Jump to content
Annons

Problem med USB portar

Recommended Posts

Harald (oregistrerad)
Postat

Jag har en Packard Bell laptop som inte lĂ€ngre kĂ€nner av (dom tvĂ„ USB portarna pĂ„ baksidan) MIDI keyboard/synthar och stĂ€nger av sig (dom tvĂ„ USB portarna pĂ„ sidan) nĂ€r man sĂ€tter i en USB kabel frĂ„n en synth/MIDIkeyboard. Jag har tittat pĂ„ www.packardbell.se efter nya USB drivrutiner till min dator men inte hittat nĂ„gra. Jag kör windows vista pĂ„ laptopen. Är det nĂ„gon som vet vad felet Ă€r?

Annons
Postat

Det skulle eventuellt kunna röra sig om nÄgon energisparfunktion? Det Àr ju populÀrt nu för tiden med sÄdant - som stÀller till problem för musikburkar...

Det kan ocksÄ vara att det totala strömuttaget frÄn USB blir för stort, om du driver prylarna med USB-spÀnningen - för dÄ stÀnger datorn nog ner en del automatiskt. Om det gÄr, sÄ testa att spÀnningsmata prylarna med separat nÀtdel i stÀllet för frÄn USB. Kanske kan en USB-hub med egen nÀtdel hjÀlpa annars?

Postat

Bra tips frÄn Claes. Om du köper HUB, kör en dyr och bra. Jag har "sparat pengar" och köpt billiga dÄliga och de tappar ocksÄ kontakten ibland eller hittas inte av datorn. Kolla med nÄgon mer datorkunnig Àn jag om vilka hubbar som Àr bra just nu. Man kan inte se det pÄ dem sÄ man mÄste kolla vad andra som har testat har sagt.

Harald (oregistrerad)
Postat

Tack, du hade rÀtt angÄende energisparfunktionen och nu gick det att installera drivrutiner för Korg X50. Men den kÀnns bara av i enhetshanteraren och inte i sampletank standalone (en VSTi plugin och standalone mjukvarusynth)eller EnergyXT (ett norskt DAW). Jag ser tvÄ instanser av Korg X50 i enhetshanteraren, det Àr kanske det som Àr felet. Den ena instansen har en felsymbol vid sig. Har ni nÄgot förslag vad jag ska göra?

Harald (oregistrerad)
Postat

Sen sÄ stÄr det nÄgot i manualen till Korg X50 att man ska sÀtta pÄ (MIDI)"Echo back" funktionen pÄ datorn eller sequencern man anvÀnder, hur gör man det? "Local control on" har jag redan stÀngt av som det stod i manualen.

Harald (oregistrerad)
Postat

Jag löste det sjÀlv med drivrutin. Det var bara att uppdatera drivrutinen sÄ att det blev Microsofts drivrutin istÀllet för Korgs och ange USB enhet istÀllet för Korg X50. SÄ nu funkar det.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Bra tips frÄn Claes. Om du köper HUB, kör en dyr och bra. Jag har "sparat pengar" och köpt billiga dÄliga och de tappar ocksÄ kontakten ibland eller hittas inte av datorn. Kolla med nÄgon mer datorkunnig Àn jag om vilka hubbar som Àr bra just nu. Man kan inte se det pÄ dem sÄ man mÄste kolla vad andra som har testat har sagt.

Hubbar brukar aldrig rekommenderas av tillverkare av musikprylar. De brukar inte gÄ hand i hand.

Postat
Hubbar brukar aldrig rekommenderas av tillverkare av musikprylar. De brukar inte gÄ hand i hand.

Beror pÄ vad det gÀller.

Funkar i hubb:

Donglar

USB-minnen

MIDI-interface

USB-anslutna klaviaturer och kontrollenheter

Tangentbord/mus

Funkar inte i hubb:

Ljudinterface

HÄrddiskar

Postat
Beror pÄ vad det gÀller.

Funkar i hubb:

Donglar

USB-minnen

MIDI-interface

USB-anslutna klaviaturer och kontrollenheter

Tangentbord/mus

Funkar inte i hubb:

Ljudinterface

HÄrddiskar

Precis!

Det ska alltsÄ vara aktiva hubbar (sÄdana som har egen nÀtdel). SjÀlv kör jag bÄde Syncrosoft och iLok i min Logitech-hub - MEN nyckeln till Samplitude trivs dÀremot inte dÀr av nÄgon orsak, utan den envisas med att den mÄste sitta direkt i en port pÄ datorn...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.