Jump to content
Annons

När använda Direct Monitoring?


DanceMannen

Recommended Posts

Hej

Har en fråga om Direct Monitoring.

Direct monitoring är enligt vad jag förstår att lyssningsignalen aldrig passerar inspelningsprogrammet utan skickas direkt till en utgång. Det bör med andra ord vara "ofärgad" och utan delay om jag förstår saken rätt. Vad jag undrar när folk mest använder DM? Alltså i vilka situationer är det att föredra. Jag har inte jobbat med det alls, och vill få mer koll hur det fungerar. Lite tips/idéer mottas tacksamt.

Direct effect confetti!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och tack för svar.

Ja, det låter ju vettigt:)

Antar att det kanske är fråga om tycke och smak, vissa föredrar ju viss delay i lurarna när de sjunger (hör sig själva). Eller blandar jag ihop det nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns de som föredrar ett reverb i lurarna medan de spelar in sång (delay är nog mindre lyckat, tror jag...), men då får man köra utan Direct Monitoring och leva med den latency som man får då. Med Direct Monitoring slipper man ju ifrån latency vid audioinspelning, så det är väldigt trevligt att ha det. 😄

Sedan finns det numera andra möjligheter, eftersom många ljudkort har inbyggd routing/mixer, som tillåter att man exempelvis kan få ut det inkommande ljudet direkt till lyssningen - utan att ens gå in till datorn och vända innan effekter o dyl där. I så fall kan man ju trixa till det på andra sätt - och få lyssningen direkt i ljudkortets routing - och dessutom få tillbaks ett reverb från DAW-programmet. Det som är viktigt då, är att man stänger av direktljudet och bara tar ut reverbet till lyssninen. Reverbet får förstås den normala latency-fördröjningen, men direktljudet kommer omedelbart - och så länge det inte är allt för lång latency, så känns också reverbet fullt normalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns de som föredrar ett reverb i lurarna medan de spelar in sång (delay är nog mindre lyckat, tror jag...), men då får man köra utan Direct Monitoring och leva med den latency som man får då. Med Direct Monitoring slipper man ju ifrån latency vid audioinspelning, så det är väldigt trevligt att ha det. 😄

Sedan finns det numera andra möjligheter, eftersom många ljudkort har inbyggd routing/mixer, som tillåter att man exempelvis kan få ut det inkommande ljudet direkt till lyssningen - utan att ens gå in till datorn och vända innan effekter o dyl där. I så fall kan man ju trixa till det på andra sätt - och få lyssningen direkt i ljudkortets routing - och dessutom få tillbaks ett reverb från DAW-programmet. Det som är viktigt då, är att man stänger av direktljudet och bara tar ut reverbet till lyssninen. Reverbet får förstås den normala latency-fördröjningen, men direktljudet kommer omedelbart - och så länge det inte är allt för lång latency, så känns också reverbet fullt normalt.

Tack Claes.

Ska ta med mig detta:) Alltid lär man sig något nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Tja med ett konnekt6 kort så finns det ju ett inbyggt reverb som man kan köra direct med utan något knas. Om du har ljud/kortpreamp med det så använd det. Eller om du tänker skaffa nytt kort så kan det vara värt kolla om det finns med ett reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja med ett konnekt6 kort så finns det ju ett inbyggt reverb som man kan köra direct med utan något knas. Om du har ljud/kortpreamp med det så använd det. Eller om du tänker skaffa nytt kort så kan det vara värt kolla om det finns med ett reverb.

Jag har ett 1616m via Cardbus nu, men det måste nog säljas då jag precis köpt ny laptop (Expresscard). Lutar åt ett EMU 0404 USB 2.0, då jag har fått möjlighet att köpa ett till ett kanonpris. Vad tror du om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

6ms latency vid sångpålägg är knappast märkbart. 😛

Jo - när man sjunger själv och har en latency på 6ms i lurarna, så kan det vara lite irriterande, men man kan lära sig leva med det eftersom det inte är katastrofalt illa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja med ett konnekt6 kort så finns det ju ett inbyggt reverb som man kan köra direct med utan något knas. Om du har ljud/kortpreamp med det så använd det. Eller om du tänker skaffa nytt kort så kan det vara värt kolla om det finns med ett reverb.

Jäpp! Med ljudkort som har inbyggd effektenhet som man kan skicka ut i sin medhörning, så blir det ett helt annat läge och man slipper helt ifrån att trixa med DAW-programmet. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock så finns det vissa som föredrar mjukvarulyssning kontra direktlyssning just pg.a det delayet som blir. Så ja, delay kan vara nått man vill ha på sin lyssning. Har jobbat med flera sångare som, vid direktlyssning klagar på att de inte hör sig själva för de är vana att ha en fördröjning på några millisekunder. Det är hjärnan som spelar ett spratt. Om ni behöver längre förklaring kan jag skriva det sen när jag inte sitter och skriver via min mobil 😛 lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns de som föredrar ett reverb i lurarna medan de spelar in sång (delay är nog mindre lyckat, tror jag...), men då får man köra utan Direct Monitoring och leva med den latency som man får då. Med Direct Monitoring slipper man ju ifrån latency vid audioinspelning, så det är väldigt trevligt att ha det. 😛

Man kan fortfarande låta den torra signalen gå via DM, och släppa in lite blött reverb från programmet. Lite delay på reverbet gör ingenting. 😑

EDIT: Oj, såg att du skrev det i stycket under. Ja det brukar ju finnas en mjukvarumixer som följer med kortet.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...