Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Har försökt att leta för att finna svar men tyvärr hittar jag inte riktigt rätt.

Jag funderar på att köpa mig ett lite bättre ljudkort för att det troligen skulle öka kvaliteten på inspelningarna jag gör då jag enbart använder min Line 6 Guitarport till både gitarr, sång, bas och trummor. (?)

Vad ska man egentligen ha för ngt ljudkort för att kunna få in gitarr, bas, sång och trummor med bra kvalitet till tex cubase? Trummorna är ett Roland digital set, TD3KW. Tacksam för hjälp för detta är en djungel jag inte begriper ngt alls av.

Annons
Postat
Då detta är den absolut vanligaste frågan vi ser i detta forum uppmanar jag dig att först göra en sökning i forumet och bekanta dig med de redan befintliga trådarna i ämnet:

https://www.studio.se/index.php?act=Searc...ite=%2Bljudkort

Hör och häpna men jag har försökt att leta svar i dessa. Det jag vill veta som jag inte hittar är bla ifall jag kan koppla in mina digitala trummor i samma ljudkort som dom flesta sång och gitarr kort. Eller behöver man ngt speciellt för just trummor?

maart (oregistrerad)
Postat
Hör och häpna men jag har försökt att leta svar i dessa. Det jag vill veta som jag inte hittar är bla ifall jag kan koppla in mina digitala trummor i samma ljudkort som dom flesta sång och gitarr kort. Eller behöver man ngt speciellt för just trummor?

Vill du spela in audiosignalen (ljud) eller midisignalen (information om vilken trumma som ska låta, när och hur starkt o.s.v.)? Vad har du för utgångar från digitaltrumsetet?

Postat
Eller behöver man ngt speciellt för just trummor?

eftersom du har digitaltrummor är det lämpligaste att du skaffar ett ljudkort som har midi in å ut - förutom audio in/ut

sen får du fundera lite själv - hur många ljudkällor (utöver digitaltrummorna) behöver du kunna spela in samtidigt?

så många audiokanaler behöver du

Postat

Hej och tack för svar. Trummorna har midi utgång så det kanske är bäst att köpa ett midikort då för att ev kunna ändra trumljud i datorn för visst kan man göra det med tex ez drummer. Har läst och förstått att det ska lyfta ljudet en aning mot trummornas modul.

Jag spelar in allt själv för tillfället så det är bara ett instrument åt gången. Men då vet jag iaf att jag ska satsa på ett midi och telepluggs kort.

Finns det några kort som har inbyggda mikrofon, gitarr, trumm effekter etc?

Postat

Hej

Det finns ju som sagt rätt mycket att välja på men om du har ett kostnadstak så kan du sålla bort några i alla fall.

Kolla på mbox kanske? Till alla mbox hänger Pro Tools med och det innehåller mängder med plug-ins i form av effekter, stärkarsimulatorer och syntar, trummaskiner etc.

Vill du inte ha Pro Tools så finns ju Logic, Garageband, Cubase och många fler. Det här kanske bara rör till det för dig, men ta en titt på mbox :

http://digidesign.com/index.cfm?navid=28&langid=100&

Postat
Hej

Det finns ju som sagt rätt mycket att välja på men om du har ett kostnadstak så kan du sålla bort några i alla fall.

Kolla på mbox kanske? Till alla mbox hänger Pro Tools med och det innehåller mängder med plug-ins i form av effekter, stärkarsimulatorer och syntar, trummaskiner etc.

Vill du inte ha Pro Tools så finns ju Logic, Garageband, Cubase och många fler. Det här kanske bara rör till det för dig, men ta en titt på mbox :

http://digidesign.com/index.cfm?navid=28&langid=100&

Detta verkar ju faktiskt intressant men lite dyrt. Men vadå, är det bra och gör det jobb jag vill med bra kvalla så kan det ju avra värt det. Finns det ngt liknande fast i lite lägre prisklass? Detta verkar ju ha det man behöver eller har jag missat ngt förutom då själva instrumenten? :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.