Jump to content
Annons

En hel punk mixning då!

Exxxodus

Recommended Posts

1.Hur får man så där mycket närvaro som tex nofx har på sången? Komp, eq ingen reverb?

2. Hur får man samma närvaro på gitarrerna?

3. Hur i %&/¤# får man trummorna att låta som dem är på samma ställe? just nu så låter trummorna utspridda över hela mixen...

kom igen nu alla hjälp!!

Dela på andra sajter

Annons

Det bästa är ju att spela in ett bra grundljud, dvs. spela in i en dämpad lokal så att ljudet låter bra innan du börjar mixa. Du kan kanske skriva lite om vad du kör med för prylar, ljudet blir ju inte bättre än den sämsta länken i kjedjan.

/Oskar

Dela på andra sajter

Ett grundkriterium för en "tight" mix är väl... att spela tight från början. Annars får du väl sitta och klippa i spåren massor, mne det är ju inte så kul.

Dela på andra sajter

Jo exakt, NOFX må inte vara världens bästa musiker men dom lirar ju tajt och det är det som får dom att låta bra. Sen har ju instrumenten sjukt stor inverkan också. Spelar gitarristerna på sina gamla sketna kopie-guror och trummisen kör på sina gamla, ostämda trummor med utslitna skinn bara för att det är "punkigt" så har du ju inget lätt jobb. Nu säger jag inte att det är så, ville bara måla upp en liten bild 😉

annars funkar alltid ordspråket:

Skit in - Skit ut 😄

Redigerat av lavrell
Dela på andra sajter

Jag tänkte mest på att jag skulle få lite eq tips å kompressortips. Jag var nog inte så tydlig kanske 😄 tack ändå

Ahaa sorry 🙂 käkat för mycket gröt tror jag 😉

hmmm, de är svårt att ge EQ tips om man inte hört materialet 🙂 släng upp nåt så kan man lyssna och se vad man hör 🙂

Dela på andra sajter

hell yeah, viva la punkrock!

jag skiter i reverb på mina inspelningar, lite delay på sången för att göra den fetare bara, sen så får sångaren stå sjukt när min kondensatormick sätter puffskyddet max 5cm framför micken och han ska stå så nära puffskyddet att han slicka på det. Ganska mycket kompressor. Gitarrerna behöver väldigt lite/ingen kompressor eftersom de är fetdistade, däremot kör jag en lowcut på dem och eqar efter behag. trummorna vette fan, för de är mitt ständiga problem. Sen på hela mixen tycker jag du ska chilla med kompressorn så att det inte låter som nån jävla hitlistepop mastering (som det gör på min senaste demo(man lär så länge man lever)).

God pärskans juljävel, lycka till med punken!

Dela på andra sajter

Slänger upp nån låt när dem är lite tillfixade. Det första jag tänker göra är att ta bort reverbet på sången. Det låter ju förtäskigt!! Trummljudet är det centrala i punkmixningar. Låter trummorna bra så kan man nästa skita i resten eller vad säger ni?

Dela på andra sajter

Slänger upp nån låt när dem är lite tillfixade. Det första jag tänker göra är att ta bort reverbet på sången. Det låter ju förtäskigt!! Trummljudet är det centrala i punkmixningar. Låter trummorna bra så kan man nästa skita i resten eller vad säger ni?

haha, punk! Mer sånt här på forumet!

Dela på andra sajter

Punken kommer nog att ersätta pop tror jag!  🙂

Det funkade inte 1977 🙂 och det kommer nog inte att funka nu heller. Hittade förresten mina gamla punkkassetter i helgen. Peter & The Test Tube Babies hade en viss charm. Man får känslan att de inte alls frågade sig hur man "hittar närvaron". De körde nog bara på, och fan vad bra det blev. Fast jag misstänker att du och jag har lite olika definitioner av punk. 🙂

Dela på andra sajter

Samtidigt som punk aldrig varit punk, så har punk någonting som andra musikstilar saknar helt!

Jag vet att det kanske ligger lite ironi i det hela när folk säger att det är punk när det låter skit, men ibland kanske det är alvarligt menat men då har man ju missat hela grejen med det! 😉

Lite av ämnet, men endå...

Dela på andra sajter

Ifall du vill ha härliga trummor som passar till skate/punk så MÅSTE trummisen slå HÅRT! Jag har hållt på med ett antal inspelningar där trummisen inte slår hårt och det går inte få det bra i sådana fall. Det enda sättet i sådana fall är att trigga trummorna vilket även blir en del jobb ifall trummisen är "dålig".

Redigerat av punkrockdude
Dela på andra sajter

1.Hur får man så där mycket närvaro som tex nofx har på sången? Komp, eq ingen reverb?

Jag brukar göra följande om jag vill ha en sång som känns rakt upp i ansiktet och som "andas" mycket.

Lägg först på en kompressor med ganska mjuk inställning, dvs låg ratio lång attack mm. Därefter volymautomatiserar du sången där sss-ljuden är och efter det slänger du på en kompressor till. Lyssna hur sss-ljuden låter kanske behöver justeras ännu mer. I vissa fall så kan jag slänga på en kompressor till. Blir inte så naturligt ljud men sången känns väldigt väldigt nära i alla fall och passar till vissa låtar.

Reverb med kort svans brukar fungerar väldigt bra till denna "inställning". Givetvis så får du EQ:a beroende på vart du vill att sången ska ligga i mixen men normalt om man vill ha lite mer värme o närhet i sången så kan du boosta lite lite grann vid 250-350 Hz.

//Fredster

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.