Jump to content
Annons

Strängade om elbas - E-strängen blev F-sträng


Hillman

Recommended Posts

Skulle idag sätta på nya strängar på elbasen (används bara till lite inspelning). Lite kruxigt var det, man är ju van vid de lite nättare gurasträngarna.

Hur som helst - när jag ska stämma aset skorrar E-strängen och den är inte längre stämd i E, utan i F. När jag håller ner första bandet får jag alltså samma ton som lös sträng. Vad beror detta på och hur ska jag lösa det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
När jag håller ner första bandet får jag alltså samma ton som lös sträng. Vad beror detta på och hur ska jag lösa det?

Hej

Trillade sadeln loss under arbetets gång? Kan ha legat nå'n typ av chims under den

som inte "kom tillbaka" på rätt sätt.

Har du satt på alla strängar och stämt? i annat fall har inte halsen satt sig i rätt läge.

Kan även vara så att ev tidig ägare filat sadeln för mycket och fått backa genom att lägga lim eller

annan "sak" i skåran. Denna sak eller lim försvann när du tog av strängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar!

Jag tror också att problemen beror på sadeln. Den skadades inte när jag bytte, men kanske har tidigare ägare filat ner skåran, för den är ganska bred. Skorret kommer från tredje bandet tror jag. Känns som att strängen sitter vädigt lågt. I stallet är alla strängarna ganska högt, så det är inte så mycket att göra där.

Hur fixar jag stallet? Kan man klämma dit en bit papper under strängen? Har läst att man kan fixa med hobbylim, men jag vet inte om jag vill pula med det där.

Jag kan inte sänka strängen till E, för då ligger samtliga toner under band 2 ett halvsteg för lågt. Den stämmer alltså från F (1 bandet) och nedåt, det är bara lös sträng som inte stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte bra på bas men på gitarr trycker jag ner strängen på 3:e bandet

samtidigt trycker jag ner mitt för 1:a bandet med nageln och känner spelet som skall vara mkt litet.

Gör detta på basens alla strängar och visar det sig att alla strängar har ett litet "spelrum" men ej

e-strängen så tror jag på detta alternativet:

Kan även vara så att ev tidig ägare filat sadeln för mycket och fått backa genom att lägga lim eller

annan "sak" i skåran. Denna sak eller lim försvann när du tog av strängen.

Om det är ett billig instrument och du har eller kan låna lämplig fil kan du testa med lim och sedan fila,

i annat fall får du lämna in basen för justering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...