Jump to content
Annons

Få till metronom efter inspelning? [Cubase]


Kiiimme

Recommended Posts

Hejsan! Ursäka om det här kanske är en självklar fråga för vissa men jag har letat utan att finna.

Jag undrar om det finns ett verktyg i Cubase som kan generera något slags tempotrack till den låt som jag spelat in och alltså få schysta klick rakt igenom.

Låten sviktar en del i tempo.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vill du spela in utan metronom och sen skapa ett tempo-track som följer låten du spelat in? det blir nog väldigt svårt tror jag...

varför inte bara spela in till meteronom isåfall? om du tar upp "transport bar" så kan du klicka in "on" och ställa in tempot så har du meteronomen direkt från början..

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Anledningen till att jag inte vill spela in till metronom är för att det är en låt som svajjar lite i tempot. Det är sången som styr tempot och det blir så stelt med metronom.

Varför jag vill ha metronom på efterhand är för att det ska spelas in trummor. Kanske inte optimalt att lägga gitarrer och sång först och trummor sen... Men det är knepigt eftersom sången styr och jag inte har tillgång till att spela in allt samtidigt :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan! Ursäka om det här kanske är en självklar fråga för vissa men jag har letat utan att finna.

Jag undrar om det finns ett verktyg i Cubase som kan generera något slags tempotrack till den låt som jag spelat in och alltså få schysta klick rakt igenom.

Låten sviktar en del i tempo.

😉

I audioeditorn finns en funktion som heter "generate hitpoints", och en slider som reglerar känsligheten för funktionen. I audiomenyn finns sedan funktionen "generate markers from hitpoints". Det finns även en funktion som heter "Create groove from hitpoints". Jag har inte hunnit testa vad den gör än (har haft Cubase 5 bara en vecka), men det låter ju som nånstans i närheten av vad du vill åstadkomma. Jag Googlade på "create hitpoints Cubase" och fann denna tutorial som kanske kunde vara till hjälp.

Förmodligen skulle du behöva pilla mindre med dina hitpoints som du började med att göra ett manuellt tempotrack som ungefärligen följer tempot i det som är lirat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...