Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Satt igår med lite musik och skulle lägga lite trummor med EZdrummer.

När jag drar in nya loopar så blir det på ett nytt midispår?

Har inte hittat någon inställning för detta, men på något sätt

måste man väl kunna "låsa" EZ drummer att bara lägga sig i ett och samma miditrack?

Annons
Postat
  Steve-o sa:
Hej!

Satt igår med lite musik och skulle lägga lite trummor med EZdrummer.

När jag drar in nya loopar så blir det på ett nytt midispår?

Har inte hittat någon inställning för detta, men på något sätt

måste man väl kunna "låsa" EZ drummer att bara lägga sig i ett och samma miditrack?

Ja, det där kännar man ju igen...

Finns flera trådar om ämnet, bl.a. https://www.studio.se/index.php?showtopic=64715

GIGAN (oregistrerad)
Postat

Yo Steve-O 🙂

Har SE3 stöd för drag and drop?

GIGAN

Postat
  GIGAN sa:
Yo Steve-O 🙂

Har SE3 stöd för drag and drop?

GIGAN

Ja, men EZdrummer filerna läggs på nya spår hela tiden.

Har tvekat lite att uppdatera till Cubase Essentioal 5 för

att det inte skall strula, men funkar det i 5:an gör jag nog uppdateringen iallafall.

Steve-o

Postat
  homer sa:
Hej.

Ja, i Cubase Essential 5 (och 4) funkar det i alla fall.

ok, då får det väl bli 5:an

Postat (redigerat)

kör sx 2 och det är ju likadant där. när du dragit ner midifilen i cubase kan du ju kopiera eller flytta den dit du vill. sen kan du ju ta bort alla trumspår som du inte använder.

annars brukar jag köra reapet på varje mididel i låten och låta de ligga på olika rader. sen tar jag bort de som inte ska vara med. så du får ett midispår för vers, ett för refräng osv.

Redigerat av sixties
Postat
  sixties sa:
kör sx 2 och det är ju likadant där. när du dragit ner midifilen i cubase kan du ju kopiera eller flytta den dit du vill. sen kan du ju ta bort alla trumspår som du inte använder.

annars brukar jag köra reapet på varje mididel i låten och låta de ligga på olika rader. sen tar jag bort de som inte ska vara med. så du får ett midispår för vers, ett för refräng osv.

Ja det är klart. Men 5:an har ju en del extragrejor som trackfreeze m.m så det får nog bli en uppgrasdering ändå.

Postat
  Steve-o sa:
Ja det är klart. Men 5:an har ju en del extragrejor som trackfreeze m.m så det får nog bli en uppgrasdering ändå.

Nu har jag köpt Essentiel 5 och håller på med installationen!!!

Postat
  Steve-o sa:
Nu har jag köpt Essentiel 5 och håller på med installationen!!!

Kan du rapportera hur det fungerar!?! (Jag är lite sugen själv på Essential 5.)

Postat
  oioioi sa:

Ja du.....

Allt känns kanon utom att man inte kan pitchshifta loopar m.m.

Har sökt med ljus och lykta både i detta forum samt online manualen utan komma till rätta med det.

Jäkligt konstigt, det borde ju finnas. I SE3 fanns det under Process där timestrech och normalize m.m fanns.

Det kostade bara 49euro på steinberg.net så inte är det för pengarna,

men jag går tillbaks till mitt SE3 igen.

Postat
  oioioi sa:

Tja oioioi!

Vill du köpa min uppgradering av Essential 5?

Jag köpte den igår för 49euro (515:-) men du får köpa den för 350:-

exe-filen är på 336mb.

Hör av dig om det är intressant!

Postat
  Steve-o sa:
Ja du.....

Allt känns kanon utom att man inte kan pitchshifta loopar m.m.

I cubase 5 kan man ju pitcha saker direkt i den där svarta listen som ligger över arrangefönstret.. där man även kan ändra volym för en part etc.

Postat
  Lars XLN Audio sa:
I cubase 5 kan man ju pitcha saker direkt i den där svarta listen som ligger över arrangefönstret.. där man även kan ändra volym för en part etc.

Okej, kan man även det i Essential 5???

Posta gärna en utförlig bild om du vill/kan.

Är ganska trött på folk som "försöker hjälpa" genom att posta bilder, länkar och skriva "kolla manualen".

En enkel fråga:

Har någon som läser detta pitchshiftat i Cubase Essential 5????

Postat

Jag har inte Essential 5 tyvärr..

Men om du har den kan du ju testa själv..? Hjälp mig förstå varför du är trött på folk som "försöker hjälpa genom att posta bilder och länkar", och samtidigt ber att jag ska posta en bild? 🙁

Och varför vill du inte kolla i manualen? Den finns ju för att hjälpa dig använda programmet..

Postat
  Lars XLN Audio sa:
Jag har inte Essential 5 tyvärr..

Men om du har den kan du ju testa själv..? Hjälp mig förstå varför du är trött på folk som "försöker hjälpa genom att posta bilder och länkar", och samtidigt ber att jag ska posta en bild? 🙁

Och varför vill du inte kolla i manualen? Den finns ju för att hjälpa dig använda programmet..

Kolla här så förstår du kanske:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=69305

Du skriver: "I cubase 5 kan man ju pitcha saker direkt i den där svarta listen som

ligger över arrangefönstret.. där man även kan ändra volym för en part etc."

och så har du inte ens Essential 5 själv??? Tar du för givet att man kan göra det i Essential?

Förstår du att jag är uppgiven?!

Det ända jag vill är att om någon i detta forum faktiskt jobbar i CUBASE Essential 5 kan

svara på frågan om hur jag pitchshiftar. Jag har läst manualen innan och utantill utan att

hitta hur man gör.

Jag är givetvis tacksam att folk i forumet vill hjälpa till, men när jag gång på gång

skriver att det inte funkar trots det postas det länkar m.m utan att personen i fråga inte ens har programmet.

Postat (redigerat)

Nej jag berättade hur det funkar i Cubase 5, tänkte att det kunde vara till hjälp. På Steinbergs hemsida säger de om Essential:

(http://www.steinberg.net/en/products/musicproduction/cubaseessential5/cubaseessential5_features.html)

AudioWarp (real-time time stretching+pitch shifting): playback only

Pitch Shifting/Time Stretching algorithm: real time

Jag tror inte de som föreslår vst-pluggar är på rätt spår.. det funkar ju i realtime direkt på spåret i Cubase 5. Och ovanstående data tyder ju på att det finns nån realtime pitch shift i Essential också.. bifogar iaf bild på hur det ser ut i C5.

post-10422-1255293804_thumb.jpg

Redigerat av Lars XLN Audio
Postat
  Lars XLN Audio sa:
Nej jag berättade hur det funkar i Cubase 5, tänkte att det kunde vara till hjälp. På Steinbergs hemsida säger de om Essential:

(http://www.steinberg.net/en/products/musicproduction/cubaseessential5/cubaseessential5_features.html)

AudioWarp (real-time time stretching+pitch shifting): playback only

Pitch Shifting/Time Stretching algorithm: real time

Jag tror inte de som föreslår vst-pluggar är på rätt spår.. det funkar ju i realtime direkt på spåret i Cubase 5. Och ovanstående data tyder ju på att det finns nån realtime pitch shift i Essential också.. bifogar iaf bild på hur det ser ut i C5.

Förlåt Lars!!

Du hade givetvis rätt, jag fattade nog inte riktigt, eller så är jag HUR trög som helst!!!

Hoppas det inte är några hard feelings!?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.