Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska bygga ihop en ny burk precis och moderkortet stödjer DDR2-minnen på antingen 667, 800 eller 1066 mhz.

Priskillnaden på dessa minnen är ganska stor om man kommer upp i storlekar och jag hade tänkt mig totalt 8GB minne.

Min fråga är därför, hur mycket skilland kommer jag märka i Cubase om jag väljer 667 framför 1066?

Blir prestandaskillnaden så stor att jag borde köpa 1066 för ca 2500:- framför 667 för kanske 1200:-??

(800mhz hamnar mitt emellan nånstans)

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Ska bygga ihop en ny burk precis och moderkortet stödjer DDR2-minnen på antingen 667, 800 eller 1066 mhz.

Priskillnaden på dessa minnen är ganska stor om man kommer upp i storlekar och jag hade tänkt mig totalt 8GB minne.

Min fråga är därför, hur mycket skilland kommer jag märka i Cubase om jag väljer 667 framför 1066?

Inte mycket, lägg pengarna på snabbare processor eller snabbare hårddiskar istället så märker du en större skillnad.

Postat

Med tanke på att allt passerar minnena, så är det mindre smart att köra med långsammare minnen än vad bussen tillåter. Det gör att du får en flaskhals där. Har du dessutom en flerkärning CPU, så ska kärnorna dela på bussens hastighet och du får inte ut högsta möjliga hastighet där heller.

Jag vill nog påstå att busshastigheten gör större skillnad än att gå upp ett steg i CPU-hastighet.

Postat
Jag vill nog påstå att busshastigheten gör större skillnad än att gå upp ett steg i CPU-hastighet.

Fast då påstår du fel, iaf i de flesta fall..

Postat
Nej.

Jo som sagt visst påverkas prestandan av olika snabba minnen men oftast inte lika mycket som av processorna eller hårddiskarna där man verkligen märker en tydlig skillnad mellan olika snabba modeller. Ju bättre processor man har desto mer internt cacheminen har den oftast och det minnet är oftast betydligt viktigare än det externa minnet när det gäller prestanda. IAF om man jämför med lika mycket minne, för storleken på minnet är nästan alltid viktigare än hastigheten..

Postat
Så Martin Walker (SOS) pratar i nattmössan då?

Det var ju Scott Child som hade testat och jag antar att Kontakt inte ens var helt optimerat för QC processorer när han gjorde testet..

Postat
Det var ju Scott Child som hade testat och jag antar att Kontakt inte ens var helt optimerat för QC processorer när han gjorde testet..

Men det var SOS jag länkade till... Så du antar som du behagar och plötsligt förlorar dessa testresultat allt värde?

Postat
Jo som sagt visst påverkas prestandan av olika snabba minnen men oftast inte lika mycket som av processorna eller hårddiskarna där man verkligen märker en tydlig skillnad mellan olika snabba modeller. Ju bättre processor man har desto mer internt cacheminen har den oftast och det minnet är oftast betydligt viktigare än det externa minnet när det gäller prestanda. IAF om man jämför med lika mycket minne, för storleken på minnet är nästan alltid viktigare än hastigheten..

Cacheminnet räcker inte långt för att skyffla audio hit och dit... 😳

Kan ju också nämna att jag har praktisk erfarenhet av just busshastighetens betydelse. För flera år sedan uppgraderade jag datorn och bytte CPU först, till en betydligt snabbare - men det gjorde mycket mindre skillnad än jag hade hoppats. Jag hade då kört vidare ett tag med minnena från den föregående maskinen, så de var omkring hälften så snabba som bussen tillät. När jag ett par veckor senare bytte till minnen med samma hasighet som bussens maxhastighet, så blev det däremot en hisklig skillnad i antal spår och pluggar som gick att köra.

Postat

Så vi är på det stora överens om att högre mhz är bra, men är det så pass avgörande att jag bör betala 1500:- mer för samma mängd minne?

Postat
Så vi är på det stora överens om att högre mhz är bra, men är det så pass avgörande att jag bör betala 1500:- mer för samma mängd minne?

Nej säger jag. Om du istället lägger de pengarna på en snabb hårddisk till eller en kvickare processor så får du mer bang for the buck nu, sen kan du köpa snabbare minne när priset gått ned ordentligt på minnena vilket brukar ske...

Postat

Tanken är att köpa följande:

Moderkort Asus M4A78 PRO (max 16GB RAM, 4 DIMM) 799

Processor AMD ATHLON II X2 250, SOCKET AM3, Boxed m. fläkt (3,0Ghz) 649

Minnen Kingston HyperX 4096MB DDR2 PC2-8500 1066MHz (KHX8500D2K2/4G) (2x2048MB) 1195

Minnen Kingston HyperX 4096MB DDR2 PC2-8500 1066MHz (KHX8500D2K2/4G) (2x2048MB) 1195

Alt på minne är Kingston 4096MB DDR2 800MHz (KTH-ZD8000C6/4G) 2695:-

för att kunna få 4GB i en enda pinne och därmed kunna maxa upp till totalt 16GB som moderkortet stöder, men 4gb-pinnar finns bara i 800MHz och inte 1066MHz...

Postat
Nej säger jag. Om du istället lägger de pengarna på en snabb hårddisk till eller en kvickare processor så får du mer bang for the buck nu, sen kan du köpa snabbare minne när priset gått ned ordentligt på minnena vilket brukar ske...

