Jump to content
Annons

NĂ€r EQ:ar ni?


InvicTum

Recommended Posts

Hej 😄

En basic frÄga. EQ brukar ju alltid lÀggas pÄ dÄ man gjort mixdown pÄ alla ljudspÄr. Men brukar ni (nÀr ni hÄller pÄ med ett projekt och Ànnu inte gjort om spÄren till audiospÄr) Àven lÀgga pÄ en extern EQ plug ovanpÄ midispÄret(för en vst synth)? AlltsÄ innan ni gjort om spÄret till ett audiospÄr. Ni kanske tar bort den EQ pluggen innan mixdown men ja tÀnkte mest för att snabbt kunna höra hur det lÄter dÄ man skurit i frekvenserna. Eller skruvar ni bara gÀrnet i sjÀlva pluggen och tar EQ senare.

Redigerat av InvicTum
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hmm fattar inte riktigt frÄgan men jag ger mig pÄ ett försök att svara ÀndÄ.

Jag gör aldrig om mina syntar till audiospÄr om det inte Àr sÄ att datorn börjar klaga över hög belastning. Jag eq:ar, lÀgger kompressorer, reverb, delays och det som nu kan tÀnkas anvÀndas. Hela tiden, ofta & pÄ allt. '

Men... Om jag mÄste bounca ut ett spÄr för att spara datorkraft sÄ bouncar jag den alltid torr dvs utan effekter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmm fattar inte riktigt frÄgan men jag ger mig pÄ ett försök att svara ÀndÄ.

Jag gör aldrig om mina syntar till audiospÄr om det inte Àr sÄ att datorn börjar klaga över hög belastning. Jag eq:ar, lÀgger kompressorer, reverb, delays och det som nu kan tÀnkas anvÀndas. Hela tiden, ofta & pÄ allt. '

Men... Om jag mÄste bounca ut ett spÄr för att spara datorkraft sÄ bouncar jag den alltid torr dvs utan effekter.

FörstĂ„r det.. FrĂ„gan var nog lite krĂ„nglig ja 😄

Men har du nÄgot bra tips pÄ en gratis EQ som gÄr att lÀgga direkt pÄ synthpluggen?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad Àr det som du inte gillar med din DAW:s EQ?

Annars finns ju alltid http://tinyurl.com/yclkg46.

Tack för dissen =P Men rĂ€tt kul diss mĂ„ste jag erkĂ€nna med lĂ€nken ja fick 😏 Har ingen bra sĂ„dan EQ i min DAW för tillfĂ€llet... Har lejt bort det mesta i mixningsprocessen och fokuserat pĂ„ det mer kreativa musikskapandet. Men mĂ„ste se till att fĂ„ Ă„tminstone lite bĂ€ttre koll sĂ„ att jag slipper fler sĂ„dana disser 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I görligaste mÄn kör jag allt i realtid - alltsÄ utan att bounca ner VSTi-spÄr. DÄ har man sÄ stor frihet som möjligt vid mix.

Det Àr egentligen ingen jÀttestor skillnad mellan olika eq-pluggar, men det kÀnns ÀndÄ kul att ha nÄgra olika att vÀlja mellan och sÄ kan de kÀnnas olika bra att pilla med i olika situationer. Jag kör ofta med Cubase5's inbyggda (som funkar mycket bra till det mesta) - och annars blir det PSP MasterQ, Flux Epure II eller Sonalksis SV-517.

Ja, jag vet - onödigt mĂ„nga och dessutom tvĂ€rt emot vad jag brukar rekommendera (brukar sĂ€ga att det Ă€r mycket bĂ€ttre att ha en eq som man behĂ€rskar Ă€n att ha flera som man inte har fullkomlig koll pĂ„, men till mitt försvar kan jag sĂ€ga att jag har full koll pĂ„ alla... 😉 ), men nĂ€r man Ă€r lite prylgalning, sĂ„ Ă€r det inte alltid man lyckas leva som man lĂ€r... 😄😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I görligaste mÄn kör jag allt i realtid - alltsÄ utan att bounca ner VSTi-spÄr. DÄ har man sÄ stor frihet som möjligt vid mix.

Det Àr egentligen ingen jÀttestor skillnad mellan olika eq-pluggar, men det kÀnns ÀndÄ kul att ha nÄgra olika att vÀlja mellan och sÄ kan de kÀnnas olika bra att pilla med i olika situationer. Jag kör ofta med Cubase5's inbyggda (som funkar mycket bra till det mesta) - och annars blir det PSP MasterQ, Flux Epure II eller Sonalksis SV-517.

Ja, jag vet - onödigt mĂ„nga och dessutom tvĂ€rt emot vad jag brukar rekommendera (brukar sĂ€ga att det Ă€r mycket bĂ€ttre att ha en eq som man behĂ€rskar Ă€n att ha flera som man inte har fullkomlig koll pĂ„, men till mitt försvar kan jag sĂ€ga att jag har full koll pĂ„ alla... 😉 ), men nĂ€r man Ă€r lite prylgalning, sĂ„ Ă€r det inte alltid man lyckas leva som man lĂ€r... 🙂🙂

Ja det Ă€r ju den rĂ„dande metoden sĂ„ lĂ€nge man inte sitter med en gammal hĂ€ck till dator. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...