Jump to content
Annons

Spela in kör med färdigt komp?


Bassjov

Recommended Posts

Jag ska spela in en kör som har färdigt komp på skiva.

Kören är uppdelad i tre stämmor, sopran - alt - tenor.

Tänkte använda åtta stycken AKG SolidTube, två på varje stämma och två som ambiens.

Problemet är bara hur jag gör med musiken?

Fungerar det om jag tar två högtalare, riktad mot varandra (så jag får fas fel i mitten), eller ska jag lägga flera mindre monitorer framför varje stämma och hoppas att dom dämpar upp musiken. Vilket fall som helst torde jag få in musiken hur än jag bär mig åt, frågan är bara hur jag gör för att få in så lite som möjligt.

Lokalen som kören ska sjunga in i är en äldre träkyrka med inte allt för stor efterklang.

Jag har ingen erfarenhet av att spela in körer, så jag är mycket tacksam för alla förslag som ni kan komma på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håll nere volymen på medhörningen som möjligt.

Spela in spåret två gånger - en gång med körens sång och en gång när kören håller tyst så att du enbart får "läcket" inspelat på en kanal. Fasvänd denna inspelning mot inspelningen med kören för att få en hyffsad utsläckning. Det lilla som inte blir utsläckt av denna procedur kan du överse. Det maskeras ändå av kompet i slutändan.

OBS! Kören bör vara på plats när du spelar in den "tysta" tagningen eftersom akustik/studsar i lokalen m.m. blir annorlunda när kören inte är på plats.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Håll nere volymen på medhörningen som möjligt.

Spela in spåret två gånger - en gång med körens sång och en gång när kören håller tyst så att du enbart får "läcket" inspelat på en kanal. Fasvänd denna inspelning mot inspelningen med kören för att få en hyffsad utsläckning.

OBS! Kören bör vara på plats när du spelar in den "tysta" tagningen eftersom akustik/studsar i lokalen m.m. blir annorlunda när kören inte är på plats.

Hur fasvänder du? Det lät ju rätt spännande faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll nere volymen på medhörningen som möjligt.

Spela in spåret två gånger - en gång med körens sång och en gång när kören håller tyst så att du enbart får "läcket" inspelat på en kanal. Fasvänd denna inspelning mot inspelningen med kören för att få en hyffsad utsläckning. Det lilla som inte blir utsläckt av denna procedur kan du överse. Det maskeras ändå av kompet i slutändan.

OBS! Kören bör vara på plats när du spelar in den "tysta" tagningen eftersom akustik/studsar i lokalen m.m. blir annorlunda när kören inte är på plats.

+1

Fungerar kanon!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske räcker om några av dem har hörlurar? Hur stor är kören?

Dom är ca 35-40st i kören, så jag tror att lurar läcker minst lika mycket som att ha monitorer, plus att jag måste ha en jädra massa hörlursföstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll nere volymen på medhörningen som möjligt.

Spela in spåret två gånger - en gång med körens sång och en gång när kören håller tyst så att du enbart får "läcket" inspelat på en kanal. Fasvänd denna inspelning mot inspelningen med kören för att få en hyffsad utsläckning. Det lilla som inte blir utsläckt av denna procedur kan du överse. Det maskeras ändå av kompet i slutändan.

OBS! Kören bör vara på plats när du spelar in den "tysta" tagningen eftersom akustik/studsar i lokalen m.m. blir annorlunda när kören inte är på plats.

Det är alltså bättre att köra med små monitorer, nere vid golvet framför kören, än att ha två högtalare längre bak i lokalen?

Spelar alltså in kören i en första tagning, låter sedan kören vara tyst medans jag spelar upp kören i monitorer medans jag spelar in "läcket", låter som en bra ide.

En liten dum fråga bara: hur fasvänder jag det? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltså bättre att köra med små monitorer, nere vid golvet framför kören, än att ha två högtalare längre bak i lokalen?

Spelar alltså in kören i en första tagning, låter sedan kören vara tyst medans jag spelar upp kören i monitorer medans jag spelar in "läcket", låter som en bra ide.

En liten dum fråga bara: hur fasvänder jag det? 😛

Placera monitorerna så att kören hör musiken tydligt och att det är behagligt att sjunga till. Jag ställde mina framför kören. Du spelar upp musiken först med kören på plats och låter kören vara tyst! Spela sedan in kören mot samma bakgrund du nyss spelade upp. Fasvänd spåren mot varandra, de med kör och de utan kör alltså.

Hur du fasvänder är olika från daw till daw. I pro tools måste du lägga en plugg och fasvända i denna.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Placera monitorerna så att kören hör musiken tydligt och att det är behagligt att sjunga till. Jag ställde mina framför kören. Du spelar upp musiken först med kören på plats och låter kören vara tyst! Spela sedan in kören mot samma bakgrund du nyss spelade upp. Fasvänd spåren mot varandra, de med kör och de utan kör alltså.

Hur du fasvänder är olika från daw till daw. I pro tools måste du lägga en plugg och fasvända i denna.

MVH

Anders

Tackar!

Ska absolut prova att göra så.

I studion vi ska hålla till är det Pro Tools TDM 5 som finns att tillgå, sitter dock och mixar i en annan studio som har PT TDM 7.

Ska även prova att mixa hemma med PT LE 8 och se vilken som blir bättre.

Jag skriver när jag provat och vet resultatet.

Tack än en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...