄ andra ganska nÀra bakre vÀgg. Jag uppfattar det som att de valt de tre frekvenserna för att de inte ligger i nÀrheten av nÄgon av de axiala, tangentiala och.. obliqa (pÄ svenska?). Sedan har de spelat upp de frekvenserna genom högtalare och gÄtt runt i rummet med mÀtmick för att hitta dalar.

Postat
Som dÄ Àr beroende av avstÄndet mellan högtalare och vÀgg? RÀknar man med SBIR frÄn nÀrmaste reflekterande yta eller alla (sex) ytor i ett rektangulÀrt rum?

Deras huvudtes verkar vara att alla frekvenser slÀcks pÄ nÄgon plats i ett rum.

Ethan och gubbarna mÀter upp tre punkter varav en vid swetspot. De tvÄ andra ganska nÀra bakre vÀgg. Jag uppfattar det som att de valt de tre frekvenserna för att de inte ligger i nÀrheten av nÄgon av de axiala, tangentiala och.. obliqa (pÄ svenska?). Sedan har de spelat upp de frekvenserna genom högtalare och gÄtt runt i rummet med mÀtmick för att hitta dalar.

SBIR-relaterade dippar kan förekomma Àven efter tvÄ eller fler reflexer.

Postat
Hej Daniel!

Vad Àr det för skillnad pÄ Fogskum och vanlig fog pÄ tub?

Jag köpte fog pÄ tub. Jag kopplar pÄ en lÄng pip lÀngst ut.

Sedan nÀr jag trycker pÄ tuben nÀstan exploderar fogskummet ut.

Du ska inte ha den gula som expanderar, utan latexfog (den vita).

latexfog/acrylfog/akustikfog/mÄlarfog

http://www.byggmax.com/image/products/534x...110_534x534.jpg

http://www.k-rauta.se/Bilder/Artiklar_Inre...dax_250x529.jpg

http://www.miljoeogsundhed.dk/filarkiv/sikacryl_s.jpg

Inte fogskum som ser ut sÄ hÀr:

http://www.byggahus.se/attachments/forum/v...nd-fogskum2.jpg

Se bara till att komma djupt in i springor och hörn sÄ blir det inte nÄgra svaga punkter

Det jag mÀrkte var att ljudet gick rakt igenom fogskummet, det Àr ju sÄ sprött och lÀtt.

Postat
SBIR-relaterade dippar kan förekomma Àven efter tvÄ eller fler reflexer.

DĂ€r sa du nĂ„got. Att tĂ€nka akustik har hög aha-faktor. 😕

Har alltid tÀnkt mig att energin frÄn den reflekterade ljudvÄgen behöver vara ungefÀr lika stark som direktljudet frÄn högtalaren.

Men Àven nÀr ljudtrycket frÄn reflektionen Àr betydligt svagare uppstÄr en utslÀckning som i bÀsta/sÀmsta fall Àr hörbar.

Sorry att jag tog trÄden utanför Àmnet! Tror jag startar en ny trÄd om det hÀr.

Frederik (oregistrerad)
Postat

Hej Daniel!

Enl. en byggare jag kÀnner sÄ Àr ej Latexfog sÄ bra eftersom den torkar ut.

Det finns andra mer gummerande typer som Àr mer lÀmpliga

Mvh

Frederik

Postat

"""DÀr sa du nÄgot. Att tÀnka akustik har hög aha-faktor.

Har alltid tÀnkt mig att energin frÄn den reflekterade ljudvÄgen behöver vara ungefÀr lika stark som direktljudet frÄn högtalaren.

Men Àven nÀr ljudtrycket frÄn reflektionen Àr betydligt svagare uppstÄr en utslÀckning som i bÀsta/sÀmsta fall Àr hörbar."""

En total utslÀckning kan inte ske frÄn en reflekterande ljudvÄg, dÄ denna aldrig kan vara lika stark som direktljudet förstÄs.

Det finns inget material i som kan "skicka tillbaks" allt ljud.

