Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har en rätt juste processor (AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.2Ghz) som jag tänkte använda i en dator jag skall bygga för inspelning.

Jag har läst en del på nätet om datorbygge för musikinspelning och det är en del saker jag snappat upp. Tex påstår en del att man skall välja moderkort utan grafik och ljud integrerat på kortet för att undvika ev konflikter...

Tankar kring detta? Vilket moderkort skulle ni rekomendera?

Angående grafik har jag läst att man skall undvika grafikkort som på något sätt påfrestar processorn. Jag vet inte om detta stämmer och f ö vet jag inte heller hur man utläser om grafikkortet belastar processorn eller ej. Så en ev rekomendation på grafikkort tas tacksamt emot också.

Även alla andra tankar, tips etc välkomnas!

Tack på förhand.

Mvh

Andreas

Redigerat av gongken
Annons
Postat

1. Undvik moderkort med inbyggt grafikkort.
  2. Undvik moderkort med SLI.
  3. Undvik grafikkort som saknar dedikerat grafikminne, dvs. stjäl från ditt RAM istället.
  4. Om du inte spelar spel på datorn behöver du varken avancerade grafikchipset (blir bara varmare och kräver mer kylning och fläktar låter) eller mycket grafikminne. Om du kör ett 32-bitars OS och har 4 GB RAM i burken så kommer ett stort grafikminne istället att knycka minnesadresser så du inte kan utnyttja allt tillgängligt minne.
  5. Även om din CPU är AM2-sockel, så köp ett moderkort som är AM2+ och klarar framtida uppgraderingar till AM3-processor. Lite mer framtidssäkert.

Jag tror att ett Gigabyte GA-MA790X-UD3P skulle passa dig utmärkt. 😛

Här hittar du bästa pris. Ett grafikkort till det kan t ex vara Club 3D Radeon HD4350 512MB för en skärm eller Powercolor Radeon HD4650 Dual-DVI 512MB om du ska köra dubbla skärmar. De räcker mer än gott. Men eftersom det är passiv kylning (fläktlöst) så kräver det också att du har generellt bra kylning i datorn. 😱

Har du ett gott chassi med tystgående chassifläkt?

alex30free (oregistrerad)
Postat

Jag sastsar alltid på ASUS moderkort, finns inget bättre kanske lite lite dyrare, men det bästa som finns!

Jag byggde precis en ny studio dator till en kompis och valde då så klart ASUS moderkort!!

Jag körde på det här

Asus P5Q-E iP45 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Jag byggde min på INTEL Core och valde detta moderkort pga att jag har ett FW ljudkort!

Postat

Hej och tack så mycket för informativa svar!

Jag har faktiskt kört ett Asus moderkort nu, och det har strulat, det integrerade nätverkskortet pajjat... Säkert bara ett måndagsex men man blir ju lite misstänksam...

Jag har ett ganska stort vanligt chassie med fläktar som tyvärr låter en hel del. Det har dessutom några år på nacken så jag har tänkt mig ett nytt i samma veva.

Angående kylning hade jag tänkt mig ett fläktlöst system för processorn. Sen får det väl bli så tysta fläktar som möjligt till själva chassiet och ett tyst nätagg så klart.

Linus: Vad menar du med SLI?

mvh

Andreas

Postat

Eftersom du ska ha en AMD-CPU så tycker jag att du borde ha AMD-chipset på moderkortet också. Lite "lika barn leka bäst"...

SLI är Nvidias teknik för att länka ihop två GPU:er (grafikkortsprocessorer).

Inget du behöver oroa dig så hårt över (då jag föreslår att du riktar in dig på AMD fullt ut) men det är en poäng som är värd att nämnas i alla trådar som gäller moderkortsköp.

Asus moderkort för AM2+ är för det mesta Nvidia-baserade och har de AMD-chipset så är det nästan bara G eller GX-chip (integrerade grafikkort) osv. som inte är lika trevligt.

Gigabyte-kortet har 790X-chipset, ATX ("full size") så det finns plats för flera PCI- och PCI Express-expansionskort samt Firewire med Texas Instruments-chipset

Postat (redigerat)

Jag tackar för all info och köper ditt förslag rakt av Linus.

Mvh

Andreas

Redigerat av gongken
Postat
Jag sastsar alltid på ASUS moderkort, finns inget bättre kanske lite lite dyrare, men det bästa som finns!

Jag håller med. Är inne på mitt 3:e ASUS-kort och det funkar som det ska. Brukar köpa en "Deluxe"-variant då dom alltid har väl tilltagna flänsar och tål klockning (innebär svalare gång vid std-klock) och alltid har drösvis med SATA-kontakter, USB-kontakter, dubbla nätverksportar och några firewire-portar också. Sen gillar jag att ha ett så finstilt BIOS som möjligt så jag kan optimera som jag vill.

Postat (redigerat)

Men Asus har som sagt verkligen inget bra utbud för den AM2-CPU som angetts i tråden.

Om du tycker att Andreas ska köpa ett moderkort av märket Asus så hävdar jag att han måste köpa en annan CPU också, t ex en Intel-processor där Asus har lämpade modeller.

Jag har själv ett Asus P5WD2 Premium i min gamla PC men så har den en sunkig Pentium D också...

Redigerat av Linus
Postat

Toppen info fran Linus, tack.

Ar sjalv en AMD och ATI typ - har funnit dom passar bra ihop.

Funderar pa att skaffa en andra dator och natverka, sedan kora en midi over Lan set-up.

Kopierar Linus information in ett dokument pa studs...

S

Postat
Men Asus har som sagt verkligen inget bra utbud för den AM2-CPU som angetts i tråden.

Om du tycker att Andreas ska köpa ett moderkort av märket Asus så hävdar jag att han måste köpa en annan CPU också, t ex en Intel-processor där Asus har lämpade modeller.

Jag har själv ett Asus P5WD2 Premium i min gamla PC men så har den en sunkig Pentium D också...

Okej, det vet jag inte. Jag pratade mer generellt för min sida.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.