Daniel Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 Hej Detta rör egentligen inte musik pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, men Ă€r inte medlem i nĂ„got annat byggforum och litar pĂ„ uppgifterna jag fĂ„r hĂ€r ifrĂ„n. Vi som bor överst i vĂ„r bostadsrĂ€tt har köpt loss vinden och har tĂ€nkt att bygga pĂ„ de befintliga lĂ€ttbetongvĂ€ggar som just nu Ă€r lĂ€genhetsavskiljande. Jag har fĂ„tt i uppgift att kolla upp skillnaden melan 45 mm och 70 mm isolering vad gĂ€ller ljudisolering. Vi vill givetvis ha det sĂ„ bra som möjligt men Ă€r det ingen större skillnad sĂ„ Ă€r det smidigare för oss med 45mm. Ăr det nĂ„gon som vet hur stor skillnaden blir och hur det yttrar sig? Ăr det att tjockare isolering dĂ€mpar lĂ€gre i basen? Finns det nĂ„gra dokument eller siffror pĂ„ detta och om nĂ„gon vet var man hittar detta sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna lĂ€nka dit. Tack för hjĂ€lpen.
Gilbert Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 (redigerat) Hej Detta rör egentligen inte musik pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, men Ă€r inte medlem i nĂ„got annat byggforum och litar pĂ„ uppgifterna jag fĂ„r hĂ€r ifrĂ„n. Vi som bor överst i vĂ„r bostadsrĂ€tt har köpt loss vinden och har tĂ€nkt att bygga pĂ„ de befintliga lĂ€ttbetongvĂ€ggar som just nu Ă€r lĂ€genhetsavskiljande. Jag har fĂ„tt i uppgift att kolla upp skillnaden melan 45 mm och 70 mm isolering vad gĂ€ller ljudisolering. Vi vill givetvis ha det sĂ„ bra som möjligt men Ă€r det ingen större skillnad sĂ„ Ă€r det smidigare för oss med 45mm. Ăr det nĂ„gon som vet hur stor skillnaden blir och hur det yttrar sig? Ăr det att tjockare isolering dĂ€mpar lĂ€gre i basen? Finns det nĂ„gra dokument eller siffror pĂ„ detta och om nĂ„gon vet var man hittar detta sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna lĂ€nka dit. Tack för hjĂ€lpen. Isoleringen i sig isolerar inte sĂ„ mycket (och framförallt inte i basen). Den Ă€r dĂ€r mest dĂ€r för att minimera resonanser i strukturen och mellan paneler. Massa (vikt) tjocklek, fysisk isolering frĂ„n andra ytor och framförallt hur tĂ€tt konstruktionen Ă€r byggd Ă€r de viktigaste faktorerna. Redigerat 3 december 2009 av Gilbert
GĂ€st Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 Du förtydligade ju i första inlĂ€gget annars tyckte jag att det var lite smĂ„kul att svara 25mm! âșïž /Jocke
Daniel Postat 3 december 2009 TrÄdstartare Postat 3 december 2009 SÄ sammanfattningsvis kan vi sÀga till byggarna att köra pÄ 45mm isolering, men att lÀgga krutet pÄ att fysisk isolering samt att hÄlla det tÀtt? Finns det nÄgonstans dÀr man kan lÀsa sig till en skillnad mellan isoleringen utan att behöva vara nÄgot slags geni?
Gilbert Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 (redigerat) http://www.greengluecompany.com/fivePrinci...undproofing.php http://www.greengluecompany.com/understandingTripleLeaf.php Redigerat 3 december 2009 av Gilbert
Daniel Postat 3 december 2009 TrÄdstartare Postat 3 december 2009 (redigerat) Tack! Dom bitarna har jag redan lÀst igenom faktiskt, men det var ett tag sedan. Du har ju förstÄs helt rÀtt i vad du sÀger, jag skulle mest vilja veta vad skillnaden blir om jag, lÄt sÀga, har 2 cm luftspalt, 70 mm isolering och ett lager gips, jÀmfört med 2 cm luftspalt, 45 mm isolering och ett lager gips. Blir det ens mÀrkbart? Jag menar du givetvis att bÄda vÀggarna Àr byggda efter konstens alla regler, dvs frikopplade frÄn tak och kolv med stepisol eller liknande, och helt tÀta. Redigerat 3 december 2009 av Daniel
Daniel Postat 4 december 2009 TrÄdstartare Postat 4 december 2009 Bumpar denna lite dÄ jag behöver svar sÄ snart som möjligt.
