Jump to content
Annons

Bästa ljudkvalitet?

Recommended Posts

qwe910 (oregistrerad)
Postat

Tja

Jag brukar spela in och sjunga men jag får det inte att låta så bra, är ute efter mer kvalite mer utav det ''professionella'' ljudet.

Använder mig utav cubase....finns det någon speciell ''teknik'' som drar kvalitet upp på ytan? förrutom track då?

Använder en hyffsat bra mick, studio i hemmamiljö.

Annons
Postat (redigerat)

Det vanligaste problemet brukar var akustiken och att sångaren inte sjunger i pitch och med rätt känsla.

Prova detta först...det är grundläggande för att en inspelning ska låta "professionell"

Lär dig använda Compressor, De-Esser och EQ i rätt ordning och experimentera! (Googla på vocal mixing, vocal recording)

Redigerat av Martin
qwe910 (oregistrerad)
Postat

Vilken compressor tycker du är bäst? jag använder mig just nu utav Track Classic Comp.

Vart kan man ladda hem De-Esser? och vad gör den för skillnad?

thx

Postat (redigerat)

Den compressorn som får dig att förstå konceptet bakom att trycka ihop ljud är den som är bäst för dig.

Läs manualen och googla om hur dom fungerar och experimentera!

En De-Esser reducerar Ess och Shh-ljud genom att ställa den på just den frekvensen där din tunga/mun producerar dessa.

När man reducerat bort dessa kan man oftast komprimera lite mer eller ge lite mer luft (diskant) till inspelningen utan att det låter illa.

Eftersom du kan engelska så hittar du ett helt kompendium av information här

Redigerat av Martin
qwe910 (oregistrerad)
Postat

Får ta och prova De-esser och leka mig fram lite får se vad jag lyckas skapa.

Thx för hjälpen. Återkommer om jag fastnar :-)

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Det vanligaste problemet brukar var akustiken och att sångaren inte sjunger i pitch och med rätt känsla.

Prova detta först...det är grundläggande för att en inspelning ska låta "professionell"

Lär dig använda Compressor, De-Esser och EQ i rätt ordning och experimentera! (Googla på vocal mixing, vocal recording)

Slängde du bara ur dig lite slumpmässiga facktermer nu som du snappat upp eller vet du med all säkerhet att det är det här som kommer lösa hans problem?

Postat (redigerat)
Slängde du bara ur dig lite slumpmässiga facktermer nu som du snappat upp eller vet du med all säkerhet att det är det här som kommer lösa hans problem?

Jag är 99.9% säker. Speciellt det första.

edit: ändrade från 100% till 99. Man kan aldrig svika gamla jante helt 😕

Redigerat av Martin
Postat

Vad använder du för mick, hur ser rummet ut, hur långt ifrån micken står du, i vilken vinkel mot micken står du, hur starkt sjunger du, använder du puffskydd?

Det är viktigast att få till alla såna faktorer först, innan man börjar tänka på eq och kompressor, för att inte tala om de-esser och annan magi. Det helt oprocessade sångspåret ska låta bra som det är om du gör allting rätt redan vid inspelning (sen måste man troligen processa det för att passa in det i mixen, men det är en annan sak).

Det finns inga speciella tekniker som "drar upp kvalitet på ytan". Övning ger färdighet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.