Jump to content
Annons

Prestanda fråga

Recommended Posts

perstrid (oregistrerad)
Postat

Hej!!

Jag tänkte tjacka ngn skit dator och ha i replokalen och spela in demos, och sen ta hem matrialet på min vanliga dator och mixa.

Å då undrar jag, vad är den sämsta dator som funkar att spela in tex 8-kanaler samtidigt???

Alltså bara ljud in, inga effekter eller något sånt.

Nån som gjort nå liknade och vet?

Skulle en dator me 700 Mhz och 256 mb ram räcka??

tack/manne

Annons
Postat
Hej!!

Jag tänkte tjacka ngn skit dator och ha i replokalen och spela in demos, och sen ta hem matrialet på min vanliga dator och mixa.

Å då undrar jag, vad är den sämsta dator som funkar att spela in tex 8-kanaler samtidigt???

tack/manne

Ja, med rätt ljudkort, en tillräckligt snabb HD och rätt inspelningsprogram. 😄

Dvs, på en sådan gammal dator ska du köra PCI-kort för stabilitet och bespara CPUn. Exempelvis Delta 1010.

Hårddisken bör vara rätt OK så den fixar 8spår samtidig inspelning.

Inspelningsprogrammet kan ju va en gammal version av cubase vst t.ex, mindre resurskrävande.

Och sist men inte minst, se till att datorn e helt "fokuserad" på inspelningen, så kör inga andra apps samtidigt.

Behöver du inte använda pluggar kan du ju ställa upp latency för att ytterligare bespara Cpu-kraften.

Så Ja, det går 😄

Postat

Det är nog svårt att hitta den dator som teoretiskt inte skulle klara att spela in 8 spår samtidigt.

Det kan vara svårare att hitta mjukvara/hårdvara som lirar tillsammans med en gammal dator.

Se till att datorn klarar rulla Win XP utan problem (om det nu är Windows du planerar köra). Då har rätt många alternativ när det kommer till ljudkort och musikprogram.

Postat

Det är nog bäst att inte chansa, utan ta och sätt in 512MB eller kanske helst 1GB RAM, men annars går det nog med i princip vad som helst...

Jag körde en PIII 450MHz som första PC någon gång på stenåldern - och med en 5400RPM SCSI-disk (det var Ultrawide SCSI2 som gällde för audioinspelning på den tiden, men dagens SATA-diskar är betydligt snabbare) kunde den ledigt spela upp 26 samtidiga stereospår (vilket var max att få ut separat från ljudkortet...). Inspelning av 8 samtidiga spår var inte heller några problem där, så om du inte ska köra några pluggar och inte har krav på medhörning med låg latency, så är det inga som helst problem att köra med en ganska risig dator.

Som joachime också är inne på, så är det viktigaste egentligen att du antingen har ett gammalt program som fungerar på en så gammal maskin och att du kör med Win98 - eller att det verkligen finns drivrutiner för allting till XP...

Postat
Hej!!

tack/manne

Jag tror att det skulle räcka om det är en Intel Pentium 3 700Mhz eller en AMD Athlon 700Mhz.

Är det en Intel Celeron eller dylikt så lär det nog bli svårt.

Hur stor budget har du?

Att bygga en ny budget-dator, som man bygger ihop själv och absolut skulle funka till

mycket mer än 8 spår, kan man få ihop för ca 2000kr. Dock då endast "lådan", ingen skärm och så inräknat.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Här i stan (Linköping) så finns det ett par dataskrotare/återvinningsföretag som tycks ha fått in ett gäng Dell datorer, förmodligen nåt eller några företag som bytt ut mot nytt. Jag köpte en Clamshell GX280 i veckan för 1500 spänn ink äkta XP installerat, det sitter en 3,2 Ghz processor i den, 512 mb minne och ett ATI 64mb Pcie grafikkort. En sån borde du komma långt med, här går dom för 1000 -2000 spänn beroende på processor och hur mycket minne som sitter i och vilket företag som säljer. Dell verkar vara gediget hantverk så varför inte kolla upp en sån, fick till och med igång osx på den.

drloop (oregistrerad)
Postat
Här i stan (Linköping) så finns det ett par dataskrotare/återvinningsföretag som tycks ha fått in ett gäng Dell datorer, förmodligen nåt eller några företag som bytt ut mot nytt. Jag köpte en Clamshell GX280 i veckan för 1500 spänn ink äkta XP installerat, det sitter en 3,2 Ghz processor i den, 512 mb minne och ett ATI 64mb Pcie grafikkort. En sån borde du komma långt med, här går dom för 1000 -2000 spänn beroende på processor och hur mycket minne som sitter i och vilket företag som säljer. Dell verkar vara gediget hantverk så varför inte kolla upp en sån, fick till och med igång osx på den.

Jag rullar 40-50 kanaler på en 3gHz P4... SATA disk 7200 rpm.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.