Frederik (oregistrerad) Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 Hej Daniel! TyvÀrr har jag inget svar pÄ din frÄga. Jag hÄller sjÀlv pÄ att bygga en musikstudio.Inspelningsrum pÄ 10 kvm och kontrollrum pÄ 10 kvm. Jag anvÀnder 70 mm reglar med stenull emellan. Jag blev avrÄdd frÄn att ha flera lager gipsskivor mot yttervÀggarna eftersom kylan flyttar sig mer inÄt i vÀggen dÄ. Men vad jag förstÄtt sÄ Àr det innervÀggar du skall isolera (?) Nu tÀnker jag ha dubbla gipsskivor mot innervÀggaran, detta för att fÄ olika tjocka vÀggar i inspelningsrummet. Jag har dessutom snedstÀllt 2 vÀggar sÄ att motstÄende vÀggar ej blir paralella. Detta för att undvika stÄende vÄgor. Jag ville inte bygga ett rum i rummet som man gör dÄ man bygger en professionell musikstudio eftersom det dÄ inte blir myckat kvar av rumsytan. Jag bor ensam i en stor fastighet sÄ jag kommer inte att störa nÄgon eller bli störd frÄn inkommande ljud. Vad jag har föstÄtt sÄ Àr det extremt noga med att tÀta mellan vÀggarna, i alla skarvar. Jag skall köpa mycket fogskum. Jag har lÀst att man rekommenderar 95 mm reglar med 95 mm stenull av lÄg densitet emellan. I sÄ fall skulle 70 mm vara att föredra. Mvh Frederik
Gilbert Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 (redigerat) Jag har dessutom snedstÀllt 2 vÀggar sÄ att motstÄende vÀggar ej blir paralella. Detta för att undvika stÄende vÄgor. Icke parallella vÀggar förhindrar inte uppkomsten av stÄende vÄgor. https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=960602 https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=790195 Redigerat 6 december 2009 av Gilbert
Daniel Postat 8 december 2009 TrÄdstartare Postat 8 december 2009 Har lÀst pÄ lite mer och insett att i det lÀge vi Àr nu kommer det att rÀcka med 45mm. Kommer troligtvis att istÀllet satsa pÄ tvÄlager gips om ett mot förmodan inte skulle rÀcka. Frederik: Kör för allt i vÀrlden inte pÄ fokskum om du ska tÀta! Det har dom anvÀnt pÄ vÄra befintliga avskiljande vÀggar pÄ nÄgra stÀllen och ljudet gÄr rakt igenom detta. Kör pÄ vanlig fog pÄ tub istÀllet.
Frederik (oregistrerad) Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Hej Daniel! Vad Àr det för skillnad pÄ Fogskum och vanlig fog pÄ tub? Jag köpte fog pÄ tub. Jag kopplar pÄ en lÄng pip lÀngst ut. Sedan nÀr jag trycker pÄ tuben nÀstan exploderar fogskummet ut. Denna sort har jag. Ang. stÄende vÄgor sÄ lÀr ju dessa minska med ett assymetriskt Mvh Thomas
Gilbert Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Ang. stÄende vÄgor sÄ lÀr ju dessa minska med ett assymetriskt Mvh Thomas Inte sÄ mycket som folk tror. Max 5-10% skillnad (amplitud & TR60), antalet stÄende vÄgor Àr oftast samma oavsett form (om samma volym) enl. de studier som gjorts (som jag sett*). De negativa konsekvenserna Àr oftast för stora i relation till detta. * Master Handbook of Acoustics, (Everest, F Alton), sidan 282-285 (fjÀrde utgÄvan).
joachime Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 antalet stÄende vÄgor Àr oftast samma oavsett form (om samma volym) enl. de studier som gjorts (som jag sett*). * Master Handbook of Acoustics, (Everest, F Alton), sidan 282-285 (fjÀrde utgÄvan). AppropÄ det. SÄg en video med Ethan Winer och hans gubbar dÀr de visar pÄ utslÀckningar av frekvenser i ett vanligt symmetriskt rum som inte gÄr att hÀrleda till rummets dimensioner. De ger dÀremot ingen förklaring till hur dessa uppstÄr.
