Jump to content
Annons

Vilket ljudkort ska jag välja av dessa 2


Janoos

Recommended Posts

Annons

Bäst ljud på vilket sätt?

Mikrofonförstärkarna? Signal/brusförhållanden? Högsta möjliga bitdjup/samplingsfrekvens?

Vad har du för egentliga behov / krav på ditt ljudkort? Jag tänkte eftersom du jämför ett 96kHz USB-kort med optisk digital in/ut och ett 192kHz Firewire-kort med inbyggt TC-reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst ljud på vilket sätt?

Mikrofonförstärkarna? Signal/brusförhållanden? Högsta möjliga bitdjup/samplingsfrekvens?

Vad har du för egentliga behov / krav på ditt ljudkort? Jag tänkte eftersom du jämför ett 96kHz USB-kort med optisk digital in/ut och ett 192kHz Firewire-kort med inbyggt TC-reverb.

Den med bäst signal/brusförhållanden och högsta bitdjup för jag har en extern bra preamp redan.

Det behöver inte vara just något av dom ljudkorten, jag behöver bara ett bra ljudkort som ligger på ca 2000 kronor som ger mig så bra ljud som möjligt.

Behöver bara en mikrofon ingång (Midi är inget måste, men ett +).

Det jag ska använda ljudkortet till är sång, och grejerna jag ska koppla ihop ljudkorten med är en Neumann tlm103 mikrofon och en golden pre73 preamp.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Konnekt 6 är snyggare än Kakgången.

Ja jo, men detta är inte top model interface, bryr mig inte om hur dom der ut...

Som sagt: Det behöver inte vara just något av dom ljudkorten, jag behöver bara ett bra ljudkort som ligger på ca 2000 kronor som ger mig så bra ljud som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

det är väldigt subjektiv att säga vilken som är bäst!

AD - DA omvandlare är bra på alla

Vissa har mer funktioner hårdvarumässigt, volymkontroller, 48V fantom matning etc...

Det finns mjukvarumixers i alla

Drivrutiner är stabila för alla

Så det är mer en smaksak!!!

okej, tack !! men vilket är bäst ? 😆, tänkte beställa nu ikväll/imorgon bitti
Link to comment
Dela på andra sajter

det är väldigt subjektiv att säga vilken som är bäst!

AD - DA omvandlare är bra på alla

Vissa har mer funktioner hårdvarumässigt, volymkontroller, 48V fantom matning etc...

Det finns mjukvarumixers i alla

Drivrutiner är stabila för alla

Så det är mer en smaksak!!!

Så man skulle kunna säga att alla hade gett mig lika bra ljud om jag bara ska använda ljudkortet till att spela in sång och bara använder en ingång?

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

du kommer inte höra skillnaden av ad da omvandlare, i och med även resterande kretsar oxå måste vara anpassade och hur man har implementerat komponenter!

Av de 4 jag nämnde ovan är alla så gott som lika bra när det gäller att omvandla ljud från analogt till digitalt

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Personligen är jag mest intresserad av Konnekt 6 av följande skäl.

1. Konnekt 6 har en förpackning som passar bra hemma hos mig.

2. Monoknapp, äntligen.

3. Stora tydliga ingångsledmätare

4. Separata volymkontroller för monitorer och hörlurar.

5. FW, föredrar det framför USB.

6. TC har genom alla år jag jobbat med musik gjort kvalitetsprodukter.

7. Snyggt interface. 😛

Så arbetsmässigt tycker jag TC verkar bäst. M-Audio eller ESI är nästa samma sak kan man säga.

Echo har en annan vinkling. Kompakt bygge med för den resande. Dock bör man kolla att man kan ansluta två lite större telejack (alltså den del som är ovanför själve mojutten man stoppar in i hålet) samtidigt. Ser redigt trångt ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

ju mindre rattar etc på ett ljudkort desto mindre störningar....så på det viset är echo audiofire2 bäst!!!

men Konnekt är helt oK!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om du köpt ännu... men om inte så... Om det nu inte måste vara Firewire kort så kolla in EMU 0404 USB 2.0.

Fast jag minns inte riktigt vilka krav du hade. Men det verkar vara ett kanonkort med bra mjukvarupakut till (SONAR LE, Cubase LE m fl).

http://www.emu.com/products/product.asp?ca...p;product=15185

Finns i vitt också om man nu inte gillar kommunistgrått;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...