Jump to content
Annons

Ännu en nybörjare


jormarjormar

Recommended Posts

Hejsan,

jag har sökt runt i forumet men inte riktigt fått något bra svar på de frågorna jag har.

1. Hur gör om jag vill spela in sång och instrument på min macbook?

2. Ska jag köpa ett ljudinterface som jag sedan kopplar till en mixer, eller ska man koppla ett externt ljudkort direkt in i datorn och använda sig av mjukvarans digitala "mixerbord"?

3. Jag har en budget på 2000-3000 kr, vad ska jag köpa?

4. Hur ska jag koppla den kompletta utrustningen sedan? Illustrera gärna med en bild eller text: till ex: ljudkort > mixer -(Hörlurar/monitorer) > dator -(Datormus)

Redigerat av jormarjormar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan,

jag har sökt runt i forumet men inte riktigt fått något bra svar på de frågorna jag har.

1. Hur gör om jag vill spela in sång och instrument på min macbook?

2. Ska jag köpa ett ljudinterface som jag sedan kopplar till en mixer, eller ska man koppla ett externt ljudkort direkt in i datorn och använda sig av mjukvarans digitala "mixerbord"?

3. Jag har en budget på 2000-3000 kr, vad ska jag köpa?

4. Hur ska jag koppla den kompletta utrustningen sedan? Illustrera gärna med en bild eller text: till ex: ljudkort > mixer -(Hörlurar/monitorer) > dator -(Datormus)

Har kollat lite på den här, men jag vet inte om jag måste koppla den till en mixer innan...?

http://www.thomann.de/se/rme_fireface_800.htm

Med en budget på 2000 - 3000 kronor bör du köpa ett annat ljudkort än det för 1177 euro.

Hur många saker ska spelas in i taget? Bara sång och kanske ett instrument, eller tänker du spela in hela bandet samtidigt?

Vad för mikrofon(er) har du? Behöver du fantommatning? En del ljudkort har bra mick-ingångar, med eller utan fantommatning. Men med andra ljudkort måste du komplettera med mick-preamps.

Mixerbord är rätt ovanligt i hemmastudionmiljö. Man mixar i datorn så att säga. (När man köper ljudkort får man ofta med light-version av någon daw/mixerprogram.)

Ljudkortet är navet dit allt kopplas:

- mick/instrument till ljudkortets ingångar

- monitorer/lurar till ljudkortets utgångar/hörlursuttag

- datorn till ljudkortets firewire/USB

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

jag har sökt runt i forumet men inte riktigt fått något bra svar på de frågorna jag har.

1. Hur gör om jag vill spela in sång och instrument på min macbook?

2. Ska jag köpa ett ljudinterface som jag sedan kopplar till en mixer, eller ska man koppla ett externt ljudkort direkt in i datorn och använda sig av mjukvarans digitala "mixerbord"?

3. Jag har en budget på 2000-3000 kr, vad ska jag köpa?

4. Hur ska jag koppla den kompletta utrustningen sedan? Illustrera gärna med en bild eller text: till ex: ljudkort > mixer -(Hörlurar/monitorer) > dator -(Datormus)

Har kollat lite på den här, men jag vet inte om jag måste koppla den till en mixer innan...?

http://www.thomann.de/se/rme_fireface_800.htm

1. Jag har inte mac men jag tror att du kan använda garageband som ett enkelt inspelningsproblem.

2. Antingen köper du ett ljudkort med många ingångar och mixar i datorn eller så köper du ett ljudkort med få ingångar samt en mixer. Fast du kan såklart använda mixern med ett ljudkort med många ingångar också.

3. Nyare macbook saknar firewire. Om du inte har firewire måste du köpa ett USB-kort. Kolla runt lite här: http://www.thomann.de/se/usb_ljudinterface.html.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar! Det uppskattas.

Jag hade tänkt spela in sång, gitarr och bas. Men det vore trevligt att i alla fall 2 mik ingångar så jag kan spela in en lättare trumversion också. och jag råkade visst kolla fel på priset, trodde det var 1177 SEK :rolleyes:

Skicka gärna länkar till nåt ljudkort som ni tror skulle passa. Högst 2000, (Med tanke på att jag också måste köpa sladdar, betala frakt, osv.)

Edit:

Fantommatning och mick-preamps är som kinesiska för mig. Förstår inte riktigt vad du menar. Men länka gärna till nåt ljudinterface som jag slipper tänka på för avancerade grejer eller säg vad jag ska kolla efter.

Redigerat av jormarjormar
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry för dubbel-post, men vad tror ni om den här?

http://www.thomann.de/se/presonus_inspire.htm

eller är den här bättre?

TERRATEC PHASE X 24 FW - XTENDED

länk nr2 funkade inte

men om inte det strular mellan din dator å ljudkortet av nån anledning så verkar presonuskortet räcka utmärkt till det du ska göra

det har tydligen fantommatning också - dvs ström som driver vissa typer av mikrofoner (läs bra sångmick)

preamps är engelska för förförstärkare - dvs det som förstärker signalen från micken in vidare i ljudkortet

framgick inte vilken programvara som följde med men du har ju alltid reaper att ladda ner http://www.reaper.fm

Link to comment
Dela på andra sajter

annars rekomenderar jag att du kör på garageband, riktigt trevligt och lätt förståligt program! Inspiren såg lätt och användarvänlig ut, enda jag tänke på var att den inte har midi, alltså det du kan koppla in ett klaviatur (synt) i datorn och spela pianon och andra syntar genom datorn... men det kanske inte du är ute efter. Har du en mick eller är du ute efter att köpa det också?

Link to comment
Dela på andra sajter

annars rekomenderar jag att du kör på garageband, riktigt trevligt och lätt förståligt program! Inspiren såg lätt och användarvänlig ut, enda jag tänke på var att den inte har midi, alltså det du kan koppla in ett klaviatur (synt) i datorn och spela pianon och andra syntar genom datorn... men det kanske inte du är ute efter. Har du en mick eller är du ute efter att köpa det också?

Funkar det inte lika bra att koppla in en midi-klaviatur direkt in i datorn via USB i värsta fall? Tror inte jag kommer använda den så överdrivet mycket dock.

Redigerat av jormarjormar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...