Gilbert Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 AppropÄ det. SÄg en video med Ethan Winer och hans gubbar dÀr de visar pÄ utslÀckningar av frekvenser i ett vanligt symmetriskt rum som inte gÄr att hÀrleda till rummets dimensioner. De ger dÀremot ingen förklaring till hur dessa uppstÄr. SBIR kanske...? (Har inte kollat.)
joachime Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 SBIR kanske...? (Har inte kollat.) Som dÄ Àr beroende av avstÄndet mellan högtalare och vÀgg? RÀknar man med SBIR frÄn nÀrmaste reflekterande yta eller alla (sex) ytor i ett rektangulÀrt rum? Deras huvudtes verkar vara att alla frekvenser slÀcks pÄ nÄgon plats i ett rum. Ethan och gubbarna mÀter upp tre punkter varav en vid swetspot. De tvÄ andra ganska nÀra bakre vÀgg. Jag uppfattar det som att de valt de tre frekvenserna för att de inte ligger i nÀrheten av nÄgon av de axiala, tangentiala och.. obliqa (pÄ svenska?). Sedan har de spelat upp de frekvenserna genom högtalare och gÄtt runt i rummet med mÀtmick för att hitta dalar.
Gilbert Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Som dÄ Àr beroende av avstÄndet mellan högtalare och vÀgg? RÀknar man med SBIR frÄn nÀrmaste reflekterande yta eller alla (sex) ytor i ett rektangulÀrt rum?Deras huvudtes verkar vara att alla frekvenser slÀcks pÄ nÄgon plats i ett rum. Ethan och gubbarna mÀter upp tre punkter varav en vid swetspot. De tvÄ andra ganska nÀra bakre vÀgg. Jag uppfattar det som att de valt de tre frekvenserna för att de inte ligger i nÀrheten av nÄgon av de axiala, tangentiala och.. obliqa (pÄ svenska?). Sedan har de spelat upp de frekvenserna genom högtalare och gÄtt runt i rummet med mÀtmick för att hitta dalar. SBIR-relaterade dippar kan förekomma Àven efter tvÄ eller fler reflexer.
Daniel Postat 10 december 2009 TrÄdstartare Postat 10 december 2009 Hej Daniel!Vad Àr det för skillnad pÄ Fogskum och vanlig fog pÄ tub? Jag köpte fog pÄ tub. Jag kopplar pÄ en lÄng pip lÀngst ut. Sedan nÀr jag trycker pÄ tuben nÀstan exploderar fogskummet ut. Du ska inte ha den gula som expanderar, utan latexfog (den vita). latexfog/acrylfog/akustikfog/mÄlarfog http://www.byggmax.com/image/products/534x...110_534x534.jpg http://www.k-rauta.se/Bilder/Artiklar_Inre...dax_250x529.jpg http://www.miljoeogsundhed.dk/filarkiv/sikacryl_s.jpg Inte fogskum som ser ut sÄ hÀr: http://www.byggahus.se/attachments/forum/v...nd-fogskum2.jpg Se bara till att komma djupt in i springor och hörn sÄ blir det inte nÄgra svaga punkter Det jag mÀrkte var att ljudet gick rakt igenom fogskummet, det Àr ju sÄ sprött och lÀtt.
joachime Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 SBIR-relaterade dippar kan förekomma Ă€ven efter tvĂ„ eller fler reflexer. DĂ€r sa du nĂ„got. Att tĂ€nka akustik har hög aha-faktor. đ Har alltid tĂ€nkt mig att energin frĂ„n den reflekterade ljudvĂ„gen behöver vara ungefĂ€r lika stark som direktljudet frĂ„n högtalaren. Men Ă€ven nĂ€r ljudtrycket frĂ„n reflektionen Ă€r betydligt svagare uppstĂ„r en utslĂ€ckning som i bĂ€sta/sĂ€msta fall Ă€r hörbar. Sorry att jag tog trĂ„den utanför Ă€mnet! Tror jag startar en ny trĂ„d om det hĂ€r.
