Jump to content
Annons

25 Hz studiomonitor (låg frekvens - hög frekvent frekvensområde)


Huygens

Recommended Posts

Ett digitalpiano ska efterlikna ett riktigt piano. Sista oktaven från låga A till näst låga A ligger mellan 27 Hz - 55 Hz.

Digitalpianot har XLR3-utgångar.

Användningsfallet är ett medelstort vardagsrum i en vanlig villa.

Var får jag tag på studiomonitorer som har ett frekvensomfång / frekvensområde mellan 25 Hz - 10000 Hz (gärna upp till 20000 Hz)?

Wikipedia - Pianoklaviatur (längst ner) med frekvenser/tangent

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antingen kör du med fullrange monitorer (som kostar en rejäl slant) eller så kör du med lite billigare monitorer - och en sub till dem för att få med det lägsta. Sedan är det förstås inte så att en monitor tvärdör vid 40Hz om den går dit enligt specifikationen, utan det är där den har fallit 3dB typ - och du kommer ändå att höra ljudet en bit ner under det även om det blir svagare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på att man ska ha ett par hyfsat bra monitorer som man kör fullrange, de behöver inte vara så stora, sen kan man ha en enklare hemstereosub till det. Riktiga referns studiosubbar kostar väl nåt enormt, har ingen koll på det. Många tycker sub är onödigt, jag tycker allt blir bättre och mjukar med sub. naturligtvis ska man vara försiktig att gasa subben för mycket.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är det förstås inte så att en monitor tvärdör vid 40Hz om den går dit enligt specifikationen, utan det är där den har fallit 3dB typ - och du kommer ändå att höra ljudet en bit ner under det även om det blir svagare.

Ok, tack, det hade jag nog inte riktigt förstått.

Om vi antar att jag köper en monitor som har frekvensomfång 60 Hz - 20 kHz (dvs har fallit 3 dB vid 60 Hz), hur många dB kan jag anta att ljudvolymen fallit för frekvenser på 25 Hz, i förhållande till frekvenser runt 440 Hz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ok, tack, det hade jag nog inte riktigt förstått.

Om vi antar att jag köper en monitor som har frekvensomfång 60 Hz - 20 kHz (dvs har fallit 3 dB vid 60 Hz), hur många dB kan jag anta att ljudvolymen fallit för frekvenser på 25 Hz, i förhållande till frekvenser runt 440 Hz?

Svårt att säga eftersom det beror på monitorernas egenskaper och rummet de spelar i.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...