Reflektioner i sig har fÄtt en riktigt dÄligt rykte::: burkigt, diffusioner, bla bla bla. En bra konserthall eller annat stÀlle dÀr livemusik spelas undviker definitivt inte reflektioner. Det gÀller bara att veta vilka man vill ha. DÀmpade rum dödar allt liv i alla instrument utom Casio CTK-460 möjligtvis. http://www.billebro.se/myshop/myshop_images/SY141.jpg

TÀnk dig att spela klassisk gitarr i ett totalt dÀmpat rum, det gÄr bort.

Mickestrang/ljudingenjör

Postat
"""DÀr sa du nÄgot. Att tÀnka akustik har hög aha-faktor.

Har alltid tÀnkt mig att energin frÄn den reflekterade ljudvÄgen behöver vara ungefÀr lika stark som direktljudet frÄn högtalaren.

Men Àven nÀr ljudtrycket frÄn reflektionen Àr betydligt svagare uppstÄr en utslÀckning som i bÀsta/sÀmsta fall Àr hörbar."""

En total utslÀckning kan inte ske frÄn en reflekterande ljudvÄg, dÄ denna aldrig kan vara lika stark som direktljudet förstÄs.

Det finns inget material i som kan "skicka tillbaks" allt ljud.

Reflektioner i sig har fÄtt en riktigt dÄligt rykte::: burkigt, diffusioner, bla bla bla. En bra konserthall eller annat stÀlle dÀr livemusik spelas undviker definitivt inte reflektioner. Det gÀller bara att veta vilka man vill ha. DÀmpade rum dödar allt liv i alla instrument utom Casio CTK-460 möjligtvis. http://www.billebro.se/myshop/myshop_images/SY141.jpg

TÀnk dig att spela klassisk gitarr i ett totalt dÀmpat rum, det gÄr bort.

Mickestrang/ljudingenjör

Du har en poÀng i det du skriver. Men varken jag eller nÄgon annan i trÄden har pratat totala utslÀckningar.

AngÄende reflektioner i större rum som konsertlokaler. Vi hamnar pÄ en annan nivÄ om man pratar rum i de storlekarna.

Starka reflektioner i smÄ rum (10 kvm eller mindre) Àr en annan femma och inget som passar klassisk gitarr.

VÀlkommen att diskutera vidare i trÄden om utslÀckningar i basregistret.

Postat
"""DÀr sa du nÄgot. Att tÀnka akustik har hög aha-faktor.

Har alltid tÀnkt mig att energin frÄn den reflekterade ljudvÄgen behöver vara ungefÀr lika stark som direktljudet frÄn högtalaren.

Men Àven nÀr ljudtrycket frÄn reflektionen Àr betydligt svagare uppstÄr en utslÀckning som i bÀsta/sÀmsta fall Àr hörbar."""

En total utslÀckning kan inte ske frÄn en reflekterande ljudvÄg, dÄ denna aldrig kan vara lika stark som direktljudet förstÄs.

Det finns inget material i som kan "skicka tillbaks" allt ljud.

Reflektioner i sig har fÄtt en riktigt dÄligt rykte::: burkigt, diffusioner, bla bla bla. En bra konserthall eller annat stÀlle dÀr livemusik spelas undviker definitivt inte reflektioner. Det gÀller bara att veta vilka man vill ha. DÀmpade rum dödar allt liv i alla instrument utom Casio CTK-460 möjligtvis. http://www.billebro.se/myshop/myshop_images/SY141.jpg

TÀnk dig att spela klassisk gitarr i ett totalt dÀmpat rum, det gÄr bort.

Mickestrang/ljudingenjör

Vi pratar nog om totalt olika saker nu... Ingen vettig mÀnniska föresprÄkar döda rum.

diffusioner

?

Frederik (oregistrerad)
Postat

Hej Daniel!

Tack för tipset med fogmassa i stÀllet för fogskum.

Jag skall snart kila fast observationsfönstret mellan inspelningsrum och kontrollrum.

Jag tÀnker fylla mellanrummen mellan fönsterkarm och befintlig vÀgg med fogmassa.

Det finns en del luft runt omkring som gör att karmen ej fÄr direktkontakt med vÀggen.

Skall jag dreva först med stenull?

Frederik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.