Frederik (oregistrerad) Postat 11 december 2009 Postat 11 december 2009 Hej Daniel! Enl. en byggare jag kÀnner sÄ Àr ej Latexfog sÄ bra eftersom den torkar ut. Det finns andra mer gummerande typer som Àr mer lÀmpliga Mvh Frederik
mickestrang Postat 11 december 2009 Postat 11 december 2009 """DÀr sa du nÄgot. Att tÀnka akustik har hög aha-faktor. Har alltid tÀnkt mig att energin frÄn den reflekterade ljudvÄgen behöver vara ungefÀr lika stark som direktljudet frÄn högtalaren. Men Àven nÀr ljudtrycket frÄn reflektionen Àr betydligt svagare uppstÄr en utslÀckning som i bÀsta/sÀmsta fall Àr hörbar.""" En total utslÀckning kan inte ske frÄn en reflekterande ljudvÄg, dÄ denna aldrig kan vara lika stark som direktljudet förstÄs. Det finns inget material i som kan "skicka tillbaks" allt ljud. Reflektioner i sig har fÄtt en riktigt dÄligt rykte::: burkigt, diffusioner, bla bla bla. En bra konserthall eller annat stÀlle dÀr livemusik spelas undviker definitivt inte reflektioner. Det gÀller bara att veta vilka man vill ha. DÀmpade rum dödar allt liv i alla instrument utom Casio CTK-460 möjligtvis. http://www.billebro.se/myshop/myshop_images/SY141.jpg TÀnk dig att spela klassisk gitarr i ett totalt dÀmpat rum, det gÄr bort. Mickestrang/ljudingenjör
joachime Postat 11 december 2009 Postat 11 december 2009 """DÀr sa du nÄgot. Att tÀnka akustik har hög aha-faktor. Har alltid tÀnkt mig att energin frÄn den reflekterade ljudvÄgen behöver vara ungefÀr lika stark som direktljudet frÄn högtalaren. Men Àven nÀr ljudtrycket frÄn reflektionen Àr betydligt svagare uppstÄr en utslÀckning som i bÀsta/sÀmsta fall Àr hörbar.""" En total utslÀckning kan inte ske frÄn en reflekterande ljudvÄg, dÄ denna aldrig kan vara lika stark som direktljudet förstÄs. Det finns inget material i som kan "skicka tillbaks" allt ljud. Reflektioner i sig har fÄtt en riktigt dÄligt rykte::: burkigt, diffusioner, bla bla bla. En bra konserthall eller annat stÀlle dÀr livemusik spelas undviker definitivt inte reflektioner. Det gÀller bara att veta vilka man vill ha. DÀmpade rum dödar allt liv i alla instrument utom Casio CTK-460 möjligtvis. http://www.billebro.se/myshop/myshop_images/SY141.jpg TÀnk dig att spela klassisk gitarr i ett totalt dÀmpat rum, det gÄr bort. Mickestrang/ljudingenjör Du har en poÀng i det du skriver. Men varken jag eller nÄgon annan i trÄden har pratat totala utslÀckningar. AngÄende reflektioner i större rum som konsertlokaler. Vi hamnar pÄ en annan nivÄ om man pratar rum i de storlekarna. Starka reflektioner i smÄ rum (10 kvm eller mindre) Àr en annan femma och inget som passar klassisk gitarr. VÀlkommen att diskutera vidare i trÄden om utslÀckningar i basregistret.
Gilbert Postat 11 december 2009 Postat 11 december 2009 """DÀr sa du nÄgot. Att tÀnka akustik har hög aha-faktor. Har alltid tÀnkt mig att energin frÄn den reflekterade ljudvÄgen behöver vara ungefÀr lika stark som direktljudet frÄn högtalaren. Men Àven nÀr ljudtrycket frÄn reflektionen Àr betydligt svagare uppstÄr en utslÀckning som i bÀsta/sÀmsta fall Àr hörbar.""" En total utslÀckning kan inte ske frÄn en reflekterande ljudvÄg, dÄ denna aldrig kan vara lika stark som direktljudet förstÄs. Det finns inget material i som kan "skicka tillbaks" allt ljud. Reflektioner i sig har fÄtt en riktigt dÄligt rykte::: burkigt, diffusioner, bla bla bla. En bra konserthall eller annat stÀlle dÀr livemusik spelas undviker definitivt inte reflektioner. Det gÀller bara att veta vilka man vill ha. DÀmpade rum dödar allt liv i alla instrument utom Casio CTK-460 möjligtvis. http://www.billebro.se/myshop/myshop_images/SY141.jpg TÀnk dig att spela klassisk gitarr i ett totalt dÀmpat rum, det gÄr bort. Mickestrang/ljudingenjör Vi pratar nog om totalt olika saker nu... Ingen vettig mÀnniska föresprÄkar döda rum. diffusioner ?
Frederik (oregistrerad) Postat 13 december 2009 Postat 13 december 2009 Hej Daniel! Tack för tipset med fogmassa i stÀllet för fogskum. Jag skall snart kila fast observationsfönstret mellan inspelningsrum och kontrollrum. Jag tÀnker fylla mellanrummen mellan fönsterkarm och befintlig vÀgg med fogmassa. Det finns en del luft runt omkring som gör att karmen ej fÄr direktkontakt med vÀggen. Skall jag dreva först med stenull? Frederik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.