Det hade ju enligt dig i princip ingen betydelse med minneshastigheten - men nu ska han byta när de går ner i pris - och därmed i stort sett slänga pengarna i sjön för de slöa minnen som han köper från början och som ingen vill köpa begagnade när de snabbare har gått ner i pris... Har det större effekt på hastigheten när de går ner i pris, menar du - eller...? 😄

Postat
Tanken är att köpa följande:

Moderkort Asus M4A78 PRO (max 16GB RAM, 4 DIMM) 799

Processor AMD ATHLON II X2 250, SOCKET AM3, Boxed m. fläkt (3,0Ghz) 649

Alt på minne är Kingston 4096MB DDR2 800MHz (KTH-ZD8000C6/4G) 2695:-

för att kunna få 4GB i en enda pinne och därmed kunna maxa upp till totalt 16GB som moderkortet stöder, men 4gb-pinnar finns bara i 800MHz och inte 1066MHz...

Lite sjukt att betala så mycket mer för minnena än för processorn, jag skulle själv undvika AMD och hela bygget låter väldigt obalanserat...

Postat (redigerat)

Nu läste jag precis, väldigt skumt dock, att om man kör 1066-minnen är det max 2GB. Vill man ha mer minne, upp till 16GB funkar bara 667/800-minnen.... Så det får väl bli 8 eller 16GB 800-minnen helt enkelt...

Vad beror detta på tro?

And I quote:

"Maximum Memory: 2 GB using DDR2-1066 in one DIMM channel

16 GB using DDR2-667/800"

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurat...;submit1=Search

Redigerat av Dj_Aladdin
Postat
Det hade ju enligt dig i princip ingen betydelse med minneshastigheten - men nu ska han byta när de går ner i pris - och därmed i stort sett slänga pengarna i sjön för de slöa minnen som han köper från början och som ingen vill köpa begagnade när de snabbare har gått ner i pris... Har det större effekt på hastigheten när de går ner i pris, menar du - eller...? 😄

Det handlar ju om max bang för bucksen NU! Fast när jag såg hans förslag så blev jag funderande, varför inte bara köpa en billig färdig dator istället...

Postat
Lite sjukt att betala så mycket mer för minnena än för processorn, jag skulle själv undvika AMD och hela bygget låter väldigt obalanserat...

Vad är det som inte låter bra menar du? Tyckte jag hittat rätt bra komponenter till en Cubasedator?

Upplys och lär mig gärna =)

Postat
Det handlar ju om max bang för bucksen NU! Fast när jag såg hans förslag så blev jag funderande, varför inte bara köpa en billig färdig dator istället...

Du hittar ingen "billig" dator med 64-propp på minst 3 Ghz och moderkort som stödjer minimum 8GB och 64-bitars.

Dessutom har jag ju redan en bra musikdator som jag vill uppgradera, övriga delar som grafikkort, ljudkort, diskar osv har jag redan och är nöjd med...

Postat
Nu läste jag precis, väldigt skumt dock, att om man kör 1066-minnen är det max 2GB. Vill man ha mer minne, upp till 16GB funkar bara 667/800-minnen.... Så det får väl bli 8 eller 16GB 800-minnen helt enkelt...

Vad beror detta på tro?

Det beror säkert på AMD - för några sådana begränsningar har jag aldrig sett med Intel.

Det känns, som Glaskatten säger, inte som någon klockren lösning precis... 😄

Postat
Vad är det som inte låter bra menar du? Tyckte jag hittat rätt bra komponenter till en Cubasedator?

Upplys och lär mig gärna =)

JA det finns ju bättre moderkort och bättre processorer för inte mycket mer och du kan ju köpa en färdig QuadCoredator för obetydligt mer än vad ditt väsentligt sämre hemmabygge kommer att kosta. Väntar du till efter jul så kommer det både nya processorer och priserna lär gå ned mer..

Postat
Det beror säkert på AMD - för några sådana begränsningar har jag aldrig sett med Intel.

Det känns, som Glaskatten säger, inte som någon klockren lösning precis... 😄

Det är moderkortet som sätter den gränsen, inte processorn, jag kan ju välja en Intelpropp istället om det är så, inget är ju köpt ännu.

Men jag förstor nog inte vad det är som inte är klockrent? Ett moderkort med möjligheter, en snabb 64-bitarspropp och mycket snabbt minne, allt kompatibelt med varandra. Vad är det som inte är bra?

Och gärna konkret exempel om möjligt på alt val utan att det drar iväg satan med cash...

Postat (redigerat)
JA det finns ju bättre moderkort och bättre processorer för inte mycket mer och du kan ju köpa en färdig QuadCoredator för obetydligt mer än vad ditt väsentligt sämre hemmabygge kommer att kosta. Väntar du till efter jul så kommer det både nya processorer och priserna lär gå ned mer..

Billigaste 64-bitarssystem med stöd för minst 8GB minne jag har hittat kostar 12 000:-

Det är inte "obetydligt" mer för mig...

Men vet du nåt som intr jag vet, show me some links 😄

Redigerat av Dj_Aladdin
Postat
Billigaste 64-bitarssystem med stöd för minst 8GB minne jag har hittat kostar 12 000:-

Det är inte "obetydligt" mer för mig...

Men vet du nåt som intr jag vet, show me some links 😄

Finns väl ganska många sådana som kostar mindre än 12000 här är ett byggsjälv paket från Dustin för 6995 http://www.dustinhome.se/pd_5010199943.aspx, såg att elgiganten hade något liknande färdigbyggt för 7995:-

Postat
Finns väl ganska många sådana som kostar mindre än 12000 här är ett byggsjälv paket från Dustin för 6995 http://www.dustinhome.se/pd_5010199943.aspx, såg att elgiganten hade något liknande färdigbyggt för 7995:-

Well, det handlar om ca 3000:- extra men då få en helt färdig dator, dessutom kan man ju sälja de delarna man inte behöver igen på tex Tradera.... Tål att funderas på...

Tack för tipset.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.